جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام زمانی معاون بین الملل حوزه

حوزه/ معاون بین الملل حوزه با اشاره به راهکارهای تحقق اتحاد مسلمین در حج، گفت: علمای مذاهب اسلامی با برگزاری نشست های مشترک می توانند به تصحیح شناخت های ناصحیح از یکدیگر، ایجاد نگاه های منسجم دینی و همکاری در عرصه های مشترک بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به اینکه در شریعت اسلام برنامه های عبادی متعددی از سوی خداوند حکیم در نظر گرفته شده، اظهار داشت: وحدت و اجتماع پیروان امت اسلامی یکی از مهم ترین حکمت های انجام برنامه های عبادی است.

وی نماز جماعت، نماز جمعه، نماز عید فطر و حج را از مصادیق برنامه های عبادی - اجتماعی عنوان کرد و گفت: فریضه حج در شریعت اسلامی یکی از جامع ترین برنامه های عبادی اجتماعی مسلمین است.

*حج، باشکوه ترین اجتماع گسترده دینی

معاون بین الملل حوزه های علمیه افزود: فریضه حج جمعیت کثیری از امت اسلامی را به محوریت کعبه گردهم می آورد و باشکوه ترین اجتماع گسترده دینی در بین همه ادیان عالم است.

*چرا خداوند اعمال حج را فقط در زمان و مکان خاص واجب کرد؟

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پاسخ به این شبهه که چرا خداوند اجازه انجام اعمال خاصه حج را در هر زمان و مکانی به بندگان نداده، اظهار داشت: واجب شدن انجام فریضه حج در یک زمان و مکان خاص نشان دهنده حکمت خداوند بر ضرورت اجتماع جهانی امت اسلامی است.

وی حج را زمینه ساز اتحاد مسلمین عنوان کرد و افزود: برای حرکت در مسیر اتحاد و انسجام بین قلوب مسلمین نیازمند تلاش و برنامه ریزی های متعدد هستیم.

*فلسفه فریضه حج

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به اینکه براساس آیات قرآن کریم فلسفه فریضه حج شهود منافع و مصالح برای امت اسلامی است، گفت: مقصود از شهود، فقط مشاهده نیست چرا که قرآن کریم بر ضرورت تحقق بخشی به منافع و مصالح امت اسلامی در حج تاکید کرد.

*راهکارهای تحقق اتحاد مسلمین

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه به بیان راهکارهای تحقق منافع و اتحاد مسلمین در حج اشاره کرد و اظهار داشت: علمای مذاهب اسلامی با برگزاری نشست های مشترک می توانند در راستای تصحیح شناخت های ناصحیح از یکدیگر، ایجاد نگاه های منسجم دینی و همکاری در عرصه های مشترک تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان کشورهای اسلامی می توانند زمینه ساز ارتقای علمی امت اسلامی شوند، ابراز داشت: اقتصاددانان کشورهای اسلامی با برگزاری نشست های علمی - تخصصی در حج می توانند به تبیین معضلات اقتصادی امت اسلامی و راهکارهای برون رفت از این مسئله بپردازند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه با بیان اینکه پزشکان بزرگ کشورهای اسلامی می توانند در جهت ارتقای سلامت مسلمین چاره اندیشی علمی کنند، اظهار داشت: همچنین مهندسین و معماران کشورهای اسلامی می توانند به طراحی نمادهای عالی تر اسلامی اقدام کنند.

*مسئولیت سنگین دولت های اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به مسئولیت سنگین دولت های اسلامی در زمینه سازی اتحاد مسلمین، گفت: سران دولت های کشور اسلامی می توانند با برگزاری نشست های مشترک در حج به حل اختلافات دولت ها، همکاری در ایجاد صلح و آرامش و اتخاذ مواضع سیاسی مشترک در برابر دشمنان جهان اسلام اهتمام داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای برخی از این راهکارها می تواند در بهره گیری از ظرفیت عظیم حج و تحقق وحدت و تقریب مذاهب اسلامی موثر باشد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha