پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مظاهری

حوزه/ کتاب شریف نهج‌البلاغه، حاوی سخنان با عظمتی است که فهم و حمل آن جز برای بندگان با ایمانی که قلب آنان آزموده شده باشد، ممکن نیست و ظرفیّت پذیرش و فراگیری آن، تنها در سینه‌های امانت‌پذیر و خردهای بردبار، حاصل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله العظمی مظاهری به مناسبت افتتاح مؤسّسۀ نهج‌البلاغه در اصفهان پیامی صادر کردند.

متن پیام معظم له به این شرح است: اکنون که با اهتمام جمعی از اصحاب فضل و فضیلت، «مؤسّسۀ نهج‌البلاغه» در اصفهان، بنیان گذارده می‌شود، ضمن اظهار مسرّت از این اقدام شایسته از همۀ دست‌اندرکاران، قدردانی می‌نمایم و از خداوند تعالی مسألت می کنم که این حرکت پسندیده را با لطف عمیم و توفیق عالیۀ خود، قرین فرماید و آن را وسیلۀ مبارکی برای نشر و بسط معارف والا و تعالیم حیات‌بخش کتاب شریف نهج‌البلاغه قرار دهد.

در پیرامون این کتاب مقدّس که به راستی «اخ‌القرآن» نام گرفته است چه می‌توان گفت، جز اظهار عجز و ناتوانی؟ بیان و زبان ما، بسی قاصرتر و بی‌مایه‌تر از آن است که قدرت توصیف اقیانوس ناپیدا کرانۀ نهج‌البلاغه را پیدا کند. عبارات والا و کلمات حکیمانۀ این کتاب عالیقدر، از قلۀ با عظمتی صادر شده که «يَنْحَدِرُ عَنِّي‏ السَّيْلُ‏ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ» است، سیل علوم و معارف از دامن کوهسار آن جاری است و مرغان بلند پرواز اندیشه‌ها، هیچ‌گاه به بلندای ارزش آن، قدرت پرواز نخواهند یافت. کتاب شریف نهج‌البلاغه، حاوی سخنان با عظمتی است که فهم و حمل آن جز برای بندگان با ایمانی که قلب آنان آزموده شده باشد، ممکن نیست و ظرفیّت پذیرش و فراگیری آن، تنها در سینه‌های امانت‌پذیر و خردهای بردبار، حاصل می‌شود: «إِنَ‏ أَمْرَنَا صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَبٌ لَا يَحْمِلُهُ إِلَّا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ وَ لَا يَعِي حَدِيثَنَا إِلَّا صُدُورٌ أَمِينَةٌ وَ أَحْلَامٌ‏ رَزِينَةٌ».

امّا با همۀ این جهات، باید تلاش وافر و جهد فراوان خود را به کار گیریم تا به فرمودۀ آن امام متّقین و امیرمؤمنین«صلوات‌الله و سلامه‌علیه و علی‌اولاده‌المعصومین»، اگر توانایی دستیابی به مقام و کلام او را نداریم، امّا او را که امام و ولیّ و رهبر و مراد و مقتدا و معشوق و محبوب ماست، یاری دهیم: «أَلَا وَ إِنَّكُمْ‏ لَا تَقْدِرُونَ‏ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ». التزام و اهتمام به پرهیزکاری و مجاهدت و پاکدامنی و راستی، همان خصلت‌های والا و فضیلت‌های انسان‌سازی است که امام علی«سلام‌الله‌علیه» را از سوی ما یاری خواهد بخشید.

اگر مؤسّسۀ نهج‌البلاغه بتواند با برنامه‌ریزی متقن و تلاش پیگیر، از راه تعلیم و ترویج معارف حیات‌بخش نهج‌البلاغه، این فضیلت‌های درخشان را در عمق جان نسل حق‌جو و تکامل‌طلب جوان، بنشاند و اگر این مؤسّسه، توفیق یابد تا تعالیم متنوّع و متکثّر نهج‌البلاغه را که تأمین کنندۀ سعادت انسان در همۀ ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و عاطفی اوست، در سطوح مختلف جامعه اعمّ از حوزه ودانشگاه و آموزش و پرورش و خانه و مسجد و اداره و بازار، ترویج و بلکه نهادینه سازد و بالأخره اگر این مؤسّسه، به فضل الهی، چراغ فروزان و هدایت‌بخش نهج‌البلاغه را در دل‌های جویندگان حق و تشنگان حقیقت روشن سازد، بی‌تردید، به اوج نقطۀ توفیق دست یافته است و رسالت و مسئولیّت خود را اداء ساخته است.

لطف ویژه پروردگار مهربان و دعای مستجاب حضرت بقیه الله الاعظم(اروحنا فدا) بدرقه راه شما عزیزان و مایه خیر و مبارکی این موسسه باد.

والسلام علیکم و رحمه الله و رکاته

حسین المظاهری

19شعبان 1436

17خرداد 1394

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha