پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکدۀ پژوهش‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/ همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب و توسعه علوم انسانی» به صورت مجازی و در عصر روز ۲۸ بهمن ساعت ۱۶ برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به  برگزاری « همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و توسعه علوم انسانی» به صورت مجازی گفت: پیرو تبلیغاتی که دشمنان علیه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند، پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اقدامی تصمیم گرفت، تراث علوم انسانی اسلامی در۴۰ سال گذشته را با تأکید بر مقایسه جایگاه این علوم در ۴۰ سال گذشته و بعد از انقلاب و مهمتر چشم انداز مراکز دینی و حوزوی و دانشگاهی نسبت به این علوم در آینده چه خواهد بود، مورد بررسی قرار دهد.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در این رابطه وقتی رهبر انقلاب بیانیه گام دوم را مطرح کرده بودند، تلاش پژوهشکده هم بر روی تحول دانش ها و گرایش های دانشی در این ۴۰ ساله متمرکز شد و پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اقدامی دیگر، تلاش کرد اعضای هیئت علمی را به سمت این مسئله سوق دهد تا بتوانند تمایز ها را نشان  و در عین حال بتوانند رویکرد تحولی برای سالهای بعد را هم رقم بزنند.

وی ادامه داد: نهایت این که در کنار مسئله، پاسخگویی به اندیشه تبلیغاتی دشمن علیه انقلاب اسلامی و توجه به تعمیق بخشی رویکرد تحولی، بنا براین گذاشته شده که هر نکته ای که ارائه می شود، ابتدا چکیده ای از آن ارائه و سپس متنی برای آن در نظر گرفته و بعد با یک سری فرایندهای دیگر تبدیل به مقاله علمی پژوهشی شود.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: در کنار آن برگزاری نشست هایی هم برای تبیین اهداف و برنامه های بیانیه گام دوم توانست بسیار موفق عمل کند و در همین مورد ۳۰ نشست در سال ۹۷ برگزار شد و افراد زیادی در این نشست ها چکیده ها و نظرات خود را ارائه کردند.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در سال ۹۷ همه تلاش این بودکه همایش بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی در خرداد سال ۹۸ برگزار شود و عملا فضای ۴۰ ساله و تراث آن در سالگرد امام راحل ارائه شود. اما بحث کرونا این مسئله را با مشکل مواجه کرد.

وی بیان داشت: معتقدیم تبیین مسئله گام دوم انقلاب و پاسخ گویی به دشمنان در ارتباط با انقلاب و امید بخشی رهبر انقلاب به جامعه با صدور بیانیه گام دوم انقلاب، مسائلی بود که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، چرا که انقلاب اسلامی از ظرفیتی بین المللی برخوردار است که منحصرا به ظرف پیدایش آن نیست، این ظرف و پیامی که در فرایند انقلاب ارائه شد و عملا انقلاب علیه شاه ظالم نبود، بلکه ظرفیت انقلاب به گونه ای است که توانایی برای طرح در سطح تمدن را دارد. لذا وقتی رهبر انقلاب مراحل پنجگانه انقلاب را در گام دوم مطرح و بحث تمدن سازی را برجسته کردند، همه توجه ها به سمت چگونه تمدن سازی رفته است و برای تمدن سازی و این منطق مهم بیش از این که نیاز به سخت افزار داشته باشد، نیاز به نرم افزار دارد. یعنی این اگر تمدن غربی در جهان رویکرد غالب پیدا کرده است، این مسئله به دلیل علوم انسانی است و اگر این علوم به عنوان پایه فناوریها نبود، این اتفاق نمی افتاد. عمده تمدنی شدن غرب را نهایتا در علوم انسانی باید جستجو کرد که در گذشته در غرب نهادینه و پایه ریزی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم به همین مناسبت بحث تحول علوم انسانی را مطرح کرده است و در همین راستا و به دلیل اهمیت کار اگر این علوم در سطح تمدنی بازخوانی و رویکرد انتزاعی به عینی تغییر داده نشود، از تمدن سازی قطعا باز خواهیم ماند.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: به همین دلیل برای همایش امسال بحث توسعه علوم انسانی اسلامی در نظر گرفته شده است. برای این که این همایش بهتر برگزار شود، تصمیم گرفته شده مقالات در پنل ها و میز تخصصی به صورت سه روز متوالی از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ارائه می شود.

وی بیان داشت:  پنل امروز  با موضوع فقه و حقوق، و فردا نیز با موضوع  حکمت و دین پژوهشی اسلامی با محوریت مباحث نظری اسلامی و کلامی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، در ۲۷روز  بهمن هم پنل سیاست با محوریت فلسفه، کلام و اخلاق سیاسی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین لک زایی برگزار می شود.

این محقق بیان داشت: در نهایت عصر ۲۸ بهمن ساعت ۱۶ همایش اصلی با سخنرانی استاد رشاد و حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین الملل دفتر رهبر انقلاب به صورت مجازی و پخش زنده و مستقیم از صفحه آپارات aparat.com/iicthannel/liveبرگزار و قابل دریافت است. در این روز رؤسای این میزهم گزارشی خواهند داد و این مقالات ارائه شده در ۴ شماره فصلنامه کتاب نقد در دو مجلد با محوریت توسعه و تحول علوم انسانی رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: معتقدیم برای تحول در علوم انسانی گام های چون آماده سازی زیر ساخت نرم افزار علوم انسانی، آمادگی و باورکارگزاران به علوم انسانی و همراهی اندیشمندان علوم انسانی باید برداشته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha