شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بازدید گروه بین‌الملل  از مؤسسه "الغری للمعارف الإسلامیة"

حوزه/ مدیر و اعضای گروه بین‌الملل حوزه علمیه مشکات قم از مؤسسه "الغری للمعارف الإسلامیة" عراق بازدید کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مدیر و اعضای گروه بین‌الملل حوزه علمیه مشکات قم از مؤسسه "الغری للمعارف الإسلامیة" عراق بازدید کرده و با حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ قاسم الهاشمی رئیس آن گفت‌وگو کردند.

در ابتدا مدیر موسسه الغری با اشاره به ضرباتی که رژیم بعث به فرهنگ و مذهب مردم عراق وارد کرد بیان کرد: صدام طی ۳۵ سال فرهنگ و مذهب عراق را نابود کرد تا جایی که حتی مردم اجازه همراه داشتن کتب ادعیه را نداشتند.

شیخ قاسم الهاشمی به تاریخچه شکل گیری موسسه غری اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۳ همه چیز در عراق دست آمریکا بود؛ در این شرایط ما فعالیت‌های فرهنگی-تبلیغی خود را آغاز کردیم.

او در ادامه به توضیح فعالیت‌های فرهنگی وسیع این مؤسسه از جمله برگزاری دوره‌های زبان فارسی، تأسیس معهد الزهرا برای برگزاری دوره‌های ویژه بانوان، برگزاری دوره‌های تعلیم خطابه، تحلیل سیاسی، تأسیس چند مجله و دو هفته نامه و برخی فعالیت‌های دیگر پرداخت و ضمن خاطره‌ای بیان کرد: ما یک بار به صورت همزمان دوره آموزش زبان فارسی و زبان انگلیسی برگزار کردیم، در دوره زبان فارسی بیش از ۱۰۰ نفر و در دوره آموزش زبان انگلیسی تنها ۱۵ نفر ثبت نام کردند. علت را از جوانانی که شرکت کرده بودند پرسیدم، گفتند تنها کشور شیعه برای ما ایران است لذا زبان فارسی برای ما اهمیت دارد.

در ادامه شیخ قاسم الهاشمی دو پروژه احیای روز جهانی قدس و برگزاری سالگرد رحلت امام خمینی (ره) را دو پروژه محوری مؤسسه دانست که طی چندین سال فعالیت به موفقیت چشم گیری رسیده است و بیان کرد: در ابتدا مردم عراق اصلا با روز قدس و راهپیمایی آن آشنا نبودند، البته نسبت به مسئله فلسطین حساس بودند. ما در سال ۲۰۰۳ اهمیت روز قدس را تبیین کردیم و راهپیمایی را تنها با ۵۰ نفر از کوفه تا نجف برگزار کردیم. هر سال جمعیت بیشتر شد تا این که پارسال هزاران نفر در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند.

وی در مورد پروژه احیای سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: یکی دیگر از اقدامات ما برگزاری سالگرد ارتحال امام طی سال‌های گذشته است. البته در این راه با مشکلاتی هم مواجه بوده‌ایم ولی الحمدلله تا امروز هر سال مراسم سالگرد ارتحال امام را برگزار می‌کنیم و سال گذشته میزبان آیت الله اعرافی در این مراسم بودیم.

مسئول موسسه الغری در ادامه به تأسیس دفتر هماهنگی ائمه جمعه و جماعات که حدود ۱۵۰۰ نفر از روحانیون را پوشش داده و مدیریت می‌کند پرداخت و گفت: مجله تحلیل سیاسی «الرساله» به صورت دوره‌ای بین ایشان توزیع می‌شود که به تحلیل اخبار و حوادث عراق می پردازد.

وی در ادامه در مورد تأسیس مرکز همکاری‌های حوزه و دانشگاه به عنوان یکی دیگر از اقدامات موثر این مرکز، افزود: ما مرکز همکاری حوزه و دانشگاه را در سال ۲۰۰۸ تأسیس کردیم که از وزارت عالی تعلیم عراق هم مجوز رسمی دارد و از این طریق در حدود ۴۰۰ دانشگاه در سراسر عراق نماینده داریم.

از جمله دیگر فعالیت‌های این مرکز برگزاری کنفرانس‌های متعدد از جمله کنفرانسی برای مبلغان قبل از ماه مبارک رمضان، کنفرانس برای خطبا و مداحان قبل از دهه محرم، کنفرانس سالانه علمی مشترک بین حوزه و دانشگاه، و جشن سالانه تکلیف نوجوانان می‌باشد.

شیخ الهاشمی با اشاره به نتیجه بخش بودن فعالیت‌های فرهنگی افزود: محبت درونی در مردم عراق ایجاد شده و امروزه خود مردم به صورت خودجوش عکس‌های حاج قاسم را در راهپیمایی‌ها بلند می‌کنند و الان سفارت آمریکا مبغوض‌ترین و منفورترین مکان در عراق است.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم مدیر این بخش و حجت الاسلام و المسلمین سید فرید قهستانی از دست‌اندرکاران آن ضمن معرفی این حوزه علمیه و انجمن بین الملل آن به توضیح هدف این سفر پرداختند. همچنین جهت استفاده از ظرفیت تبلیغی مرکز همکاری‌های حوزه و دانشگاه توسط طلاب حوزه علمیه مشکات تفاهمی انجام شد.

بازدید گروه بین‌الملل حوزه علمیه مشکات قم از مؤسسه " الغری للمعارف الإسلامیة "

بازدید گروه بین‌الملل حوزه علمیه مشکات قم از مؤسسه " الغری للمعارف الإسلامیة "

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha