جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران گفت: نقلاب اسلامی در گام دوم خود نیازمند خونی بود که جنس آن جنس تمدنی است، یعنی فراملی و وحدت‌آفرینی و زمینه‌سازی برای ایجاد جبهه جهانی است و خون حاج قاسم سلیمانی پیشران حرکت انقلاب در گام دوم به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر همتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به نقش مکتب شهید سلیمانی در فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی، اظهار داشت: تمدن‌پژوهان در باب فرایند تحقق تمدن و نیز مولفه‌های تمدن‌ساز موضوعات مختلفی را مطرح کرده‌اند، اما آنچه در این میان بیشتر خود را می‌نمایاند تعریف مؤلفه‌های تمدن‌ساز برپایه نگاه مادی به عالم است، چون تعریف آن‌ها از تمدن صرفاً مادی است.

وی افزود: از این رو جنس مؤلفه‌های تمدن‌ساز منحصر در نگاه مادی است، اما تمدن اسلامی تمدنی است که به دنبال جمع میان ماده و معنا است. از این رو جنس مؤلفه تمدن‌ساز نیز در آن متفاوت خواهد بود، مقولاتی که می‌توانند از حیث معنا در فرایند تمدن‌سازی اثرگذار باشند، در این امر مهم است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان اینکه خون هویت و حیات بخش برای انسان است، ابراز داشت: مسئله خون از آغاز خلقت انسان مساله و پرسش اولین معترض به خلقت انسان بوده است: «اتجعل فیها من یفسد فی‌ها و یسفک الدما» که خداوند متعال در پاسخ به آن فرمود: «انی اعلم ما لاتعلمون»؛ لذا تسبیح و تقدیسی از درون خون اتفاق خواهد افتاد. آنچه در طول تاریخ تحقق دین در عالم ماده می‌بینیم فرایند مقابله ظلم و جهل در برابر نور، ریختن خون مظلومان بوده است.

وی ادامه داد: همچنان که تاریخ انبیاء در نهایت ختم به شهادت شده است، اوج فدا و خون در راه خدا را در نوه آخرین پیامبر اسلام(ص) می‌بینیم تا اینکه خداوند متعال خود را خون بهای او قرار می‌دهد و ملقب به «ثارالله» می‌شود و پرچم ثارالله مقدمه‌ای است برای تحقق دین و انکشاف تاریخی حقیقت در عالم ظلمانی و مادی.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتی تصریح کرد: تمدن نوین اسلامی که در زمان ظهور آخرین حجت خداوند متعال تحقق پیدا خواهد کرد موتور پیشران آن لثارت الحسین است و پرچم حرکت آن شعار یالثارات الحسین است. در این میان این ثار است که نقطه اتصال تاریخ انبیاء به کربلا است و از کربلا تا ظهور و تحقق انسان کامل است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ایران مقدمه تحقق ظهور است، افزود: هر گام انقلاب اسلامی با خون گره خورده است و موتور پیشران آن خون بوده است. به لحاظ تاریخی در فرایند حرکت انقلاب اسلامی به لحاظ حوزه تاثیر گذاری شاهد قیام‌های محلی و منطقه‌ای هستیم. در انقلاب سال ۵۷ حوزه منطقه و قوم درهم شکسته و با هویت ملی مذهبی گره می‌خورد و حتی اقوام تکثرخواه را در خود هضم می‌کند وجدایی‌طلبی به محاق می‌رود. در این میان ضمن تسلط دادن به گفتمان واحد ملی در جهت وحدت‌بخشی به سمت مذهب نیز حرکت می‌کند و عنصر وحدت که عامل بنیادین در ساختار تمدن‌سازی است در این میان شکل می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در فرایند حرکت انقلاب در چهل سال برای فتح هر قله‌ای از خاک، علم و فن‌آوری، قدرت نظامی، فکری پیشران آن خون بوده است برای فتح خاک نزدیک ۴۰۰ هزار شهید، برای فتح علم و فن‌آوری شهدای هسته‌ای، برای فتح قدرت نظامی شهدای موشکی، و برای فتح اندیشه شهدای ترور امثال مطهری و مفتح را داده است، اما در گام دوم انقلاب اسلامی که گامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی است به دنبال فرابخشی ملی و سرزمینی است.

وی اظهار داشت: یعنی وحدت گفتمان مذهبی و دینی و انسانی هم چنان که خروج از قومیت و منطقه به سمت ملی و از ملی به سمت مذهب و از مذهب به سمت دین فرامنطقه‌ای و نهایتا تحقق پرچم واحد انسانی است. در این میان جنس شهادت سردار شهید سلیمانی از جنس گام دوم است شهادت در خاکی دیگر و آمیخته‌گی خون دو ملیت و پرچم‌دار امتزاج خون ایرانی و افغانی و پاکستانی و عراقی و سوری و لبنانی یمنی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتی خاطرنشان کرد: در این میان عزاداران او نیز از یک ملیت نخواهند بود و منتقمین خون او نیز تنها یک ملت نخواهد بود. قاسم سلیمانی نقطه وحدت اتصال احساس ایران و عراق و افغان و یمن و لبنان ... است و نقطه آغاز هم احساسی انسانی جهانی است.

وی در پایان افزود: انقلاب اسلامی در گام دوم خود نیازمند خونی بود که جنس آن جنس تمدنی است، یعنی فراملی و وحدت‌آفرینی و زمینه‌سازی برای ایجاد جبهه جهانی است و خون حاج قاسم سلیمانی پیشران حرکت انقلاب در گام دوم به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی است. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha