شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد کتمتو

حوزه/ نائب رئیس اتحادیه علمای اسلام گفت: اندک مسائل اختلافی بین مذاهب به هیچ وجه نمی تواند، تجویز تفرقه و فرقه گرایی باشد، برخی تلاش دارند داعش را از اهل سنت بدانند؛ این خطاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شیخ عبدالله محمد کتمتو در نشستی در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عجل الله تعالی فرجه الشریف)قم با تبیین موضع اهل تسنن  نسبت به داعش و همچنین تنفر از اعمال خونخواران این فرقه و لزوم تاکید بر وحدت و ضرورت حفظ آن بین شیعه و سنی اظهارداشت: آنچه از مراکز و موسسات علمی و دینی جهان اسلام، انتظار می رود  این است که با توجه به ماهیت و روح عقلایی حاکم بر فضای این گونه مراکز، افرادی که پرورش پیدامی کنند همواره به دید منطقی و عقلانی به جهان و مسائل آن نگریسته تا از هر گونه پیش داوری احساسی و عاطفی به دور باشند.

وی با بیان این که  درتعامل با مجامع فکری وعلمی جهان، باید بر مبنا و موازین عقلی عمل شود،اظهار داشت: شیعه و سنی  در بسیاری از مباحثی همچون توحید، معاد، نبوت و...  مشترکات زیادی دارند موارد  اختلافی به حدی نیست که باعث دشمنی و اختلاف باشد.

نائب رئیس اتحادیه علمای اسلام سوریه با بیان این که این اندک مسائل اختلافی به هیچ وجه نمی تواند محملی برای تجویز ایجاد تفرقه و فرقه گرایی به شکل حاد باشد افزود: ابوحنیفه می گوید:« لو لا سنتان لهلک نعمان» که اشاره به مدت زمان تلمذ خود نزد امام صادق علیه السلام فقه امام آن حضرت و نظر و افکار این امام همام دارد که ابوحنیفه غفلت خود را از این منبع و اقیانوس عظیم معارف توحیدی و علمی را عامل هلاک خود می دانست.

 دکتر عبدالله با تاکید مجدد بر عقلانی عمل کردن و تشخیص براساس موازین عقلایی و نه احساسی ابراز داشت: وظیفه علمای شیعه و سنی است که وقتی این همه آیه و روایت را می بینیم که نشانه ها و دلائل تمایز مسلمان از کافر و دوست از دشمن را بازمی شناساند؛ این معیارها و موازین را به دنیا معرفی کنیم و نگذاریم بین دوستان دشمنی و اختلاف بیافتد و بحث شیعه و سنی را از زاویه تحقق تفرقه به کنار  بگذاریم.

استاد دانشگاه علوم عقلی سوریه در خصوص حفاظت از حریم وحدت خاطر نشان کرد: ما همه مسلمانیم و باید از هر کس که ایجاد تفرقه و فرقه گرایی می کند و لو به اسم اسلام با شد، دوری جست و حرف او را رد کرد و این وظیفه اهل علم است که نیاز به صبر و کوشش فراوان دارد.

عبدالله ادامه داد:  تغییر عقیده و نظر، کار صعب و دشواری است و این وظیفه قدرت علمی و صبر بسیار می خواهد

وی در ادامه با اشاره به انحراف نهضت های بیداری اسلامی در جهان عرب و سوء استفاده استعمار آمریکا، انگلیشیخ عبدالله محمد کتمتو س، اسرائیل و فرانسه از آن در جهت تامین اهداف و منابع مالی خودخاطر نشان کرد: بیداری اسلامی ابرقدرت ها را دچار وحشت کرد؛ متاسفانه آنها این نعمت را برای مسلمانان به نقمت تبدیل کردند و با سوار شدن بر اریکه کشتی جهان عرب هدایت و سکانداری افکار و اندیشه های زمامداران وطیف وسیعی از مردم را به دست گرفتند؛ چرا که پیش از این مارگارت تاچر بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گفته بود ما قبلا دو دشمن داشتیم؛ سوسیالیسم و اسلام و امروز فقط اسلام و مسلمین دشمن اصلی ما هستند که آنها را یا باید به حال خود رها کنیم یا این که به جان هم اندازیم و اسلام خودش به خودش ضربه بزند.

نائب رئیس اتحادیه علمای اسلام  گفت: متاسفانه اینها در این قضیه کاملا موفق شدند و آنچه را که می خواستند متجلی ساختند و توانستند با ایجاد جنگ و خلق منفورترین و مخوفترین چهره و خونخوارترین جانوران اعصار و قرون تحت عنوان داعش؛ اقتصاد فرهنگ و انسانیت را نابود کنند. و سایر کشورها هم این وحشی گری ها را به تماشا بنشینند.

استاد کلام و فقه مقارن اظهار داشت: برخی تلاش دارند تا داعش  را از اهل سنت بدانند؛ حتی بسیاری از علما و دانشمندان اهل تسنن سوریه خود نیز قربانی همین گروه بودند که ترور شدند.

وی  با بیان این که عرصه جبهه و جنگ نظامی گرچه مهم است؛ اما ما در این میدان نهایتا با یک یا دو دشمن روبه رو هستیم افزود: باید سلاح فرهنگ را در دست داشته باشیم تا به مقابله موثرتری با آنها بپردازیم.

 وی در خصوص این سوال که دلیل تبعیت برخی  اعراب منطقه از گروه داعش چیست اظهار داشت اگر این گروه پیروانی دارد به این دلیل است که پیروان آنها یا جاهلند یا ازاسلام بی خبر و هم از ترس مال و جان و خانواده است که به این گروه پیوسته اند؛ نه این که استدلال عقلی آنها را به تسلیم واداشته باشد کما این که هیچ عقل و منطقی کار داعش را تایید نمی کند.

نائب رئیس اتحادیه علمای اسلام بیان داشت: هم اکنون منبع مالی داعش مستقیما از سوی استعما ر تامین می شود و نه مردم سوریه،  این گروه آینده طولانی نخواهند داشت و چگونه آینده داشته باشد گروهی که با جنایت خلق شد و با جنایت ادامه حیات می دهد که آینده فقط از آن اهل حق است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha