جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
ظهیری

حوزه/ دکتر ظهیری گفت: همان طور که نیازهای جامعه تغییر کرده است، خوانش دوباره و به روزرسانی برنامه های آموزشی، تبلیغی و تربیتی حوزه های علمیه لازم به نظر می آید. این خوانش دوباره پاسخ گویی به مطالبه و نیازهای معرفتی جامعه امروز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر معصومه ظهیری استاد حوزه و دانشگاه در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ به تبیین «نقش و جایگاه طلاب خواهر در جامعه» پرداخت و ضمن تبریک میلاد حضرت زینب سلام الله علیها گفت: آن حضرت کسی بود که به ما نشان داد، جهاد تبیین، پیام رسانی و حضور در عرصه تبلیغ و فهم دین، به جنس خاصی اختصاص ندارد.

وی افزود: قرآن کریم وقتی به تفقه در دین در آیه «نَفر» امر می فرماید اشاره به جنس خاصی ندارد. بنابر این آیه شریفه باید از هر قوم و جامعه ای افرادی باید معارف دین را از مراکز تعلیم آن بیاموزند، به سوی مردم خود بازگشته و به تبلیغ و تدریس آن ها بپردازند.

حضرت زینب(س)، خنثی کننده نقشه های دشمنان اسلام بود

ظهیری خاطرنشان کرد: گاهی جامعه دچار یک خلأ یا نیاز ویژه ای می شود و به دلایلی ممکن است مردان آن جامعه در یک حصر، خفقان یا عدم موفقیت در ایفای نقش خود قرار گیرند؛ اینجاست که علم به دست بانوان جامعه افتاده و باید آنان به انجام امور اجتماعی بپردازند. این موضوع در ادوار مختلف تاریخ مشاهده شده است.

وی فعالیت حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا تلاش برای خنثی نمودن نقشه های اغیار و دشمنان اسلام دانست و گفت: ایشان در آن شرایط از تنها سلاح و ابزاری که در دسترس داشتند و همان پیام رسانی بود، بهره برده و تلاش کردند، احیای دین را از این طریق دنبال نمایند.

مراحل شکوفایی و نقش آفرینی بانوان در عرصه های اجتماعی

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران شناخت الگوهای شایسته و معرفی صحیح آن ها به جامعه را از وظایف مهم دغدغه مندان جامعه اسلامی برشمرد و تصریح کرد: برای این کار در وهله اول باید بستر آموزش برای افراد فراهم شود؛ در مرحله دوم نیاز است افراد تحت آموزش به رشد و خودشکوفایی برسند و در مرحله سوم فراهم بودن زیرساخت ها برای انتشار داده های این افراد به جامعه ضرورت دارد.

وی با اشاره به راه اندازی حوزه های علمیه خواهران با فرمان امام خمینی(ره) افزود: شهید قدوسی و حضرت امام خمینی(ره) اصلی ترین افراد در جریان تأسیس حوزه های علمیه خواهران بودند تا بانوان نیز بتوانند به نحو شایسته تری معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام را آموخته و به تبلیغ آن ها در سطح جامعه بپردازند.

لزوم بازخوانی نقشه راه حوزه های علمیه با توجه به تغییر نیازهای جامعه

ظهیری بیان داشت: همان طور که نیازهای جامعه تغییر کرده است، خوانش دوباره و به روزرسانی برنامه های آموزشی، تبلیغی و تربیتی حوزه های علمیه لازم به نظر می آید. این خوانش دوباره پاسخ گویی به مطالبه و نیازهای معرفتی جامعه امروز است.

وی گفت: خوشبختانه در دهه های اخیر و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش های علمای اسلام، شاهد رشد و ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه های علمیه هستیم. در حال حاضر در حوزه های علمیه خواهران تنوع رشته ای خوبی داریم و افراد با تخصص های مختلفی تربیت پیدا می کنند.

عدم وجود ساختاری جامع برای فعالیت فرهنگی خواهران طلبه

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: متأسفانه ساختار جامعی برای فعالیت تبلیغی و فرهنگی خواهران طلبه و جانمایی در جایگاه های لازم تقریباً وجود ندارد و حوزه های علمیه خواهران آموزش محور فعالیت می کنند. البته این ساختار باید بیرون از حوزه تشکیل شود.

وی با تأکید بر حضور پررنگ خواهران طلبه در طرح امین، اظهار داشت: افراد زیادی از طلاب خواهر پس از طی کردن دوره های مهارتی بویژه در رشته های مشاوره و تبلیغ در مدارس حضور پیدا کرده اند که این امر می تواند با نتایج مفیدی همراه باشد.

اسلام ناب به خودی خود حقوق زن را به خوبی تبیین نموده است

ظهیری گفت: باید دانست که تفاوتی اساسی بین جامعه ما و جامعه غرب وجود دارد؛ در جامعه غرب زنان برای به دست آوردن حقوق خود جنگیده اند و این در حالی است که اسلام ناب به خودی خود حقوق زن را به خوبی تبیین نموده است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ ما یکسری عقب گردها داشته ایم و باید بدانیم چه آن نگاهی که عزلت و ممنوعیت فعالیت در عرصه های اجتماعی را برای زنان در نظر می گیرد و چه آن نگاهی که دیدگاه ابزارمحور در جهت سوء استفاده زَرمداران در مورد زن دارد، هردو حامل محرومیت و پایمال شدن حقوق این جنس بشر است.

فمینیسیم، ناتوان در احیای حقوق ذاتی زن

این استاد حوزه و دانشگاه، زاویه دید فمینیستی را فاقد توان احیای حقوق ذاتی زن برشمرد و خاطرنشان کرد: برابری مد نظر فمینیسم، توازن فطرت و طبیعت بشر را بر هم می زند و منشور زن مسلمان بر اساس توجه به ویژگی های ذاتی زنان و نیازهای فطری آنان نوشته شده است.

وی گفت: بانوان ما باید در عرصه های اجتماعی نقش آفرین باشند؛ اما باید در عین حال توجه کرد که این طراحی عرصه های نقش آفرینی بانوان به صورت کاریکاتوری نبوده و بر اساس اولویت های ذاتی او باشد. باید هر مدلی را که برای نقش آفرینی زنان طراحی می کنیم، با لحاظ نقش فطری آنان یعنی مادر بودن، مربی بودن برای جامعه و همسری، باشد. این وظیفه ذاتی زنان، محور تسبیح تمام نقش آفرینی های آنان است.

زنان به تازگی فرصت نظریه پردازی پیدا کرده اند

ظهیری بیان داشت: باید بدانیم که از جهت فقاهتی و نظریه پردازانه، خواهران طلبه و اساتید حوزه های علمیه خواهران به تازگی و طی دهه های اخیر توانسته اند با فراهم شدن مقدمات سخت افزاری که در طول تاریخ از آن ها محروم بوده اند، آغاز به فعالیت کنند. پس هنوز باید به آن ها فرصت داده شود تا به شکوفایی علمی هم پای مردان جامعه برسند.

وی ضمن بیان گام های لازم برای ارتقای فضای اثرگذاری اجتماعی بانوان، افزود: گام اول، مانع زدایی است و گام بعدی مطالبه گری خود بانوان در زمینه حل امور آنان می باشد. برای این موضوع باید کنشگرانی آگاه به شرایط زمان تربیت شود.

انقلاب اسلامی، عرصه نقش آفرینی زنان در مسائل مرتبط با خود

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: گام سوم در زمینه ارتقای جایگاه اجتماعی زنان، ارائه الگوهای اسلامی به آنان است.

وی گفت: مسئله مهمی که در مورد نقش آفرینی اجتماعی زنان باید در نظر گرفته شود این است که تا دهه های گذشته تاریخ بشر بیشتر با نگاه مردانه و با تدبیر و مدیریت آقایان پیش رفته و در دهه های گذشته با عنایت امامین انقلاب اسلامی شاهد میدان داری بانوان در امور اجتماعی مرتبط با جنس خودشان هستیم. در گام دوم انقلاب اسلامی نیز قدم های بسیار خوبی در این زمینه در حال برداشتن است.

آمار بالای حضور بانوان در عرصه های علمی و مهارتی

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر رشد زنان در حوزه های علمی و مهارتی مختلف، اظهار داشت: با مراجعه به آمار در نمودار رشد سنجه عرصه های مختلف، شاهد فراوانی کمی زنان نسبت به مردان هستیم که البته این آمارها بیشتر در عرصه های فردی بوده است و باید به باورمندی بانوان در حوزه های اجتماعی نیز برسد.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه امام و مقتدای جامعه است، ادامه داد: حوزه های علمیه خواهران باید در ابتدا از خودش شروع کرده و مدیران خوبی را برای اداره خود تربیت نمایند. این یکی از اشکالات مهمی است که در حوزه های علمیه خواهران وجود دارد و علی رغم همه این مشکلات، در سال های اخیر در جامعة الزهرا(س) شاهد تحقق مدیریت بانوان بر محل آموزش و تربیت بخش بزرگی از طلاب خواهر بوده ایم.

لزوم سرعت بخشی به رفع موانع نقش آفرینی اجتماعی زنان

ظهیری در پایان خاطرنشان کرد: باید دانست که جامعه باید به یک حالت توازن برسد و هر بخشی از جامعه توانایی تصمیم گیری برای خودش را پیدا کند؛ در یک جامعه متوازن است که می توان شاهد هوای مطبوع بود. باید در برداشتن موانع این مسیر سرعت به خرج داده شود؛ چرا که جامعه بازخوانی و خوانش جدید جایگاه زن را می طلبد و باید حوزه های علمیه در این بازخوانی پیش گام باشند تا از غلبه نگاه های دارای انحراف جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha