سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/نشست هم اندیشی نخبگانی مدیران و اساتید مدارس سطح یک حوزه علمیه قم

حوزه/ نشست هم اندیشی نخبگانی، مدیران و اساتید مدارس علمیه سطح یک حوزه علمیه قم با موضوع ضرورت تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و لزوم نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی حوزویان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست هم اندیشی نخبگانی، مدیران و اساتید مدارس علمیه سطح یک حوزه علمیه قم با موضوع ضرورت تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و لزوم نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی حوزویان در مدرسه علمیه معصومیه قم و با حضور حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی  برگزار شد.

بر اساس این گزارش: حجت الاسلام عبدالله محمدی در ابتدا به ایراد سخن پرداخت و گفت: یکی از مبانی مهمی که به نقش آفرینی حوزویان در عرصه های اجتماعی کمک می کند این است که ما ببینیم رسالت حوزه چیست؟

وی افزود: یکی از نگاه ها در مورد رسالت حوزه اقامه دین در اجتماع است؛ در آثار امام خمینی رحمة الله علیه همین نگاه وجود دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: خیرخواهی یک عالم فقط علم آموزی نیست؛ مرحوم علامه طباطبائی در ذیل آیه خلافت می فرماید که خلافت انسان به معنای رساندن خود و دیگر انسان ها به مقام تعالی در نزد خداوند است.

حجت الاسلام سید علی موسوی سپس گفت: راه حل مشکلات کشور از وین نمی گذرد و باید به ظرفیت های داخل تکیه نمود؛ این گفتمان در جامعه ما باید نشر پیدا کند و فرهنگ سازی شود.

مدیر پژوهشگاه باقرالعلوم علیه السلام اظهار کرد: امروز با استفاده از شبکه های اجتماعی می توان فاصله به وجود آمده بین روحانیت و بخشی از بدنه اجتماعی کشور را از بین برد و با آنان ارتباط گیری بیشتری داشت.

وی عنوان داشت: اگر همه طلاب خود را موظف بدانند با دوستان هم محله ای، هم دانشگاهی، هم مدرسه و غیره خود گروه هایی در فضای مجازی تشکیل دهند قطعاً می توان این مرز را در هم شکست.

حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی نجف آبادی در ادامه این نشست گفت: ما باید جایگاه حوزه را بشناسیم و بشناسانیم؛ جایگاه حوزه تبیین، ترویج و اجرای اسلام است.

وی گفت: ما باید برای مردم تبیین کنیم که ملاک حال فعلی افراد است؛ تبیین این کلام امام خمینی ره پاسخ محکمی به بسیاری از شبهات می تواند باشد.

حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی بیان داشت: مقام معظم رهبری شاخص های مختلفی را در مورد دولت منتخب و ایده آل تبیین فرمودند؛ اما وظیفه ما حوزویان است که این واژگان و شاخصه ها را که در کلام امامین انقلاب آمده اند برای مردم به خوبی تبیین کنیم.

حجت الاسلام سید یحیی مرتضوی سپس به ایراد سخن پرداخت و گفت: لازمه اینکه روحانیت نقش آفرین و تأثیرگذار در اجتماع باشد آموزش است؛ این امر به طور ویژه در مورد طلاب نوجوان و نسل جدید باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر مدرسه علمیه امام جواد علیه السلام عنوان داشت: آسیب شناسی در مورد بی تفاوتی نسبت به معضلات اجتماعی یکی دیگر از آموزش های لازم است که باید به طلاب داده شود.

حجت الاسلام مهدیان در ادامه بیان داشت: شکافی و دوقطبی که در بین جامعه ایجاد افتاده است اصلاً خوب نیست؛ ما روحانیون می بایست در این دو دستگی هضم نشویم تا مردم سالاری دینی زایل نگردد.

وی گفت: ما باید زبانی پیدا کنیم که بتواند از داخل مجموعه روحانیت بیرون رفته و با توده مردم ارتباط بگیرد تا از این طریق گفتمان انقلاب دوباره برای مردم تبیین شود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: دشمن این بار روی جدا کردن مردم از انتخابات تمرکز کرده و ممکن است ما حوزویان نیز در این دوره روی بررسی گزینه ها و نفرات شویم و از این نقشه دشمن غافل گردیم.

حجت الاسلام عبدالرضا محمودی گفت: تعبیری در بررسی انقلاب ها با عنوان دوره «ترمیدور» وجود دارد؛ این یکی از مراحلی است که در همه انقلاب ها اتفاق می افتد.

وی گفت: نقش مسندنشینان کنونی جلوگیری از مرحله ترمیدور است و می بایست با اعمال و رفتار خود مردم را در تراز انقلاب نگه دارند تا آن انقلاب از رشد باز نماند.

مدیر مدرسه علمیه مهدی موعود (عج) عنوان داشت: ما از بزرگان حوزه می خواهیم در مسائل کلانی همچون انتخابات علمداری کنند تا سایر حوزویان نیز به پشتیبانی آنان بپردازند و به تبیین ارزش های انقلاب اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی سپس به عنوان سخنران ویژه این نشست به ایراد سخن پرداخت و ضمن تأکید بر تفاوت های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها و لزوم شناخت این تفاوت ها گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب درونی، ریشه دار، حقیقی، فطری، هویت بخش، آرمانگرا و مبتنی بر اندیشه های توحیدی است.

وی بیان داشت: امام خمینی رحمة الله علیه حماسه و عرفان و انقلاب را در هم آمیخت و برای اصلاح جهان قیام نمود.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: امام راحل همواره تأکید می فرمودند که تهذیب نفس و خودسازی مقدمه جامعه سازی اسلامی است.

وی عنوان داشت: به طور قطع انقلاب درونی و باطنی در گام دوم انقلاب اسلامی برای ماندگاری و تعالی انقلاب نیاز است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خداوند در سوره رعد و سوره انفال به خوبی به هر دو صورت سلبی و ایجابی به موضوع لزوم تهذیب نفس در مقیاس اجتماعی تصریح دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم راهبرد برای حوزویان در عرصه انتخابات ترسیم کنیم باید تبلیغ و تبیین ارزش های انقلاب اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی بیان داشت: مشارکت بالای مردم در انتخابات برای دشمنان اسلام در امتداد موشک هایی است که در طول این سال ها رونمایی شد.

این استاد حوزه بیان داشت: انتخابات در ایران تأثیر جدی در زندگی مردم دارد و رقابت واقعی است.

وی گفت: همه مقدرات از لحاظ اجرایی دست رئیس جمهور است و نباید جامعه اسلامی از کنار این موضوع به سادگی بگذرد.

عضو جامعه مدرسین در پایان تصریح کرد: همانطور که رهبری فرمودند شرکت در انتخابات یک جهاد عمومی است و همه ما باید در آن مشارکت داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha