پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکدۀ پژوهش‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برخلاف ظرفیت بسیار بالای موجود در حوزه‌های علمیه و دغدغه فراوان حوزویان در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی، امکانات در این عرصه بسیار کم است و اگر تحقق برخی از اهداف صورت می‌گیرد تنها به علت ظرفیت و دغدغه بالا است.

حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه با اشاره به برگزاری همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» در قم اظهار کرد: در مجموع ۳۰ تن از حوزویان که سابقه تحصیل دانشگاهی نیز دارند در این همایش مشارکت داشته‌اند.

رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: حدود ۳۰ ایده و چکیده به دبیرخانه این همایش رسیده ولی خروجی نهایی در عمل حدود ۱۹ مقاله است.
رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ایجاد تحول در علوم انسانی- اسلامی را در راستای ایجاد تمدن جهانی برخاسته از انقلاب اسلامی ضروری برشمرد و گفت: حوزه‌های علمیه در حال حاضر ظرفیت بسیار بالایی در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی دارند و البته این کار در مرحله محقق شدن است.
حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی تشریح کرد: برخلاف ظرفیت بسیار بالای موجود در حوزه‌های علمیه و دغدغه فراوان حوزویان در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی، امکانات در این عرصه بسیار کم است و اگر تحقق برخی از اهداف صورت می‌گیرد تنها به علت ظرفیت و دغدغه بالا است؛ اگر امکانات نیز به حد مطلوب برسد و بستر مهیا شود اتفاقات بی‌نظیری رخ خواهد داد.
وی در ادامه با اشاره به نیازهای جدید و پدید آمدن شرایط نو در جهان عنوان کرد: دروس بنیادین حوزه نیاز به به‌روزرسانی ندارد ولی دروس تطبیقی حوزوی و دروس مربوط به موضوع‌شناسی که ناظر به علوم انسانی باشد هم نیاز به به‌روزرسانی دارند و هم ضروری است به مجموعه این دروس حوزوی افزوده شود.

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای بررسی وضعیت علوم انسانی-اسلامی تا قبل از ۴۰ ساله انقلاب، پیشرفت و تغییرات آن در دوران ۴۰ ساله انقلاب و چشم‌انداز تحولات در این زمینه برای ۴۰ سال دوم انقلاب در سالگرد صدور بیانیه تاریخی گام دوم انقلاب، همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی را برگزار می‌کند. این همایش سه شنبه هفته جاری مصادف با ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۶ تا ۱۸ در قم برگزار می‌شود. برنامه به صورت مستقیم از صفحه آپارات به نشانی aparat.com./iictchannel/live  به طور زنده نیز پخش خواهد شد.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha