جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین صالح رئیس نمایندگی المصطفی خراسان در برنامه اشاره

حوزه /رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان گفت: گفتمان جهانی امام خمینی(ره) سبب شد تا مردم جهان بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران بیشترین آشنایی را نسبت به ائمه (ع) داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان، شب گذشته در برنامه تلویزیونی اشاره در شبکه استانی خراسان رضوی، به موضوع نقش امام خمینی(ره) در تحولات عرصه بین الملل پرداخت و اظهار داشت: امام خمینی(ره) از همان آغاز نهضت انقلاب اسلامی ایران علاوه بر موضع‌گیری علیه ظلم‌هایی که به مردم در داخل کشور می‌شد، در حوزه بین‌الملل نیز به عملکرد حکومت پهلوی در حمایت از اسرائیل اعتراض داشتند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در سخنرانی‌های خود خطاب به روحانیت، تنها به علمای ایران اشاره ندارند بلکه علمای اسلام را خطاب قرار می‌دهند و سپس مصیبت‌ها و مشکلات مسلمانان را در شرایط فعلی یادآور می‌شوند، افزود: بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، سه تحول در عرصه داخلی در مبارزه با نظام استبداد شاهنشاهی، دیگری در عرصه جهان اسلام و بیداری اسلامی و توجه جهانیان به دین اسلام ایجاد کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح، با بیان اینکه امام خمینی(ره) در دورانی که معنویت مرده بود، گفتمان الهی را مطرح کردند، اظهار کرد: این مرجع عالی‌قدر تشیع، با تبیین گفتمان رهایی‌بخش به مردم نشان دادند که خداوند اجازه نمی‌دهد استبداد و حکومت ظالم به مردم ظلم کند.

وی با اشاره به گفتمان بین‌المللی امام خمینی(ره) در حمایت و نجات مستضعفان، خاطرنشان کرد: بنیان‌گذار انقلاب اسلامی هدف از این گفتمان را تنها مسئله مهدویت، درون مذهبی یا صرفاً گفتمان اسلامی و شیعی مطرح نکردند، بلکه در مسئله کمک و نجات مستضعفین مذهب و مرز را نمی‌شناسند.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان، یادآور شد: در نگاه امام خمینی(ره) هدف صدور انقلاب دخالت مستقیم و نظامی در کشورها نیست، زیرا انقلاب اسلامی اندیشه فکری و فرهنگی است و کسی نمی‌تواند در دنیا مقابل اشاعه را بگیرد، به‌عنوان‌مثال فیدل کاسترو از کوبا برای حضرت امام(ره) پیام تبریک و پشتیبانی از انقلاب اسلامی می‌فرستد، زیرا نقطه اشتراک، انقلاب اسلامی و گفتمانی است که امام خمینی(ره) با دنیا درباره تأکید حمایت از مستضعفین دارد.

وی، عدالت‌طلبی و توسعه عدالت در مبارزه با ظلم را از دیگر شاخصه‌های گفتمان امام خمینی(ره) در عرصه بین‌الملل بیان کرد و گفت: گفتمان جهانی امام خمینی(ره) سبب شد تا مردم جهان بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، بیشترین آشنایی را نسبت به ائمه(ع) داشته باشند.

وی تصریح کرد: در کشورهای مختلف از شبه‌قاره، اروپا، جنوب، شرق آسیا به‌ویژه در کشورهای آفریقایی، آشنایی عمیقشان با مکتب اهل‌بیت(ع)، امیرالمؤمنین، عاشورا و مسئله مهدویت بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با بیان اینکه امام خمینی(ره) از ابتدا در یک جایگاه فرا مذهبی و فرا جغرافیایی قرار داشتند، اظهار کرد: گفتمان امام خمینی(ره) به‌گونه‌ای بود که امروز انقلاب اسلامی ایران سبب اتصال کشورهای اسلامی‌شده که به وجود آمدن اتحادیه‌های بزرگ در سطح جهان اسلام نیز از ویژگی‌های گفتمان بین‌المللی امام خمینی(ره) است

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) گفتمان جهانی انقلاب اسلامی را بر اساس قرآن کریم عنوان کردند، ادامه داد: تأکید بر قران کریم که مورد تائید همه طوایف و همه مذاهب اسلامی است، گفت‌وگوی فرامذهبی، انصاف، احترام متقابل، دعوت مردم به الهیات، نجات مستضعفین و عدالت محوری همه بر مبنای قرآن کریم، از مهم‌ترین موضوعات مورد تأکید حضرت امام(ره) بود.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان، با تأکید بر اینکه مسئله فلسطین بعد از انقلاب اسلامی در جهان اسلام جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد، یادآور شد: از آغاز انقلاب اسلامی تا به امروز از ۱۳۰ کشور جهان، علاقه‌مندان به مکتب اهل‌بیت(ع) با حضور در ایران و تحصیل در جامعة المصطفی با مکتب تشیع آشنا شدند و نزدیک به ۴ هزار عنوان کتاب و مقاله نیز به زبان‌های مختلف ترجمه‌شده است، همچنین در حال حاضر در جامعة المصطفی بیش از ۱۰۰ مجله توسط طلاب تهیه و تدوین می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha