جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله علوی گرگانی

حوزه/ حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این مطلب که علم، برخی از افراد را گمراه ساخته است، گفتند: ما اشخاصی را داشتیم که به جهت عدم رعایت تقوای الهی از راه منحرف و گمراه شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له پیش از ظهر امروز در دیدار معلمان نمونه، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش استان قم با اشاره به آیه 131 سوره نساء، اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه می فرماید: «وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِيَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَميداً/ و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است ( علاوه بر خود آنها ) ملک حقیقی خداست ، و به یقین ما کسانی را که پیش از شما به آنها کتاب ( آسمانی ) داده شده و شما را سفارش کردیم که از خدا پروا نمایید و ( به همه گوشزد کردیم که ) اگر کفر ورزیدید ( زیانی به او نمی رسانید ، زیرا ) آنچه در آسمان ها و آنچه در این زمین است از آن خداست و خدا همواره بی نیاز و ستوده ( در صفات و افعال ) است».

ایشان با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، ابراز داشتند: حضرت در این روایت فرموده است: العلم علمان، علم الادیان و علم الأبدان فبعلم الأدیان حیاة النّفوس و بعلم الأبدان حیاة الأجساد و اعلم انّ الادیان اشرف من الأبدان و حراسة الأدیان أوجب من حراسة الأبدان/ علم بر دو گونه است: علم دین و علم بدن. حیات روح بوسیله علم دین و حیات جسد بواسطه علم بدن است و بدان که دین بر جسد شرافت دارد و نگهداری دین از نگهداری بدن لازم ‏تر است».

حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه علم دنیا داری و متعلقات آن هم جزو علوم است، خاطرنشان ساختند: کمال انسان در این است که در همه جهات، جهل و نادانی را به کناری زند؛ چراکه جهل دشمن ترین افراد نسبت به انسان است.

این استاد درس خارج حوزه تصریح کردند: انسان بی سواد، همانند شخصی نابینا است که دستان او خالی است.

*علم بدون تقوا انسان را گمراه می سازد

معظم له با تأکید بر رعایت تقوای الهی، بیان داشتند: خداوند متعال در آیه مذکور خطاب به اهل علم و کمال می فرماید تقوا را فراموش نکرده و از خدا پروا نمایید.

ایشان با بیان این مطلب که علم برخی از افراد را گمراه ساخته است، اظهار داشتند: ما اشخاصی را داشتیم که به جهت عدم رعایت تقوای الهی از راه منحرف شده و گمراه شدند.

*روایتی زیبا از امام حسن مجتبی(ع)

حضرت آیت الله علوی گرگانی در ادامه با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع)، ابراز داشتند: حضرت در این روایت فرموده است: «علّم الناس علمک و تعلّم علم غیرک فتکون قد أتقنت علمک و علمت ما لم تعلم/ علم خود را به مردم یاد بده و علم دیگران را بیاموز پس به تحقیق علم تو استوار می گردد و  آنچه را نمی دانی، یاد می گیری».

این استاد درس خارج حوزه با بیان این مطلب که یکی از چیزهایی که خداوند از خود به عنوان نمونه قرار داده، علم است، خاطرنشان ساختند: برای خداوند متعال حد و حدودی نیست و در مقابل علم نیز همینطور است و پایانی ندارد.

معظم له در پایان با اشاره به نقش بسزای معلمان در تربیت دانش آموزان، تصریح کردند: وجود شما در کلاس به عنوان وحی منزل است؛ چراکه در دوران کودکی هرچه معلم بگوید، در دانش آموز نفوذ می کند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha