دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خدری

حوزه/ حجت‌الاسلام خدری تلاش برای اسلامی سازی علوم انسانی و به دوش کشیدن بارهای زمین مانده در زمینه علوم انسانی ـ اسلامی را از مهمترین فعالیت های آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین رضا خدری مدیر حوزه علمیه استان بوشهر امروز در مراسمی به مناسبت بزرگداشت حادثه تروریستی کرمان، سالروز شهادت شهید سلیمانی و ارتحال آیت الله مصباح یزدی در مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب علیه السلام کنگان اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی عمار انقلاب و سردار شهید سلیمانی مالک اشتر انقلاب بود.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر به برخی از ویژگی‌های آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کرد و ابراز داشت: دفاع عقلانی و منطقی از عقاید اسلامی و مبارزه با انحرافات فکری از ویژگی‌های آیت الله مصباح یزدی بود؛ می‌توان گفت؛ کلان پروژه فکری آیت الله مصباح «دفاع عقلانی و منطقی از عقاید اسلامی و شیعی و مبارزه با انحرافات فکری و عقیدتی» است که در این میان، بُعد سلبی آن یعنی «مبارزه با انحرافات فکری و عقیدتی» پُررنگ تر است.

حجت الاسلام والمسلمین خدری ابراز داشت: آیت‌الله مصباح یزدی در کتاب «جامی از زلال کوثر» که درباره سیره و زندگی حضرت زهرا(س) است می‌گوید: «امروز نه تنها سکوت در مقابل هجوم فرهنگی پذیرفتنی نیست، بلکه مجاهدت در عرصه کارزار علمی و فرهنگی، واجب ترین وظیفه و تکلیف ما است» و از این تعابیر در آثار و گفتارهای ایشان فراوان است.

وی افزود: این مسأله می‌تواند مبانی رویکردها و فعالیت‌های آیت‌الله مصباح را به خوبی تشریح کند.

حجت الاسلام والمسلمین خدری باور عمیق به اهلبیت را از دیگر ویژگی‌های آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد و اظهار داشت: آیت الله مصباح دلدادگی خاصی به اهل بیت(علیهم السلام) داشت و نهایت خضوع و تواضع را در برابر این خاندان داشت. شاید بتوان گفت علی‌رغم اینکه آیت‌الله مصباح از عقل و منطق برای تبیین عقاید و آموزه‌های اسلامی و سیره معصومان(ع) استفاده می‌کرد ولی در حوزه ایمان و باور شخصیت خاصی بود و به باورهای او همچون متدینان معمولی و عادی و بی تکلف و ساده و بی غل و غش بود.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر بیان داشت: موارد متعددی از این بیانات ایشان هست از جمله اینکه می‌گویند «معلوم نیست من دیگر زنده بمانم بگذارید این را به شما بگویم به باورم چادر وصله دار حضرت زهرا (سلام الله علیها) از همه کهکشان ها بالاتر است.»

حجت الاسلام والمسلمین خدری با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی تبیین گر معارف اهلبیت بود خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت که از معدود علمای اخلاقی در معاصر باشد که به شرح این تعداد احادیث یا ادعیه اهل بیت(ع) پرداخته است. کتاب های «ره‌توشه»؛ شرح احادیث پیامبر به اباذر غفاری، «پند جاوید»، «رساترین دادخواهی»، شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، «نجوای عاشقانه»، شرح مختصر مناجات شعبانیه و... از جمله آثار منتشره آیت الله مصباح در این زمینه است.

وی تلاش برای اسلامی سازی علوم انسانی و به دوش کشیدن بارهای زمین مانده در زمینه علوم انسانی ـ اسلامی را از مهمترین فعالیت های آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد و گفت: یک تعبیری از آیت‌الله حائری شیرازی است که کاری را که دیگران می کنند نکنید، کار زمین مانده را انجام بدهید. به نظرم، آیت‌الله مصباح یکی از مصادیق بارز این مسأله است که ایشان در طول حیاتشان، عمدتاً به مسائلی و مباحثی و فعالیت هایی می پرداختند که پیش تر، کمتر کسی بدان پرداخته بود و بارهای زمین مانده بسیاری را برداشتند که هم صلاحیت و اهلیت آن را داشتند و هم اینکه دیگران برنداشتند. شاید بتوان گفت مهمترین بار زمین مانده، اسلامی‌سازی علوم انسانی بود که آیت‌الله مصباح یزدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برداشت.

وی داشتن اخلاص کم‌نظیر را از دیگر ویژگی آیت الله مصباح عنوان کرد و ابراز داشت: آیت الله حائری شیرازی تعبیری درباره آیت الله مصباح یزدی دارند که شنیدنی است؛ ایشان می‌گویند آیت الله مصباح، مطهری زمان ماست و در اخلاص کم‌نظیر است. همه مخالفان و منتقدان ایشان معتقدند که ایشان از روحیه اخلاص و باور و از روی صداقت و اعتقاد، چنین نظراتی را بیان می کند یا چنان عمل می کند.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر تواضع و فروتنی را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله مصباح یزدی دانست.

وی سالگرد شهید سلیمانی و جنایت تروریستی کرمان گفت: حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی که نزدیک به چهل سال با حاج‌قاسم سلیمانی رفاقت داشته می‌گوید: بنده اعتقاد دارم جبهه مقاومت از نظام ارزشی آیت الله مصباح که وصل به نظام ارزشی امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود استفاده‌های زیادی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین خدری ابراز داشت: افرادی در سطح آیت الله مصباح آمدند به عنوان عقبه فکری نظام، نگاه امامین انقلاب اسلامی را تبیین کردند و همین نگاه، فکر جبهه مقاومت را شکل داد.تا جایی که سردار سلیمانی به سید حسن نصرالله می‌گوید؛ شما اگر می‌خواهید نیروها در مسیر بمانند و منحرف نشوند؛ از نظر اعتقادی و نظام ارزشی و معنوی باید این‌ها را وصل کنید به علامه مصباح. در این باره مقداری بیشتر توضیح بفرمایید. خود شهید بزرگوار، شهید سلیمانی بسیاری از کتاب‌های آیت الله مصباح را مطالعه کرد. بنده تعدادی از کتاب‌های آیت الله مصباح را که حاج قاسم مطالبه کرده بود به ایشان دادم و ایشان پس از مطالعه باز گفتند بقیه را هم بیاور. سری دوم را مطالعه کرد و باز گفت؛ بقیه را بیاور. تا آخرین روزها، دهم دی ماه ۱۳۹۸ سه روز قبل از شهادت، ایشان که می‌خواست از ایران برود به سمت سوریه و لبنان، به یکی از مسئولان دفتر گفت؛ تا من برمی‌گردم نوارهای اخلاق آیت‌الله مصباح، نوارهای اخلاق آیت‌الله مشکینی، نوارهای اخلاق علامه جوادی آملی را برای من فراهم کنید می‌خواهم همه‌ آنها را گوش کنم.

حجت الاسلام والمسلمین خدری گفت: در وصیت‌نامه شهید سلیمانی در رابطه با ولی فقیه مخصوصا امام خامنه‌ای تعابیر عجیبی آمده؛ ایشان سه مرتبه می‌گوید والله والله والله که یگانه راه موفقیت در این دنیا و رستگاری در آخرت، در گرو پیروی از ولی فقیه و تبعیت محض از ایشان است که این چکیده دیدگاه مرحوم آیت الله مصباح هم هست.

وی با بیان اینکه دشمن از زائران حاج قاسم هم هراس دارد گفت: شهادت افتخار و کرامت است زیرا ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد؛ در مبارزه با دشمن نباید سستی و تردید کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha