چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
استغفار

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: شاید به دلیل روبه رو شدن پیامبر با امثال ابوجهل و ابولهب بود که حضرت می فرمود؛ در هر شبانه روز ۷۰ مرتبه استغفار می کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، اشرف عبدالعلی زاده، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، با بیان این که آموختن و یادگیری علم بنابر روایات برای هر مسلمانی واجب است، اظهار داشت: آیات و روایات فراوانی درباره فضیلت علم و طالبین آن وارد شده و حتّی در بعضی روایات به علم هم قسم یاد شده است.

وی با بیان این که قلب انسان مثل یک ظرف است و گناهان قطره قطره در آن جمع شده و موجب زنگار قلب می شوند، افزود: انسان در همه حالات از مکر و حیله شیطان در امان نیست و حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند، با آن که پیامبر اسلام مامور بودند با ابوجهل و ابولهب روبه رو شوند و پیام " قولوا لا اله الّا اللّه تُفلحوا " را به آنان برسانند اما این این ملاقات و مصاحبه با کسانی که از خدا فاصله دارند و رفتارشان الهی نیست، در انسان کندی حرکت به سمت الهی می آورد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، اضافه کرد: شاید به دلیل روبه رو شدن پیامبر با امثال ابوجهل و ابولهب بود که حضرت می فرمود در هر شبانه روز ۷۰ مرتبه استغفار می کنم و در روایتی هم حضرت علت استغفار را سرو کار داشتن ایشان با عده ای جاهل که مامور به هدایت آن ها بودند، عنوان می کنند.

وی با بیان این که روایات و مطالب پیامبر اسلام برای تربیت انسان هاست، ادامه داد: ما طلاب که می خواهیم مربی باشیم هر لحظه باید هوشیار باشیم تا بر قلبمان گرد و غبار ولو اندک ننشیند و دائما با یاد خدا و استغفار قلوبمان را پاک کنیم.

عبدالعلی زاده گفت: سید ابن طاوس می فرمود؛ انسان باید هر شب قبل از خواب تمام حرکات، سکنات و کارهای روزمرّه خویش را محاسبه کند و بداند کدام یک از کارهایش برای خدا کدام برای شیطان بود و اگر اعمال الهی بیشتر بود شکر کرده و در جهت ادامه مسیر حرکت تلاش کند و اگر رفتارهای شیطانی زیاد بود به طبیب علم مراجعه کرده و خود را مداوا کند و مراقبه و محاسبه بهترین راه مقابله است.

وی تصریح کرد: زندگی طلبه و عالم باید به گونه ای باشد که وقتی مردم با او ارتباط برقرار می کنند حسن ظنّ و عقیده شان نسبت به طلبه حفظ و به خداوند بیشتر شود

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی رضایت الهی را بهترین مشوق علم آموزی دانست و گفت: خدواند متعال نیازی به عبادت ما ندارد بلکه این انسان است که برای رسیدن به کمال نیاز به خداوند دارد و رسیدن به این مقام هم با نوشتن و خواندن به دست نمی آید بلکه توجه به ذات اقدس الهی را می طلبد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha