شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
افتتاخ ساختمان جدید مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س)

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: در حوزه‌های علمیه خواهران باید بانوانی تربیت شوند که بتوانند تأثیرگذار در عرصه‌های فرهنگی و سبک زندگی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان، روز گذشته، در مراسم افتتاح ساختمان جدید موسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) ضمن تبریک روز معلم و تقدیر از فعالیت‌ها و خدمات ماندگار مرحومه مقدسی مؤسس مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا (س)، اظهار داشت: تلاش و پیگیری‌های خانم رضایی مدیر این مجموعه سبب شد که این ساختمان امروز به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه به ویژگی‌های شهید مطهری اشاره کرد و افزود: شهید مطهری بسیار وظیفه‌شناس، زمان‌شناس و پرتحرک بود و در مسیر فهم دین، ترویج دین و دفع شبهات با تمام توان استقامت کرد و دقیقاً با شناخت درست موضوعات عصر خود، آمادگی داشت تا به شبهات و موضوعات روز پاسخ دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به آیه ۲۴ سوره ابراهیم، "أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ، آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت و شاخه آن در آسمان است" یادآور شد: حوزه‌های علمیه در طول تاریخ حقیقتاً یکی از برجسته‌ترین مصادیق این آیه هستند، از مصادیق شجره طیبه که در هر زمان توانسته میوه شیرین و آن ثمره ارزشمند، تأثیرگذار را ارائه کند، حوزه‌های علمیه هستند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه از آغاز تأسیس شرایط گوناگونی را تجربه کرده و امروز امکاناتی فراهم‌شده است که در آینده نیز تأثیر فراوانی خواهد داشت، همان‌طور که در طول سالیان متمادی بانوان زیادی در حوزه‌های علمیه تربیت شدند و در آینده نیز این آموزش‌ها ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیاط، با بیان اینکه شرایط فعلی حوزه‌های علمیه به‌راحتی به دست نیامده و تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه ایران به برکت انقلاب اسلامی به‌هیچ‌عنوان با گذشته قابل‌مقایسه نیست، امروز بانوان مرجع و مجتهد داریم، مدارس علمیه بانوان در سطح کشور و حضور جمعیت قابل‌توجه بانوان جوان در حوزه‌های علمیه یک اتفاق مهم و مبارک است.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم به آن اهداف تربیتی که رهبر انقلاب اشاره دارند دست پیدا کنیم، اضافه کرد: حوزه‌های علمیه باید تلاش کنند که با رشد دینی و تأثیرگذاری مثبت در جامعه، به زمینه‌سازی و بستری سازی، بالندگی جامعه اسلامی کمک کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیاط، به اهمیت تقویت و پیشرفت حوزه‌های علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی کشور، اگر خواهران حوزوی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، در مقابله با جریان‌های ضد دینی و علیه زن مسلمان در جامعه حاضر نشوند، نمی‌توانند در جامعه موفق و مؤثر عمل کنند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم سبک زندگی بر اساس اسلام، قرآن و تعالیم اهل‌بیت(ع) محقق شود، محور اصلی خانواده است، گفت: محور یک خانواده بانوی آن است، تأثیری که بانوان در خانواده و اجتماع دارند، دیگران نمی‌توانند مانند آن‌ها مؤثر باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اهداف سند ۲۰۳۰ که در آموزش‌وپرورش کشور تلاش داشت اهداف تعلیم و تربیت را مسموم کند و در این زمینه تأثیرگذار نیز بود، یادآور شد: اگر امروز دختران نوجوان و جوان ما با ظاهری نامناسب در اجتماع حاضر می‌شوند، فارغ‌التحصیل مدارسی هستند که به سند ۲۰۳۰ عمل کرده‌اند.

وی به کار مثبتی که می‌توان در این عرصه در حوزه‌های علمیه بانوان رخ دهد اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه‌های علمیه خواهران باید بانوانی تربیت شوند که بتوانند تأثیرگذار در عرصه‌های فرهنگی و سبک زندگی باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیاط، توجه به مسئله جمعیت و اهمیت داشتن جامعه جوان در سال‌های آینده و به نقش بانوان حوزوی در تبیین این مسئله اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین در حوزه جوانی جمعیت، یک جهاد جدی است و نیاز به کار فرهنگی گسترده دارد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران، می‌تواند در اصلاح بسیاری از مسائل جامعه نقش ایفا کند، خاطرنشان کرد: در مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر، حوزه خواهران نقش مؤثری دارد و لازم است که برای تأثیر گذاری امربه‌معروف در جامعه، جهادی عمل کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha