دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

نماینده ولی فقیه در اصفهان با تاکید بر این که کار طلبگی و روحانیت چیزی جز پژوهش و تحقیق نیست، گفت: در حوزه های علمیه، مجتهد پرورش می یابد، مجتهد یعنی کسی که به عمق مطلب و ژرفای معارف دست می یابد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد، پیش از ظهر امرو. در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات و پژوهش های حوزه علمیه اصفهان، در مدرسه علمیه درب بکوشک، با اشاره به این که مسئله پژوهش در حوزه های علمیه، مسئله جدید و تازه ای نیست، گفت: کار طلبگی و روحانیت  چیزی جز پژوهش و تحقیق نیست، در نخستین خط حاشیه کتاب جامع المقدمات خطاب به طلاب ذکر شده که « بدانید» و نگفته است بخوانید، این مسئله گواهی بر این است که کار طلبگی جدای از تحقیق و پژوهش نیست.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: در حوزه های علمیه، مجتهد پرورش می یابد، مجتهد یعنی کسی که به عمق مطلب و ژرفای معارف دست می یابد و این مصداق بارز تحقیق و پژوهش است.

وی با تاکید بر این که دستیابی به عمق مطلب و فهم کلام برای طلاب و روحانیون ضروری است، افزود: حوزه های علمیه پروش دهنده عالم هستند و این مهم نشان از دریافت عمق هر مطلبی دارد، لذا این امر بدون تحقیق میسر نمی شود.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به این که علم رجال مصداق یک کار تحقیقی است، تصریح کرد: تحقیق، پژوهش، دقت، اجتهاد، بررسی سیر اسناد و ... همگی جز اصول حوزه های علمیه است ،

نماینده ولی فقیه در اصفهان با بیان این که همه کلاس های حوزه کرسی آزاد اندیشی است، تصریح کرد: مباحثه، در حوزه های علمیه روشی مناسب برای رسیدن به عمق مطلب که بنیه تحقیق است، می باشد.

 مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: وظیفه روحانیون و طلاب دستیابی به واقعیت علوم اسلامی و معارف دینی نشات گرفته از ائمه اطهار(ع) است، بنابراین تحقیق و پژوهش یک امر ضروری است.

وی، درس خواندن به طورعمیق، محقق بودن و رسیدن به ژرفای مطالب را از شاخصه های طلبگی دانست و گفت: ارزش طلبه و روحانیت به محقق بودن و پژوهشگر بودن است.

امام جمعه اصفهان همچنین با گلایه از این که طلاب  از بحث تحقیق و پژوهش تا حدودی دور شده اند، گفت: افتتاح مراکزی چون مرکز تحقیقات و پژوهش حوزه علمیه اصفهان راهکار مناسب و موثری برای بیشتر مانوس کردن طلاب و روحانیت با پژوهش  و تحقیق است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha