سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه استانها

حوزه/ همایش سراسری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانها، با هدف تشریح طرح ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی عرصۀ تبلیغ در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش سراسری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانها با حضور معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، مدیران ستادی و معاونین استانی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی و با هدف تشریح طرح ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی عرصۀ تبلیغ در مشهد مقدس برگزار شد.

بر اساس این گزارش: مراسم افتتاحیه این همایش با سخنرانی غیرحضوری   آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه آغاز شد. وی ضمن اشاره به جایگاه بلند تبلیغ دین در عصر حاضر بر لزوم توسعه و تقویت آن تأکید کرد و در این زمینه گفت: اگر معنای عامی برای تبلیغ در نظر بگیریم و مقصودمان از تبلیغ ابلاغ پیام دین و اندیشۀ الهی و منویات اسلام به جامعۀ بشری و انسان ها باشد، تبلیغ غایۀالقصوای همۀ فعالیت های حوزوی خواهد بود؛ همۀ آنچه در حوزه انجام می دهیم از آموزش، پژوهش، برنامه ریزی ها و نظامات جامع، همه برای این است که به خروجی هایی برسیم تا درهای هدایت را به روی همگان بگشایند و درهای غفلت و ضلالت را ببندند. عالم دین و اندیشۀ دینی مفتاح هدایت و قفل ضلالت است؛ بنابراین تبلیغ به معنایی که گفته شد، در هویت همۀ حوزویان باید ریشه دار و نافذ باشد.

امام جمعه قم، ضمن اشاره به برخی از بیم ها و امیدها در حوزۀ تبلیغ گفت: در عصر حاضر از طرفی شاهد ظرفیت های نو و ابزارهای جدید و فرصت های تازه و در نتیجه امیدهای فراوان هستم و در دیگر سو برخی از بیم ها و خطرات را مشاهده می کنیم که هر دو باید مورد توجه و دقت باشد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از ثمرات اخلاص در تبلیغ انجام حرکت های جهادی و تلاش فراوان برای رسیدن به اهداف تبلیغ در عین سختیها و کاستی های ظاهری است.

آیت الله اعرافی مواردی همچون «ارتقاء سطح جامعه و ضریب سواد و تحصیل و مطالعه»، «گسترش آموزش و پرورش»، «گسترش تحصیلات دانشگاهی»، «افزایش سطح آگاهی جامعه»، «بازسازی علوم و معارف اسلامی»، «تحول در ابزارها و شیوه ها و فن آوری های نرم و سخت»، «شکل گیری نظام اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» و... را از جمله عوامل ظرفیت ساز و مولد فرصت در دنیای امروز دانستند و گفتند: این ظرفیت ها در گذشته وجود نداشته و امروزه به کمک تبلیغ دین آمده اند و در مقابل آنها، عواملی هستند که تهدید به وجود می آورد و بیم آفرین هستند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه افزود: بخش تبلیغ حوزه دو رسالت دارد؛ رسالت اول آن است که جریان تبلیغ را برنامه ریزی کند و سامان دهد و رسالت دوم که بسیار سنگین تر است این است که تلاش کند تا همۀ سیستم ها و نظامات حوزه از آموزش و پژوهش گرفته تا فن آوری و قلمروهای مختلف، نگاه و رویکرد و جهت گیری تبلیغ در آنها جلوه گر و برجسته باشد و همۀ فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی پیوست تبلیغ داشته باشند.

در ادامۀ مراسم افتتاحیه این همایش،‌حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه ضمن اشاره به ضرورت توجه به فضائل اخلاقی به ویژه «اخلاص» در عرصۀ تبلیغ، برخی از راهبردها و راهکارهای کلان و مورد توجه معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه را تبیین و تشریح کرد و افزود: اگر در کارهایمان اخلاص داشته باشیم، خداوند ما را در همه امور از جمله در برنامه ریزی و اجرای تبلیغ یاری می دهد و افقهای نو و جدیدی در مقابلمان می گشاید.

مسئول مجتمع آموزشی – پژوهشی تبلیغ بر همکاری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه استانها با همه سازمانها و نهادهای تبلیغی تاکید کرد و وحدت و همدلی را در همه امور تبلیغ لازم شمرد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه یکی از مهم ترین نتایج خدا نگری و اخلاص در فعالیتهای تبلیغی را درک درست از مسائل تبلیغ دانست که با لطف و عنایت پروردگار متعال حاصل می شود.

وی در ادامه به برخی از طرح ها و برنامه های جدید که در مسیر توسعه و ارتقاء تبلیغ حوزه های علمیه تدوین شده است، اشاره کرد و در این زمینه بیان کرد: در دورۀ جدید مدیریت حوزه های علمیه توجه ویژه ای به عرصۀ تبلیغ شده است و طرح ها و برنامه های جامع طراحی یا  بروز رسانی شده است که از جملۀ آن ها، طرح های «هجرت بلند مدت»، «تبلیغ در فضای مجازی»، «مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی» و «مدارس امین» و «هنر» است.

بر پایه این گزارش: همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استان ها به مدت سه روز در شهر مشهد مقدس برگزار می شود و پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، کارگاه های آموزشی و اجرایی با حضور مدیران معاونت تبلیغ و امور فرهنگی برای معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانها انجام خواهد شد؛ کارگاه های آموزشی و اجرایی این همایش عبارتند از «هنر و تبلیغ نوین»، «برنامه ریزی و نظارت»، «مسجد و هجرت»، «ادیان، فرق و مذاهب»، «آموزش های مهارتی – کاربردی»، «تبلیغ تخصّصی» و «همکاری با نهادهای آموزشی – قضائی».


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha