چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: «علم‌الیقین» یقینی برای عموم مردم و «عین‌الیقین» برای پرهیزکاران و اهل تقوی است، «حق الیقین» نیز برای مقربان الهی و ائمه اطهار(ع) و پیامبران الهی است و امام سجاد(ع) از خداوند بالاترین یقین را درخواست می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری، امروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به فراز دیگری از این دعا، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در این دعا پس از درخواست ایمان کامل از خداوند، می فرماید، الهی برترین و بالاترین یقین را برای من قرار بده.

وی افزود: در روایات متعددی داریم که در آنها از ارزش یقین سخن گفته و در روایات دیگری داریم که می‌فرماید از خدا بخواهید تا به شما یقین اعطا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: امیرالمؤمنین(ع) پیوسته می‌فرماید از خدا یقین را بخواهید و راغب باشید تا پرونده زندگی شما با یقین بسته شود و بهترین سرمایه معنوی که در قلب انسان قرار می‌گیرد یقین است.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) می‌فرمایند بهترین ذخیره و سرمایه‌ای که در قلب انسان قرار می‌گیرد، یقین و اطمینان خاطر است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: در روایت دیگری داریم اگر خداوند نسبت به بنده‌ای نظر خیر داشته باشد، دو چیز را به او عنایت می‌کند، اولین مورد این است که خداوند شناخت جامع نسبت به دین را به او اعطا می‌کند، دوم این‌که دل او را از نعمت یقین بهره‌مند می‌کند.

وی تصریح کرد: در اینجا دو سؤال مطرح می‌شود، اول این‌که یقین چیست و چه مراتبی دارد، حضرت می‌فرمایند، بالاترین یقین را به من اعطا کن و دوم اینکه رابطه بین ایمان و یقین چیست و چه تفاوتی بین آنها وجود دارد.

معاون جامعه مدرسین گفت: در کتاب مفردات راغب در مورد تعریف یقین بیان که انسان زمانی که عالم می‌شود، یکی از نشانه‌های عاقل بودن یقین است و دل آدمی با یقین آرامش پیدا می‌کند، در نتیجه حکم مورد یقین حکم ثابت، محقق و بدون خدشه است.

وی با اشاره به تعریف شیخ طوسی از یقین افزود: مرحوم شیخ طوسی فرموده، یقین باور قطعی است که انسان پیدا کرده، مطابق با واقع بوده و امکان برطرف کردن آن نباشد و توضیح داده‌اند، یقین مرکب از دو علم است، یکی علم به معلوم و دیگری علم به این‌که خلاف به معلوم من امکان‌پذیر نیست.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: امام علی(ع) می‌فرماید، کسانی که به بهشت یقین پیدا می‌کنند، مثل این است که آن را دیده باشند و متنعم در نعمت‌های بهشتی هستند و کسانی که به جهنم یقین پیدا می‌کنند، مثل کسی است که جهنم را می‌بیند.

وی با بیان این‌که یقین دارای سه مرتبه علم‌الیقین، عین‌الیقین و حق الیقین است، گفت: زمانی که امام سجاد(ع) از خدا بهتری یقین را می‌خواهد، یعنی اینکه من به مرحله علم‌الیقین، عین‌الیقین و حق الیقین بسنده نمی‌کنم، بلکه آن مرتبه عالی را که مرحله شهود و فنا است، از تو می‌خواهم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که قرآن به هر سه مرتبه یقین اشاره کرده افزود: قرآن به مرتبه علم‌الیقین و مرتبه عین‌الیقین در سوره تکاثر و به مرتبه حق الیقین در سوره واقعه اشاره کرده است.

وی با مطرح کردن این سؤال که علم‌الیقین یعنی چه و ما در چه مرحله‌ای هستیم گفت: در علم‌الیقین انسان با یک دلیل و استدلال به مطلبی می‌رسد و عقبه آن استدلال است، مثال می‌زنند زمانی که شما دود را از دور می‌بینید، یقین پیدا می‌کنید که در آنجا آتشی است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: مرحله عین‌الیقین این است که انسان به مرحله مشاهده می‌رسد و زمانی است که شما آتش را از نزدیک دیده باشید.

وی اذعان داشت: اما اگر دست را درون آتش گذاشته و آن را لمس کردید، دست شما هم به وسیله آتش سوخت، به مرتبه حق الیقین رسیده‌اید و دیگر شکی برای شما نمی‌ماند.

مدیر حوزه های علمیه گفت: در مورد خداشناسی بزرگان دین این‌چنین مطرح کرده‌اند که علم‌الیقین، یقینی برای عموم مردم است، عین‌الیقین برای پرهیزکاران و اهل تقوی است و حق الیقین هم برای مقربان الهی ائمه اطهار(ع) و پیامبران الهی می‌باشد، لذا امام سجاد(ع) از خداوند بالاترین یقین را درخواست می‌کند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha