پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علیرضا قربانی مدیر حوزه علمیه امام خمینی اهواز

حوزه/ طلبه پس از آگاهی از نیازهای خود، می تواند تحت نظارت استاد، با برنامه ریزی، خود را نسبت به مسایل حاشیه ای بیمه کند، در این صورت قادر به موفقیت نسبی در حوزه می شود.

حجت الاسلام علیرضا قربانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در اهواز، با بیان این که جوانانی که خواهان ورود به حوزه علمیه هستند باید مسیر و برنامه ای ویژه برای خود داشته باشند، اظهار داشت: جوانان و نوجوانان باید با آگاهی کامل از فضای حوزه، اقدام به تحصیل در آن کنند؛ چرا که برخی افراد، دروس حوزوی را ساده و ماندن در حوزه را آسان ترین کار ممکن می دانند، در حالی که حوزه های علمیه جای افراد نخبه و مستعد از نظر علمی و معرفتی است.

وی، تبلیغ دین و خدمت رسانی به شریعت ناب محمدی(ص) را از مهمترین وظایف یک طلبه عنوان کرد و گفت: جوانانی که خواهان ورود به حوزه هستند باید ضمن آگاهی از کار و فعالیت های یک طلبه، متوجه آن وظیفه سنگینی که پس از پوشیدن لباس روحانیت متوجه آن می شود، باشد تا خدایی ناکرده در اواسط راه خسته و بلاتکلیف نماند.

حجت الاسلام قربانی، یکی از آفت های مسیر ورود به سیر و جریان طلبگی را داشتن تصوری اشتباه از آن دانست و افزود: بعضی از افراد خیال می کنند به محض ورود به حوزه، تبدیل به عارف الی الله می شوند، در صورتی که این گونه نبوده و طلاب خود باید با تزکیه نفس و تربیت روح معنوی به درجات اخروی دست یابد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، به دیگر وظایف طلاب اشاره کرد و ابرازداشت: یکی دیگر از وظایف اصلی طلاب خوب درس خواندن است، تا بدین صورت توان تبلیغ درست مبانی و موازین شرعی را داشته باشند.

این استاد حوزه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که «اگر جوانی در مسیر انتخاب آینده تحصیلی خود با دو راهی میان حوزه و دانشگاه مواجه شود! راه حل برون رفت از آن چیست؟» گفت: این فرد باید متناسب با توانایی ها و شناختی که از خود دارد، تصمیم به ورود در حوزه و دانشگاه بگیرد، اما تحصیل در حوزه همواره از مزیت های ویژه ای برخوردار است که یک فرد عادی از آن محروم است و آن هم عهده دار بودن هدایت فکری دیگر آحاد و اقشار جامعه است.

وی به تفاوت های طلاب با دانشجویان اشاره کرد و اظهار داشت: به طور معمول دانشجو در مسایل دنیوی ورود کرده و انتظاراتی که از آن می رود در زمینه علوم تجربی است، اما در دستگاه حوزه، هم انتظار دین و هم انتظار مردم فراتر از امور دنیوی بوده و یک طلبه باید در امور فرهنگی، تبلیغ و شناخت اسلام آگاهی پیدا کند تا بدین صورت قادر به پاسخ گویی به شبهات و سؤالات مردم داشته باشد.

حجت الاسلام قربانی در پایان، انتخاب استاد مشاور برای ورود در مسیر طلبگی را یکی از راهکارهای موفقیت در حوزه عنوان کرد و گفت: طلبه پس از آگاهی از نیازهای خود، می تواند تحت نظارت استاد حوزوی، برنامه ریزی کرده و خود را نسبت به مسایل حاشیه ای بیمه کرده و در این صورت قادر به موفقیت نسبی در دستگاه حوزه می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha