جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 350918
۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
تلبس

استاد حوزه بیرجند، با بیان اینکه ملبس شدن به لباس روحانیت نمادی از تبلیغ دین است گفت:طلاب و روحانیون باید به قوانین پوشیدن لباس روحانیت را حفظ و قدر این لباس مقدس را بدانند.

کارشناس امور پذیرش حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با اشاره به فلسفه معمم شدن و پوشیدن لباس روحانیت اظهار داشت: طلابی که لباس شامخ روحانیت را به تن می‌کنند، در حقیقت پیوند ناگسستنی با انبیا و اولیای الهی برقرار کرده و با این پیوند، میراث‌دار انبیا می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر لباس روحانیت را پوشیدیم که نماد عضویت در دستگاه امام زمان(عج) است، باید شرایط آن را هم رعایت کنیم  اظهار داشت: افرادی که این لباس را می‌پوشند باید سعی کنند خود را به نوکری امام زمان(عج) برسانند و به گونه‌ای حرکت کنند که مورد رضای خداوند و امام عصر(ع) باشد.

کارشناس امور پذیرش حوزه علمیه خراسان جنوبی خطاب به طلاب جوان که تازه وارد این عرصه شدن اظهار داشت: وقتی لباس مقدس روحانیت را به تن می‌کنیم باید بنای ما بر این باشد که به لوازم این لباس نیز ملتزم بوده و کاری انجام ندهیم که سبب بی‌احترامی به لباس و ائمه(ع) شود.

وی رعایت پوشش مناسب عرف روحانیت، رعایت نظم، نظافت و پاکیزگی بدن و لباس و مرتب‌بودن سر و صورت متناسب با عرف روحانیت، پرهیز از وضعیت ظاهری غیر متناسب، حفظ حرمت لباس در معاشرت های اجتماعی، پرهیز از روحیه اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی، و رعایت شئون روحانیت در وضعیت زندگی و مسکن را از جمله وظایف افراد ملبس به لباس روحانیت ذکر کرد.

حجت الاسلام نخعی پور، تلبس دائم،‌ رعایت اخلاق و آداب اسلامی و پرهیز از شوخی‌های افراطی و خلاف نزاکت، پرهیز از درگیری‌های لفظی و فیزیکی غیر متناسب با شؤون روحانیت، حفظ مناعت طبع و عزت نفس در تأمین معاش، و پرهیز از سوء استفاده از لباس روحانیت برای مقاصد سوء را از دیگر وظایف طلاب ملبس شده برشمرد.

وی با تأکید بر اینکه طلاب ملبس، موظف‌اند به صورت دائم از این لباس استفاده کنند اظهار داشت: : حفظ حرمت لباس پیامبر (صلی الله علیه و آله) وظیفه ای است که بر دوش ما گذاشته شده و همه ما باید مواظب باشیم تا رفتار، کردار و گفتارمان مطابق با شأنیت و جایگاه این لباس باشد.

استاد حوزه ، لباس روحانیت را نماد علم و تقوا دانست و افزود: فردی که ملبس به لباس روحانیت می‌شود باید این ویژگی‌ها را داشته باشد؛عالم باشد تا حدی که بتواند نیازهای مردم را پاسخ دهد و در رفتار خود تقوا را رعایت کند.

وی با بیان اینکه وقتی فردی ملبس به لباس روحانیت می‌شود باید تلبسش دائمی باشد و مرتب از این لباس استفاده کند اظهار داشت:با ملبس شدن، اتفاقاتی در زندگی طلاب می‌افتد، با این کار هویت طلبگی شان تثبیت می‌شود و از جهات دیگر توفیقات معنوی نصیب شان می‌شود لذا لباس روحانیت محدودیتهایی را ایجاد می‌کند که به فرد مصونیت می‌بخشد.

حجت الاسلام نخعی پور به روایتی از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: کسی که می‌خواهد ولایت قومی را به دست گیرد، باید قبل از آنکه آن‌ها را اصلاح کند، به اصلاح خود بپردازد، که در غیر این صورت مانند کسی بوده تا بخواهد سایه یک چوب کج را راست کند، قبل از اینکه خود چوب را راست کند.

وی با تأکید بر اینکه روحانیت امروز میراث معنوی سلسله روحانیت شیعه را به عهده دارند مطرح کرد: پوشیدن این لباس وظیفه ما را سنگین می‌کند و باید لوازم آن را رعایت کنیم باید در رفتار و گفتار به گونه‌ای باشیم که مردم دین را در زندگی ما ببینند، اگر التزام قلبی و عملی به این لباس نداشته باشیم نوعی خیانت و خدعه است.

وی با بیان اینکه در حوزه علمیه مسئولیت امور مربوط به پوشیدن لباس روحانیت و عمامه گذاری طلاب بر عهده واحد تلبس معاونت تهذیب مدیریت حوزه است اظهار داشت: : کسی که لباس روحانیت را می‌‌پوشد، یعنی هدف خود که هدایت‌گری بوده را فریاد می‌زند، بنابراین باید قبل از آنکه دیگران را هدایت کند، به اصلاح خود بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha