پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم تجلیل از معلم در اردبیل

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: امروز ابر قدرت ها در عرصه های جهانی به سلاح ها و تکنولوژی های علمی ایران اسلامی محتاج هستند و به تکنولوژی های بسیار پیشرفته دست یافتیم که زمانی حتی فکر نمی کردیم بتوان به آن دست پیدا کرد، ما در تمام این اقتدار ها در کنار سفره عزیزان معلمین نشسته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن عاملی شامگاه سه شنبه در ضیافت ۴۰۰ نفری معلمان بازنشسته اردبیل که به همت فرزند یکی از پیشکسوتان فرهنگی، برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه، در واقع مراسم تجلیل از معلم نیست و در جایی که خداوند متعال خودش از مقام معلم تجلیل می‌کند جایی برای دیگران نمی‌ماند و تجلیل کننده اصلی از معلم خود خداوند است که فرموده” وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ” یعنی هرچه به شما بدهم کریم هستم و زمانی که خود معلم باشم اکرم هستم.

وی گفت: خداوند متعال عنوان “معلم” را به خود داده است “الرحمان علّم القرآن”؛ ما اینجا جمع نشده ایم حق عزیزان را اداء کنیم، آیا حق تعلیم اداء می شود؟ آیا می توان حق تربیت را اداء کرد؟ هیهات باز هم هیهات! علم یعنی حیات، و چه کسی می تواند حق حیات را اداء کند؟.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل خاطرنشان کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به معلم فرزند خود مبلغ کلانی تقدیم کرد و برخی از اطرافیان اعتراض کردند و گفتند؛ اسراف کردید. حضرت فرمودند؛ هدیه ایشان کجا و مبلغی که من پرداخت کردم کجا ! تعلیم و تربیت کجا و هدیه ای که من تقدیم کردم کجا ! و این جمله یعنی حضرت می فرماید؛ من نتوانستم متناسب با شان معلم از او تجلیل کنم.

وی ادامه داد: جمع شدن ما در این مکان برای ادای حق اصلی ترین ولی نعمتان خود نیست و بیشتر عزیزان در این جمع و جلسه بیشتر از ۳۰ سال پای تخته ایستاده اند و لحظه لحظه عمر نفیس خود را وقف قدسی ترین کار یعنی تعلیم و تربیت کرده اند و تزریق علم، تزریق عقل است و این سخن قرآن است که “وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ” . عقل با علم رشد می کند و تمام شرف انسان عقل است و عقل هم با تعلیم می باشد. اگر علم نباشد درک انسان مثل درک کودک باقی می ماند.

امام جمعه اردبیل گفت: مگر می شود حق آنهایی را که توانستند عقلانیت را در جامعه ما پرورش بدهند را اداء کرد؟ معلم همه جا حاضر است؛ به کارخانجات می رویم معلم حضور دارد، در عرصه تکنولوژی، سیاست ،طبابت، تجارت در مزارع در مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ها در نهاد خانواده و… معلمین عزیز حضور دارند. چون علم و تربیت در همه جا حاضر است، جاهایی که عزت کشور وابسته به یک حرکت است معلم حضور دارد و کجا را می توانید پیدا کرد که معلم در آنجا حضور ندارد اثر معلم مثل هوا که در همه جا هست و قابل لمس می باشد و همان گونه که اگر هوا نباشد انسان مرده است بدون برکات معلمین عزیز جامعه ما مرده است .

وی اظهار کرد: به هر عرصه توجه کنید در انتهای مسیر معلم حضور دارد و قطعاً ادای حق چنین نقش ویژه ای مقدور نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی عنوان کرد: شخصی نزد امام سجاد (ع) آمد و گفت، من پدر این آقا را کشته ام و او به من حلیت و رضایت نمی‌دهد ، حضرت بسیار صحبت کرد اما آن فرد رضایت نداد و در نهایت حضرت فرمود، آیا این فرد هیچ حقی بر گردن تو ندارد؟ گفت، چرا، این شخص آن قدر با من صحبت کرد و مرا تحت تأثیر تعلیم خود قرار داد که در آخر مرا تبدیل به موالی اهل بیت کرد و وارد مذهب شما نمود حضرت به این مضمون فرمودند که سبحان الله در برابر حق به این بزرگی ایستاده‌ای ؟!

وی افزود: ما در اینجا حاضر شدیم به خاطر یک کلمه و آن اینکه بگوییم ما ولی نعمتان خود را فراموش نکرده ایم و هم چنین حاضر شدیم تا ارادت خود را اظهار کنیم و حضور ما در این مکان برای این است که در برابر عزیزان خود و در برابر علم خضوع نماییم در برابر عالمان و معلمان خاضع باشیم؛ حاضر شدیم تا در برابر قدسیت تعلیم و تربیت خاضع شویم و بگوییم که شرف، عزت، اعتلاء و قدرتی که کشور عزیز ما ایران دارد مدیون معلمین است.

امام جمعه اردبیل افزود: قرن ها در وضعیتی بودیم که هر کشور قدرتمندی بخشی از کشور ما را تجزیه کرد و در عرصه های علمی افول کردیم چندین قرن تماشا کردیم و گریستیم اما امروز ابر قدرت ها در عرصه های جهانی به سلاح ها و تکنولوژی های علمی ایران اسلامی محتاج هستند و به تکنولوژی های بسیار پیشرفته دست یافتیم که زمانی حتی فکر نمی کردیم بتوان به آن دست پیدا کرد، ما در تمام این اقتدار ها در کنار سفره عزیزان معلمین نشسته ایم.

وی ادامه داد: در روایت است هیچ راهی برای شناخت خداوند نیست “الا العجز عن معرفته” هر چند شاید تشبیه شایسته ای نباشد اما من می خواهم نظیر این را بگویم که ما از ادای حق معلمین عاجزیم و راهی جز اظهار خضوع در برابر آنها نداریم .

امام جمعه اردبیل در خاتمه گفت: علامه امینی با نوشتن کتاب الغدیر یک شاهکار خلق کرد و وقتی جلد اول این کتاب را وی را نوشت و منتشر شد یک خطیبی حرّاف از اصفهان به نجف رفت و در برابر علامه امینی ایستاد و گفت، جناب استاد تشکر من از شما سکوت من است در برابر شما! و ما این جمله را به معلمین زحمت کش می گوییم.

انتها خبر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha