شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست مشترک مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و معاون مرکز پژوهش‌های مجلس

حوزه/ نشست مشترک مدیر و معاونان حوزه‌های علمیه خواهران با معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  نشست مشترک حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران با  مسعود فیاضی معاون مرکز پژوهش های اسلامی مجلس شورای اسلامی در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و با هدف بررسی تعاملات، ظرفیت سازی و بودجه برگزار شد.

در این نشست حجج اسلام والمسلمین زیبایی نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده، هاشمی دبیر شورای سیاستگذاری، واحدی معاون امور حوزه ها، تهرانی معاون آموزش و قربانی مسئول مرکز برنامه ریزی و نظارت،  محمدی زاده معاون منابع انسانی و پشتیبانی و طائی زاده رئیس مرکز فناوری اطلاعات و خانم ها ظهیری معاون فرهنگی و متولیان معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران نیز حضور داشتند.

در این مراسم همچنین حجت الاسلام هاشمیان معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دفتر قم نیز حضور داشت.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به ارائه گزارشی از نحوه ساختار حوزه های علمیه خواهران در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر قریب به ۵۰۰ مدرسه علمیه در ۲۸ استان کشور غیر از خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی در حال فعالیت و تربیت طلاب هستند.

وی با اشاره به این که اغلب اساتید مدارس علمیه خواهران را نیز خانم ها تشکیل می دهند، اظهار داشت: تلاش داریم با برنامه ریزی های صورت گرفته، توانمندسازی اساتید و همچنین تربیت اساتید جدید، بتوانیم بیش از پیش از وجود بانوان در بحث تدریس استفاده کنیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران همچنین به تعداد طلاب در حال تحصیل و فارغ التحصیل اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۵۲ هزار طلبه مشغول به تحصیل در حوزه های علمیه خواهران هستند و حدود ۶۱ هزار طلبه نیز فارغ التحصیل شده اند.

ایجاد گروه های علمی در سطح مدارس، اصلاح برنامه های آموزشی و پژوهشی، برنامه افق ۱۵ ساله حوزه های علمیه خواهران از ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۴، بودجه حوزه های علمیه خواهران و بحث اعزام مبلغ خواهر از دیگر محورهای سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در این جلسه بود.

در ادامه نشست حجت الاسلام هاشمیان معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دفتر قم به سخنرانی پرداخت و گفت: حوزه های علمیه خواهران مظلوم هستند و با توجه به این که فعالیت های مؤثر و در خور توجهی را در جای جای کشور انجام می دهند، کمتر دیده شده اند.

وی ادامه داد: دستاوردهای علمی، اجتماعی، فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کمتر رسانه ای و معرفی شده است که جا دارد اهتمام بیشتری نسبت به این مسئله صورت پذیرد و حوزه های علمیه خواهران بیش از پیش دیده شوند.

حجت الاسلام تهرانی معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران دیگر سخنران این نشست بود که به ارائه گزارشی از فعالیت های آموزشی حوزه های علمیه خواهران و برنامه های پیش رو پرداخت و اظهار داشت: در نظر داریم با ارتقاء سطح اساتید و بهتر برگزار کردن کلاس های آموزشی، سطح آموزشی طلاب را بالا ببریم و طلاب عالمه تربیت و تحویل جامعه دهیم.

وی همچنین به تعداد طلاب در حال تحصیل در سطوح ۲، ۳ و ۴ و همچنین فارغ التحصیلان این سطح اشاره کرد و آماری نیز از تعداد اساتید فعال در مدارس علمیه خواهران و سطح علمی آنها ارائه داد

خانم متولیان معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های پژوهشی صورت گرفته و در دست اجرا در مسیر افق ۱۴۱۴، خاطرنشان کرد: برای موفقیت در برنامه های پژوهشی راهبردهای کلانی مدنظر قرار گرفته است که اشراب پژوهش در نظام آموزشی و ایجاد تشکل های طلاب در عرصه های پژوهشی برخی از این راهبردها است.

وی با بیان این که در حال حاضر تعداد ۸۰ بانوی توانمند جهت تدوین متون درسی آماده به کار هستند، گفت: برای موفقیت های بیشتر پژوهشی، برنامه جذب اساتید پژوهشی تدوین شده است و تلاش داریم بتوانیم طلاب پژوهشگر و کنشگر با توجه به نیازهای جامعه تربیت کنیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده نیز به تشریح فعالیت های این پژوهشکده پرداخت و برخی چالش ها و راهکارها موجود در عرصه زن و خانواده را نیز برشمرد.

وی تأکید کرد: باید در عرصه زن و خانواده شبکه سازی داشته باشیم تا بتوانیم در مقابل هجمه های موجود و جدید به این عرصه مقاومت داشته باشیم و لازم است در عرصه زن و خانواده، جامعه علمی تربیت کرده و وارد میدان کنیم.

در بخش پایانی نشست نیز فیاضی معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که حوزه های علمیه خواهران باید مسائل انگیزشی جهت ورود علاقه مندان به این عرصه را تقویت کنند، بیان داشت: حوزه خواهران باید طوری برنامه ریزی و تولید محتوا داشته باشد که حاکمیت خود را محتاج این نهاد بداند و برای حل مسائل از این حوزه راهکار بخواهد.

وی افزود: حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه خواهران در مقام آموزش، پژوهش و تربیت مبلغ باید طوری حرکت کند که حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند با برنامه مشکلات را حل و فصل نماید.

معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز لازم است پتانسیل و ظرفیت های موجود حوزه فعال شود تا بتواند راه حل علمی و اساسی نسبت به رفع مسائل و مشکلات اجتماعی موجود در جامعه ارائه نماید.

وی ادامه داد: حوزه خواهران می تواند با راه اندازی اندیشکده حکمرانی زن و خانواده و استفاده از افراد متخصص در این زمینه، مسئله حاکمیت در عرصه زن و خانواده را پاسخگو باشد و همین طور می تواند پیوست خانواده همه طرح ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی را نیز به دست گرفته و نسبت به عملیاتی شدن آن تلاش کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha