سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ دشمن تلاش های بسیاری برای کم رنگ کردن جایگاه ولایت فقیه کرده و در حال حاضر تلاش می کند تا تفکر سکولار را در دانشگاه ها ترویج دهد، لذا باید مراقب بود.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امروز در دیدار با روحانيون و مربیان شجره طیبه صالحین سپاه صاحب الزمان (عج) بر ضرورت پرداختن به موضوع ولایت فقیه و پاسخ به شبهات تأکید کرد و گفت: چون تفرقه افکنی و شبهه افکنی دشمنان در این زمینه همچنان ادامه دارد، سخنرانی ها، روشنگری ها و جلسات ما نیز باید مستمر ادامه داشته باشد.

*اسلام وجود حکومت را امری ضروری می داند

وی به تبیین ضرورت وجود نظام و حکومت در جوامع پرداخت و گفت: برخی فلاسفه فرانسوی بر این اعتقاد بودند که وجود حکومت برای جوامع مضر است، چرا که سردمداران به فکر منافع خود هستند و به مردم ظلم و ستم می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: این افراد حکومت و حاکم را یک جا دیدند، در صورتی که این مضرات از  وجود یک حاکم ظالم نشأت می گیرد.

وی با بیان این که اسلام بر ضرورت وجود حکومت تأکید دارد، خاطر نشان کرد: در تعالیم اسلامی برای کوچکترین واحد جامعه که خانواده است، یکی را به عنوان رییس معرفی می کند و این نشان از اهمیت نظام مند بودن جامعه از منظر اسلام دارد.

*حاکم ظالم از فتنه دائمی بهتر است

وی در بیان اهمیت حکومت از منظر اسلام گفت: حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: شیر درنده بهتر از سلطان ظالم و سلطان ظالم بهتر از فتنه دائمی است.

آیت الله طباطبایی نژاد، آشوب و چند دستگی در جامعه را از مضرات نبود حکومت برشمرد و افزود: به وجود آمدن نظام خان سالاری در تاریخ گذشته ایران، نشان از نبود یک حکومت مقتدر و یکپارچه بوده است.

عضو خبرگان رهبری، پذیرش حکومت در کشور ها را امری عقلایی دانست و گفت: عقل انسان نیز این امر را تأیید می کند که لازم است در هر جامعه نظام و حکومت وجود داشته باشد.

*ملاک انتخاب حاکم در حکومت اسلامی مورد قبول همگان است

وی به مشخصات حاکم اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس موازین اسلامی کسی که به عنوان ولی فقیه، حاکمیت جامعه را برعهده دارد، باید عادل و عالم باشد و این نکاتی است که طی سال های گذشته دشمنان ما و حتی آمریکا نیز نتوانسته بر آن ایرادی وارد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: کسانی که مسلمان هم نباشند بر عالم، عادل، مدیر و مدبر بودن حاکم جامعه اصرار دارند چرا که امور جامعه در گرو تصمیمات آن حاکم است.

وی افزود: بر اساس تعالیم اسلامی، حاکم جامعه اسلامی در زمان غیبت امام معصوم (علیهم السلام) بر عهده فقیهی عادل، عالم، مدیر و مدبر است که پس از رحلت امام خمینی (ره) به تشخیص مجلس خبرگان رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) حائز این شرایط تشخیص داده شدند و پس از آن اطاعات همه جانبه از ایشان بر همگان واجب است.

امام جمعه اصفهان، وجود مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی کشور را امری مهم دانست و گفت: مجلس خبرگان رهبری پاسخ مناسبی برای کسانی است که بر مطلق بودن ولایت ولی فقیه خرده می گیرند، چرا که اگر به فرض محال رهبری بر امری خلاف شرع تأکید داشته باشند از طریق مجلس خبرگان رهبری برکنار خواهد شد.

*مراقب ترویج تفکر سکولار در دانشگاه ها باشید

آیت الله طباطبایی نژاد بر ترویج تفکر سکولار در جامعه و به ویژه دانشگاه ها هشدار داد و تصریح کرد: در همه تاریخ ،انبیاء الهی هم حاکم جامعه بودند و هم بر امور فقهی نظارت داشتند، لیکن اگر قرار بود روحانیت فقط به بیان احکام اسلام بپردازند، نیازی به انقلاب کردن نبود و در دوران شاه نیز روحانیت این کار را می کردند.

وی ادامه داد: همه درگیری سلاطین و امرا با ائمه معصومین (علیهم السلام) به واسطه همین امر حکومت بود چرا که اگر ائمه (علیهم السلام) فقط به بیان مسأله و احکام می پرداختند، چه بسا امرا از آن ها استقبال نیز می کردند.

*اجرای احکام اسلامی در حکومت غیر اسلامی میسر نیست

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطر نشان کرد: مگر می شود ما مجری احکام اسلامی باشیم، در حالی که حکومت غیر اسلامی داشته باشیم. بخش قابل توجهی از احکام اسلام، احکام حکومتی است و ملاک انقلابی بودن افراد همین پذیرش یا عدم قبول ولایت فقیه است.

*در نظام سیاسی کشور چپ و راست معنا ندارد

وی به تاریخچه تشکیل احزاب چپ و راست در ایران اشاره کرد و گفت: در اوایل انقلاب چپ و راست در مسائل اقتصادی به وجود آمد و عده ای معتقد بودند نباید مردم در کسب درآمد و املاک آزاد باشند و پولدار شدن زیادی عده ای حکومت را به خطر می اندازد، این افراد را احزاب چپ می خواندند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: عده دیگری بر آزادی عمل مردم در زمینه های اقتصادی معتقد بودند و بر این باور بودند که حکومتی که به دست چند پولدار مخدوش شود، ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب به دلیل حاکم بودن تفکر احزاب چپی بر برخی مدیران اقتصاد، کشور ضربه زیادی خورد و بسیاری از سرمایه داران به خارج از کشور رفتند و سرمایه خود را از کشور خارج کردند.

آیت الله طباطبایی نژاد بیان داشت: با گذشت زمان تقریبا همه مردم به این نتیجه رسیدند که ایده چپ گرا ها در مسائل اقتصادی جوابگو نیست و هر دو گروه هم فکر شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چپ و راست در مسائل اعتقادی با یکدیگر تفاوت نظر دارند که از زمان بنی صدر و شهید بهشتی به وجود آمد. در آن زمان بین بنی صدر و شهید بهشتی اختلاف بود و طرفداران بنی صدر را چپ و طرفداران شهید بهشتی را راست می گفتند.

*افکار بنی صدری

امام جمعه اصفهان افزود: پس از گذشت زمان و با فاش شدن چهره بنی صدر و خلع او از ریاست جمهوری، طرفداران وی دیگر نمی توانستند با همان عنوان فعالیت کنند، لذا خود را خط 3 نامیدند، اما افکارشان همان افکار بنی صدر بود.

وی خاطر نشان کرد: این افراد در همان ابتدای انقلاب نیز با ولایت فقیه مشکل داشتند و زمانی که پس از آوردن نام مقام معظم رهبری در مجلس شورای اسلامی صلوات می فرستادند، خرده می گرفتند، در حالی که صلوات دعایی برای پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: نمی شود پشت سر امام جماعتی نماز خواند و گفت، من فقط در سجده به او اقتدا می کنم، کسانی که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند باید ولایت مطلقه فقیه را نیز قبول داشته باشند.

*ولایت فقیه؛ محور نظام اسلامی

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه گفت: در حال حاضر محور، ولایت فقیه است و کسانی که ولایت فقیه را قبول نداشته باشند، ضد انقلاب به حساب می آیند و چپ  و راست دیگر مفهومی ندارد.

وی افزود: دشمن تلاش های بسیاری برای کم رنگ کردن جایگاه ولایت فقیه کرده است و در حال حاضر تلاش می کند تا تفکر سکولار را در دانشگاه ها ترویج دهد، لذا باید مراقب بود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha