جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
زنان و جنگ

حوزه / جلیلی با تصریح بر این که حضور و مشارکت مردم در انتخابات مجلس ملی قبل از انقلاب به صورت فرمایشی بود، گفت: بعد از انقلاب زنان در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی نقش و حضور فعال دارند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سلبناز جلیلی، امروز در نشست پژوهشی با موضوع " مشارکت سیاسی زنان قبل و بعد از انقلاب" که به همت مدارس علمیه الزهرا (س) شاهین دژ و ارومیه به صورت مجازی برگزار شد، با بیان این که با پیروزی انقلاب اسلامی حضور و مشارکت زنان در مسائل سیاسی و اجتماعی بیشتر شد، اظهار داشت: در تاریخ اسلام و ایران زنان همیشه در جامعه تاثیرگذار بودند و در انقلاب اسلامی هم بانوان دخالت مستقیمی در سرنوشت سیاسی و اجتماعی کشور دارند.

وی اضافه کرد: نخستین حرکت سیاسی زنان در دوره معاصر پس از شکست ایران در جنگ با روس بود که جنبش خودجوش مردم تهران در دفاع از زنان گرجی مسلمان که سفیر روس می ‏خواست با تفسیر یکی از مواد معاهده «ترکمن‏چای» آن‏ها را از شوهران و فرزندان خود جدا کرده، با تغییر مذهب روانه گرجستان سازد و این عمل تحقیری غیر قابل تحمّل برای مسلمانان به حساب می آمد و زنان به دنبال فتوای معروف، در راهپیمایی ها شرکت کرده و جلوی این عمل زشت را گرفتند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، مشارکت زنان در جنبش تنباکو را از دیگر حضور زنان مسلمان ایرانی در عرصه سیاسی قبل از انقلاب عنوان کرد و گفت: در ماجرای تنباکو زنان به تبعیت از حکم مرجعیت شیعه مقابل استعمار غربی ها ایستادند.

وی، داشتن بینش سیاسی مردم را یکی از مهم ترین عوامل ماندگاری و دوام انقلاب عنوان کرد و افزود: وقتی زنان جامعه هم مثل مردان دارای بینش و بصیرت سیاسی درست باشند می توانند درست انتخاب کنند و ما در ماجرای کربلا این نقش آفرینی زنان و در رأس ان حضرت زینب را به عیان مشاهده می کنیم.

جلیلی با تصریح بر این که حضور و مشارکت مردم در انتخابات مجلس ملی قبل از انقلاب به صورت فرمایشی بود و به دلیل فضای حکومتی حاکم بر آن زمان که شاه مسلمان بودن و قسم خوردن به قرآن را شرط نمی دانست و از طرفی رژیم پهلوی از زنان استفاده ابزاری برای زمینه سازی فحشا و گناه استفاده می کرد، مراجع حضور زنان را امر غیر شرعی می دانستند، اما بعد از انقلاب زنان در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی نقش و حضور فعال دارند.

وی به حضور زنان در انتخابات ۱۲ فروردین ۵۸ اشاره کرد و گفت: در رای گیری انقلاب در سال ۵۸ زنان هم دوشادوش مردان در این انتخابات شرکت کردند و نتیجه شگفت انگیزی را رقم زدند و بعد از آن هم در همه انتخابات و حتی در دفاع مقدس و دیگر عرصه های سیاسی و اجتماعی بانوان حضور فعال داشته اند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان با تاکید بر این که رهبری جامعه به عنوان ولی فقیه و قضاوت مختص مردان هست و بانوان بنابر حکم دینی نمی توانند در این دو منصب حضور پیدا کنند اما حضور به عنوان نماینده مجلس و دیگر مناصب سیاسی بلامانع است.

انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha