شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اجلاس مدیران و موسسان گلستان

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: در افق ۱۴۱۴، حوزه‌های علمیه خواهران باید به عنوان مرجعیت علمی برای خواهران در خصوص موضوع زن و خانواده باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ از گرگان، نشست حجت الاسلام والمسلمین فاضل با مدیران و مؤسسان مدارس علمیه خواهران استان گلستان در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل پس از شنیدن نظرات مؤسسان و مدیران، به برنامه پنج ساله اشاره کرد و اظهار داشت: در افق ۱۴۱۴، حوزه‌های علمیه خواهران باید به عنوان مرجعیت علمی برای خواهران در خصوص موضوع زن و خانواده باشند.

وی افزود: باید بر اساس برنامه پنج ساله در چهار حوزه تعلیم و تربیت، پژوهش، فرهنگی و تبلیغی و منابع انسانی وظایف خود را انجام دهیم که اهداف آن نیز مشخص است، وظایف هر استان نیز در هر سال مشخص و اگر استان و مدارس در آن مسیر حرکت نکنند، در کل یا بعضی از برنامه خلل ایجاد می‌شود که برنامه‌های سال ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه‌های سال ۱۴۰۲ خواهد بود ...

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با تأکید بر لزوم برگزاری جلسات توجیهی پیرامون اهمیت برنامه پنج ساله برای مدیران مدارس، گفت: برنامه ۵ ساله باید نصب العین همه باشد، برنامه‌ای که طراحی و نهایی شدن آن سه سال به طول انجامید و بسیاری از کارشناسان برای آن زحمت کشیدند و از نظرات مسئولان مدارس نیز در این برنامه استفاده شد.

وی با تشکر از زحمات خانم حسینی واعظ در اعتلای حوزه علمیه خواهران گلستان، یادآور شد: حوزه‌های علمیه باید نظام را تقویت کنند، برنامه ۵ ساله برای ما اولویت اول است و در این برنامه، تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت بسیار مهم می‌باشد و ضروری است تا پایان سال ۱۴۰۲ ابلاغ شود و سرلوحه تمام کارهای ما در نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به دنبال نظام جامع تعلیم و تربیت، نظام پژوهش و فرهنگی و تبلیغی هستیم که هر یک از این نظامات عِدل یکدیگرند، اظهار کرد: اگر معتقدیم که خواهران طلبه باید در جایگاهی قرار گیرند که بتوانند امورات مربوط به خود را مدیریت کرده و مرجعیت پیدا کنند، گذراندن دروس سطح ۲ کافی نیست و باید به سوی توسعه در سطح سه و چهار و با تنوع در گرایشات و رشته‌ها حرکت کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ابراز کرد: رشته‌های جدیدی در حوزه‌های علمیه خواهران متناسب با نیاز جامعه مثل مشاوره یا تربیت کودک شکل می‌گیرد و استقبال زیادی از آنها می‌شود، در حالی که در حوزه‌های علمیه دانش‌های رئیسه همچون فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، فلسفه و حکمت داشتیم و اگر مدیران و اساتید دروس اصلی را در حوزه خوب می‌شناساندند، ذائقه طلاب نسبت به فقه و اصول بهتر بود.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل یادآور شد: علیرغم اینکه ما باید فقه و اصول را بیاموزیم، باید با تراث گذشته ارتباط برقرار کنیم و بدانیم در قرن هفت و هشت چه اتفاقی افتاده بود، گاهی نیاز است برای مهندسی رشته بطور جدی بیندیشیم و رشد متوازنی در حوزه‌های علمیه خواهران از علوم جا بیفتد.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه خواهران، همانطور که به مشاور نیاز داریم، به فقیهان، فیلسوفان خبره، محدثین و محدثات، مفسرین و مفسرات و رشته‌های دیگر نیز نیاز داریم و همراهی و هم‌آهنگی مدارس و مراکز مدیریت استان و ستاد می‌تواند به پیشرفت برنامه کمک کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: برای اینکه بتوانیم ارتباط حوزه و مردم را حفظ کنیم، باید به‌صورت هیئت امنایی اداره شود، اعضای هیئت امنا نیز بر حَسب افراد، مشاغل و استعداد متفاوتند که به این معناست حوزه‌های علمیه مثل سابق باید با مردم در ارتباط باشند.

وی با اعلام اینکه ۲۵۰۰ طلبه آقا و خانم در طرح امین فعال هستند که تقریبا ۸۰ درصد آنان از بانوان می‌باشند، اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران که از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است، باید دستاوردهای خود را در معرض دید همگان قرار دهد که هر طلبه و حوزه علمیه می‌تواند تبدیل به پایگاه امنیت‌بخشی برای جمهوری اسلامی شود.

گفتنی است، بازدید از مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(س) گرگان و نشست با کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان از دیگر برنامه‌های سفر حجت الاسلام والمسلمین فاضل به گلستان بود.

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha