دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله محمود محمدی عراقی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی گفت: بنده معتقدم آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) با هدف استفاده‌های معنوی و روحانی در درس آیت‌الله بهجت شرکت می‌کرد چرا که پیش از آن قطعا به درجه اجتهاد رسیده بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم در دومین روز همایش بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) در دانشگاه کوفه گفت: بنده معتقدم آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) به هدف استفاده‌های معنوی و روحانی در کلاس درس آیت‌الله بهجت شرکت می‌کرد چرا که پیش از آن قطعا به درجه اجتهاد رسیده بود.

وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) با برخی از اعاظم عصر مباحثاتی فکری و فقهی داشت. این مباحثات مدت‌ها ادامه داشت و در ادامه به مباحث قرآنی و مباحثی درباره حکومت سوق یافت که اثر «الامامه و الولایة فی القرآن الکریم» از نتایج این دوران است.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با تأکید بر اینکه درخشش علامه مصباح در علوم فلسفی و عقلی و معارف‌ قرآنی بوده است، خاطرنشان کرد: نبوغ و دقت نظر و عمق فکری، او را در دقیق‌ترین مباحث فلسفی و حکمت اسلامی استاد کرد تا آن‎که صاحب مسلک و منهج خاص در این علوم گردید.

او اضافه کرد: استاد عزیز ما از مؤسسان «مؤسسه در راه حق» و «مدرسه شهید حقانی» است که به همراهی اساتید بزرگی مانند شهید بهشتی و شهید قدوسی تاسیس شد و برای طلاب نخبه برنامه‌های ویژه‌ای داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: علامه مصباح یزدی (قدس سره) پیش از آن که فلسفه‌های غربی و شرقی در حوزه‌ها شناخته شده باشد، این مباحث، مانند آثار دکارت و آثار مارکسیستی را از نصوص اصلی مطالعه می‌کرد. همچنین از علوم جدید، فیزیک، ریاضی و حتی زبان‌های خارجه را شصت سال پیش آموخته بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی در ادامه یادآور شد: علامه مصباح یزدی (قدس سره) آن چنان با مباحث فلسفه غربی آشنا بود که بعضی اساتید بزرگ می‌گفتند استاد مصباح نظریات غربی‌ها را از خود آنها بهتر می‌تواند توضیح و تبیین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 0
    رحمت و رضوان ابدی الهی بر هر دوی این بزرگواران باد که مصداق تمام و کمال عالم شیعی بودند و خواهند ماند
  • عبدالله IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    70 0
    آقای محمدی عراقی متولد سال 1331 و داماد مرحوم آیةالله مصباح یزدی است. خود آقای مصباح در مصاحبه با صداوسیما گفت: «بنده از سال 1331 (همان سالی که آقای محمدی عراقی تازه متولد شده بود) که به قم آمدم، با ایشان (حضرت آیةالله بهجت) آشنا شدم. سال 1332 ما در مدرسه حجتیه بودیم و منزل ایشان، جنب مدرسه بود و تقریباً هر روز ایشان را هم در راه و هم در حرم زیارت می‌کردیم. چهره روحانی و نورانی ایشان برای هر بیننده‌ای جاذبه داشت، کیفیت نشست و برخاست و حرکات و سکنات ایشان جلب توجه می‌کرد و نشان می‌داد که در فضای معنوی خاصی زندگی می‌کنند و توجه ایشان به مطالب، فوق توجه دیگران است. ... اولین چیزی که ما را جذب کرد، جاذبه معنوی و روحانی ایشان بود؛ ولی به تدریج متوجه شدیم که ایشان از لحاظ علمی و فقاهت نیز در درجه‌ای بسیار عالی قرار دارند. این بود که سعی کردیم خدمت ایشان درسی داشته باشیم تا هم از معلومات ایشان بهره ببریم و هم بهانه‌ای باشد که هر روز خدمت ایشان برسیم و از کمالات معنوی و روحانی ایشان بهره‌مند شویم. کتاب طهارت را در یکی از حجره‌های مدرسه فیضیه با چند نفر از دوستان خدمت ایشان شروع کردیم. ... یک‌دوره طهارت را خدمت ایشان خواندیم و بعد هم یک‌دوره مكاسب و خیارات را كه تقریباً پانزده سال ادامه پیدا كرد. در این مدت از درس ایشان استفاده‌هایى مى‌بردیم كه در بسیارى از درس‌ها كمتر یافت مى‌شد. ... نكاتى را كه در ضمن تدریس از خود ایشان استفاده مى‌كردیم، چیزهایى بود كه ایشان شفاهاً از اساتید دریافت كرده بودند كه مطالب بسیار ارزنده، عمیق و داراى دقت‌هاى كم‌نظیرى بود.» توجه فرمودید؟! مرحوم آیةالله مصباح متولد سال 1313 و در سال 1331، 18ساله بود. بنابراین، نه یک مجتهد فارغ‌التحصیل، بلکه به‌عنوان یک طلبه مشتاق تحصیل و تهذیب، مدت «15 سال» به محضر حضرت آیةالله بهجت رسیده بود. ضمناً باید توجه داشت که، استفاده علمی آیةالله مصباح از آیةالله‌العظمی بهجت قدّس‌‌الله‌ نفسه‌الزکیه، چیزی از مقام علمی مرحوم آقای مصباح کم نمی‌کند، بلکه افتخاری برای ایشان بوده است؛ کما این‌که خود بارها با افتخار به این موضوع اشاره می‌کرد. (ن.ک: متن مصاحبه با صداوسیما در پایگاه اطلاع‌رسانی آیةالله مصباح یزدی: https://mesbahyazdi.ir/node/174).
    • ؟ IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      1 22
      خب توی مدت ۱۵ سال نمی تونسته مجتهد شده باشد و در حال اجتهاد ادامه داده باشد حضورش را؟
    • به ؟ IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      34 0
      بزرگوار! ظاهراً خوب دقت نکردید؛ آقای محمدی عراقی گفته: «بنده معتقدم آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) به هدف استفاده‌های معنوی و روحانی در کلاس درس آیت‌الله بهجت شرکت می‌کرد چرا که پیش از آن قطعا به درجه اجتهاد رسیده بود.» ایشون میگه آقای مصباح پیش‌از شرکت در دروس آقای بهجت، «قطعا به درجه اجتهاد رسیده بود». درحالی‌که طبق دو دوتا چهارتای ساده، مرحوم آیةالله مصباح طبق نقل خودشون در زمان آشنایی با آیةالله‌العظمی بهجت رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، تنها 18 سال داشته است. حال اگر آقای محمدی عراقی معتقد باشه پدرخانمش در 18 سالگی «قطعا به درجه اجتهاد رسیده بود»، بحث دیگه‌ای است و این علم قطعی را دیگران نسبت به آن مرحوم ندارند. اصولاً یکی از آفات سبک معرفی شخصیت‌های محترم علمی در کشور ما، بیان ویژگی‌ها و امتیازات فوق‌العاده و غیرقابل سنجش است که موجب می‌شود بسیاری از حسنات شخصیتی واقعی و قابل درک ایشان نیز برای مخاطبان جا نیفتد. مرحوم آیةالله مصباح یزدی رحمةالله‌علیه آن‌قدر خصوصیات علمی و اخلاقی واقعی برای بیان کردن دارند که اصلاً نیازی نبوده و نیست سخنرانان و مبلغان، با سخنان چالش‌برانگیز آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهند. وقتی خود آن مرحوم بارها به استفاده فراوان علمی از آقای بهجت اذعان کرده، چه دلیلی داره ما بگوییم «به هدف استفاده‌های معنوی و روحانی در کلاس درس آیت‌الله بهجت شرکت می‌کرد»؟! حالا مثلاً مرجع عالی‌قدری چون مرحوم آیةالله‌العظمی بهجت که در نجف و قم از محضر اعاظمی چون آیات عظام غروی اصفهانی، آقاضیاء عراقی، بروجردی و... بهره برده و سینه به سینه به مشتاقانی چون مرحوم مصباح منتقل کرده، شخصیت کمی بوده که کسی بخواهد ثابت کند فلان شاگرد از ایشان بهره علمی برده یا فقط استفاده معنوی کرده؟! واقعاً اصلاً چنین مباحثی جای طرح دارد؟
  • یاسین IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    23 0
    فقیه ربانی، مرحوم آیةالله‌العظمی بهجت قدس‌سره‌الشریف، از محضر علمی و معنوی اساتید عالی‌قدری مانند آیات عظام: آقا ضیاءالدین عراقی، میرزا محمدحسین نائینی، شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، سیدعلی‌آقا قاضی طباطبایی، شیخ محمدکاظم شیرازی، شیخ مرتضی طالقانی، سیدمحمدهادی میلانی، سیدابوالقاسم خویی، شیخ علی‌محمد بروجردی، سیدمحمود حسینی شاهرودی، سیدحسین بادکوبه‌ای، سیدحسین طباطبایی بروجردی، سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای و... بهره‌های فراوان برده و علاوه‌بر برخورداری از مقامات معنوی و عرفانی، در علوم مختلف حوزوی نیز صاحب‌نظر بودند. از خود مرحوم آیةالله مصباح یزدی نقل شده‌است: «حضرت آیةالله بهجت، جامع دقت‌های مرحوم آقا میرزا محمدتقی شیرازی از طریق شاگرد برجسته‌شان آقا شیخ محمدکاظم، و همین‌طور نوآوری‌های مرحوم آقای نائینی و مرحوم آقا شیخ محمدحسین اصفهانی، و تربیت‌های معنوی مرحوم آقای قاضی می‌باشند.» متأسفانه از نوع بیان آقای محمدی عراقی چنین به ذهن متبادر می‌شود که گویا ایشان مقام علمی آیةالله‌العظمی بهجت را در حدی نمی‌داند که مرحوم آقای مصباح از آن مرجع بزرگ استفاده علمی کرده باشد. اگر واقعاْ سخنران محترم چنین منظوری داشته است، نشان از عدم شناخت ایشان نسبت به مقام و منزلت علمی آیةالله‌العظمی بهجت دارد؛ و اگر چنین نبوده و سهو لسان صورت گرفته، لازم است در تریبون‌های عمومی با دقت و تأمل افزون‌تر سخن بگویند تا از بیانات‌شان برداشت‌های ناصواب صورت نگیرد.