شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تلبس

حوزه/ مدیر اداره برنامه ریزی تلبس معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: بالغ بر 16هزار و 700 طلبه جهت اخذ مجوز تلبس از طریق این اداره اقدام به ثبت نام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام مجید شریفی، اظهارداشت: با توجه به گستردگی حوزه های علمیه، پیشگیری از آسیب ها و همچنین صیانت از ساحت اجتماعی روحانیت، معاونت تهذیب مأموریتی را جهت ساماندهی امر تلبس به دفتر امور تربیت اخلاقی ابلاغ کرد که در این راستا سامانه جامع تلبس حوزه های علمیه طلاب ایجاد گردید.

وی گفت: قبل از ایجاد سامانه جامع تلبس، از نرم افزار خاصی برای این امر استفاده می شد که هر چند خدماتی را در یکی دو دهه اخیر جهت ساماندهی تلبس طلاب به همراه داشت، اما پاسخگوی همه نیاز ها نبود، لذا دفتر امور تربیت اخلاقی با همکاری مرکز فن آوری و اطلاعات حوزه های علمیه اقدام به طراحی ، ساخت و راه اندازی سامانه جامع تلبس نمود.

مدیر اداره برنامه ریزی تلبس معاونت تهذیب حوزه های علمیه، ادامه داد: در همین راستا از سال 1392 این سامانه راه اندازی شده و از همان سال طلابی که شرایط لازم برای اخذ مجوز تلبس را داشتند، از تمام استانهای کشور به این سامانه اینترنتی مراجعه و پس از تکمیل فرم های مخصوص، درخواست مجوز تلبس نموده و از همان شهرستان محل تحصیل خود خدمات مربوطه را پس از تأیید نهایی ستاد دریافت می نمایند.

وی بیان داشت: وحدت رویه اخذ مجوز تلبس، ایجاد سهولت برای انجام مراحل اداری اخذ مجوز، افزایش سرعت در فعالیت های مربوطه از جمله مزایای راه اندازی این سامانه در سراسر کشور است.

حجت الاسلام شریفی، با بیان اینکه مبنا و مسند فعالیت در این بخش دو مصوبه 347 و 745 شورای عالی حوزه های علمیه است تصریح کرد: اداره تلبس جهت صدور مجوز تلبس برای طلاب دو مرحله را برای خود تعریف کرده است، یکی رسیدگی به امر تلبس طلاب ورودی سال 1375 به بعد که در دست اقدام است و مرحله بعد ساماندهی امر تلبس طلاب ورودی قبل از 1375 که به دلیل استقبال خوب طلاب زودتر از موعد مقرر در دستور کار قرار گرفته است و در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

این مقام مسئول، در مورد نحوه ثبت نام طلاب در سامانه جامع تلبس گفت: طلاب پس از مراجعه به سایت دفتر امور تربیت اخلاقی و ثبت نام و ورود اطلاعات و پس از احراز شرایط اولیه، در دو برنامه مصاحبه و کارگاه بایسته های تلبس در استان خود شرکت می کنند و پس از تمام این فرایند مجوز تلبس به آنها ارائه می گردد.

مدیر اداره برنامه ریزی تلبس معاونت تهذیب حوزه های علمیه، در مورد نحوه برگزاری کارگاههای تلبس افزود: این کارگاهها دو روز بوده و در هر استان به صورت جداگانه برگزار می شود؛ طلاب ضمن شرکت در این دوره ها با بایسته های تلبس و لباس روحانیت آشنا شده و در دو بعد دانش و مهارت به موضوعاتی مانند: آداب معاشرت، زی طلبگی، شیوه بیان احکام و ... پرداخته می شود.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که با راه اندازی سامانه تلبس مجموعه فعالیت های این بخش از طریق سامانه جامع تلبس انجام می شود بیان داشت: از ابتدای سامان یابی امر تلبس که از اوایل دهه 80 توسط معاونت تهذیب صورت گرفته است بالغ بر 16هزار و 700 نفر طلبه به صورت رسمی موفق به ثبت نام اخذ مجوز تلبس شده اند که از این تعداد 7 هزار و 200 نفر از مهرماه سال 92 اقدام به ثبت نام نموده اند.

حجت الاسلام شریفی، خاطر نشان کرد: از مجموع افرادی که از سال گذشته تاکنون متقاضی اخذ مجوز تلبس بوده اند، بالغ بر 3 هزار و 200 نفر مجوز تلبس را دریافت نموده اند.

وی، با بیان اینکه جهت ترغیب و تشویق طلاب به اخذ مجوز تلبس اقدامات شایسته ای صورت گرفته است، اذعان داشت: از سال گذشته با همکاری مرکز خدمات حوزه های علمیه تمهیداتی در نظر گرفته شده است که طلاب پس از اخذ مجوز تلبس به همراه خانواده در دوره معنوی و سه روزه ضیافت مهر که در مشهد الرضا برگزار می شود، شرکت کنند.

مدیر اداره برنامه ریزی تلبس معاونت تهذیب حوزه های علمیه، در توضیح برنامه های این دوره سه روزه اظهار داشت: در این دوره علاوه بر برنامه های زیارتی و معنوی، در همایش جداگانه برای طلاب و خانواده های آنها توسط اساتید صاحب نام با موضوع تبیین بایسته های تلبس برگزار می شود که الحمد الله با استقبال چشمگیر طلاب و خانواده ها مواجه شده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: طلاب می توانند هرگونه پرسش مربوط به امر تلبس را از طریق  معاون تهذیب مدرسه یا شهرستان خود پیگیری نموده و جهت ثبت نام اخذ مجوز تلبس به پایگاه اینترنتی  دفتر امور تربیت اخلاقی به آدرس  http://akhlagh.tahzib-howzeh.ir قسمت ثبت نام تلبس مراجعه نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha