شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همدان

حوزه / امام جمعه همدان، معنویت را گمشده امروز بشر عنوان کرد و گفت: اتکا و توکل به خداوند و زندگی ‌کردن با آموزه‌های دینی و تعالیم دینی پیامبران الهی، گمشده‌های بشر امروز است، لذا بشر صحنه‌های مقاومت مردم مظلوم غزه را با تعجب نگاه می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا و اخلاص الهی، با اشاره به آیه ۲۵۱ سوره بقره، اظهار داشت: خداوند در این آیه از تفضل خود بر جامعه بشری صحبت می‌کند، نه صرفا نسبت به جامعه اسلامی.

وی با طرح این سوال که این کدام تفضل است، گفت: مراد از این آیه عده‌ای است که در جامعه بشری قیام می‌کنند و در مقابل مفساد و طاغوت‌ها ایستادگی می‌کنند، مردمی که در برابر فساد حساسیت دارند، البته فساد در اینجا یعنی استکبار، ظلم و تعدی به اموال دیگران و فقر.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه بنا بر این آیه، اگر این عده در جامعه بشری نبودند فساد همه عالم را فرا می‌گرفت، خاطرنشان کرد: بسیج نیرویی مردمی است که می‌توان آن را با این تطبیق دهیم.

وی با تأکید بر اینکه بسیج در دفاع مقدس، در برابر طاغوت‌ها، در محرومیت‌زدایی‌ها و در دوران کرونا به خوبی وارد میدان شد، یادآور شد: بسیج صرفا یک سازمان نظامی نیست، بلکه نیازهای اساسی جامعه را می‌شناسد و برای رفع آن مشکلات تلاش می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با اشاره به حضور جوانان، دختران و پسران بسیجی در روستاها برای رفع محرومیت‌ها، ابراز کرد: در عرصه آب رسانی و حل مشکل کم آبی استان نیز این بسیج بود که با تمام توان وارد شد.

وی تصریح کرد: بسیج یک نهاد مردمی است که امامین انقلاب نسبت به آن بارها توصیه داشته‌اند، که این توصیه به معنای توجه به نقش مردم در تأمین موفقیت‌های نظام اسلامی است و لذا امروز به روحیه بسیجی نیاز داریم، به روحیه‌ای که استمرار حرکت تاریخی علیه طواغیت است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در ادامه با بیان اینکه جریان غزه با وجود آنکه تجربه تلخی بود، اما درس‌ها و عبرت‌های فراوانی داشت، گفت: امروز باید از انصار الله یمن یاد بگیرم که در محاسبات خود، خدا را در نظر داشته باشیم و حرکت و تصمیم‌گیری ما بر اساس آموزه‌های دینی باشد.

وی با بیان اینکه باید از نوجوانان فلسطینی مقاومت را یاد گرفت که علیرغم زخمی شدن اما یا رب یا رب را فراموش نمی‌کند، اظهار کرد: مقاومت را باید از پدری یاد گرفت که فرزندش در آغوشش زخمی است و یا به شهادت رسیده اما سخن از مقاومت و پیروزی می‌زند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان، با اشاره به اینکه امروز بسیاری از روشنفکران دنیا به دنبال پاسخ این سوال هستند که علت این روحیه مقاوم چیست، خاطرنشان کرد: روشنفکران عالم می‌پرسند که چگونه می‌شود مردمی اینگونه مقاوم باشند و قوی بودن را در عالم نشان دهند، کدام مسأله این قدرت را ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه این روحیه مقاوم، محصول تربیت دینی و مودب بودن به آداب الهی است، خاطرنشان کرد: این معنویت است که تولید صبر می‌کند، این ارتباط با پروردگار عالم است که شهادت طلبی را تبدیل به یک ارزش می‌کند و ایثار و فداکاری را در جامعه توسعه می‌دهد.

امام جمعه همدان، معنویت را گمشده امروز بشر عنوان کرد و یادآور شد: اتکا و توکل به خداوند و زندگی ‌کردن با آموزه‌های دینی و تعالیم دینی پیامبران الهی، گمشده‌های بشر امروز است، لذا بشر این صحنه‌ها را با تعجب نگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه این عبرتی است که با دیدن آن صحنه‌ها انسان به این نتیجه می‌رسد که چگونه خداوند در گرفتاری‌ها حضور پیدا می‌کند، اظهار کرد: روشن فکران و نخبگان کشورهای اسلامی ببینند که در همه کشورهای دنیا، کدام کشور به آموزه‌های دینی در این زمینه عمل کرده و کدام کشورها به فرمان پیامبر(ص) در حمایت از مظلوم نه در حد شعار، که به معنای واقعی کلمه عمل کردند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، ادامه داد: حشد الشعبی عراق، حزب الله لبنان، انصارالله یمن و جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف نظامی و دیپلماسی به خوبی ورود داشتند و به معنای واقعی کلمه از مردم مظلوم غزه حمایت کردند، حمایتی که نشأت گرفته از نظام فکری شیعی است.

وی با بیان اینکه این حمایت‌ها یک محکوم کردن یا یک بیانیه ضعیف نبود، بلکه به معنای واقعی کلمه رخ داد، گفت: این آموزه‌های علی(ع) است که به جامعه یاد می‌دهد از طاغوت نترسید و در مقابل هیچ قدرتی زانو نزنید، این حمایت‌ها نتیجه تربیت شدن در مکتب علی (ع) و کربلا است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با اشاره به اینکه در نظام مکتب شیعی نمی‌توان ظلم را دید و ساکت بود، خاطرنشان کرد: این مقاومت‌ها ناشی از درسی است که حضرت زهرا(س) نسبت به ولایت و حمایت‌ و دفاع داشت و توانستند تاریخ را عوض و تاریخ بشر را نورانی کنند.

وی با اشاره به دیدار ورزشکاران و قهرمانان رشته‌های ورزشی با رهبر معظم انقلاب، یادآور شد: حضرت آقا در این دیدار از بانوان قهرمان، حاشیه‌های پر رنگ در ورزش، از سجده قهرمانان، از بوسه بر پرچم، از ورزشکارانی که میدان را وسیله پیام رسانی کرده بودند و از پیام مردم مظلوم غزه که در میدان ورزش به عالم مخابره شد، یاد کردند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان، خاطرنشان کرد: تمجیدی که رهبر معظم انقلاب از بانو محجبه قهرمانی داشتند که با کودک خود در میدان حاضر شد، این یعنی الگو زن مسلمان که می‌تواند در عرصه ورزشی حضور داشته باشد و عفت و حیا را نیز رعایت کند، الگویی که برآمده از هویت دینی، ملی و ایرانی ما است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب خواستار حمایت از ورزش به معنای واقعی کلمه شدند، یادآور شد: اگر گاهی فساد در رشته ورزشی وجود دارد، باید با آن مقابله کرد و مسئولان، خصوصا مسئولان استانی به جد به این دستور رهبر معظم انقلاب عمل کنند.

امام جمعه همدان، با تأکید بر اینکه توسعه ورزش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش خواهد داد، بیان کرد: امروز باید به معنای واقعی کلمه عرصه را برای ورزش همگانی و قهرمانی فراهم کنیم و از استعدادهای موجود در استان نه صرفا به صورت شعاری که به‌صورت واقعی حمایت شود.

وی همچنین با اشاره به حضور حجت الاسلام حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در هفته جاری در همدان، اظهار کرد: مردمی که از ادارات شکایتی دارند و ارگانی به کار آنها گره زده، می‌توانند با تیم مستقر دیوان عدالت اداری در همدان برای رفع مشکلات خود ملاقات کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه رسانه‌ها این برنامه را در سطح جامعه اطلاع رسانی کنند، یادآور شد: در همین شهر گاهی از موارد برخی مردم دچار مشکلاتی شده‌اند که می‌توانند در این ایام برای رفع آن مراجعه کنند.

وی وظیفه دیوان عدالت اداری را رسیدگی به اعتراضات و شکایت مردم نسبت به نهادهای دولتی عنوان کرد، گفت: پیشاپیش از اجرای این برنامه خوب در همدان باید تشکر کنیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha