چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که انسان وقتی به مقام یقین می‌رسد، آرامش سراسر وجود او را فرا می‌گیرد گفت: قرآن مطرح می‌کند، ابراهیم (ع) و اسماعیل(ع) زمانی یقین پیدا کردند، تسلیم خداوند شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به رابطه بین ایمان و یقین بیان کرد: حضرت در این دعا از خداوند ایمان کامل و بالاترین یقین را درخواست می‌کند و در اینجا سؤالی مطرح می‌شود که رابطه بین ایمان و یقین چیست و آیا جایگاه ایمان از یقین بالاتر است و یا جایگاه یقین بالاتر است.

وی با بیان اینکه در روایات معصومین(ع) مرتبه یقین را بالاتر از ایمان می‌دانند گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند ایمان فوق اسلام است و تقوی فوق ایمان و یقین هم فوق تقوی است و یقین بین مردم خیلی کمیاب است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در روایت دیگری امام صادق(ع) می‌فرمایند، یقین بالاتر از ایمان بوده و چیزی عزیزتر از یقین نیست.

وی ابراز داشت: این روایت‌ها نشان می‌دهد که یقین دارای جایگاه بالاتری است و چند پله از ایمان بالاتر است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: در اینجا سؤالی مطرح می‌شود که چرا این‌گونه است، مگر ایمان حالت باور و حالت قطعی قلبی نیست، پس چرا این فاصله بین ایمان و یقین وجود دارد.

وی به گفتگو بین خداوند و حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) از خداوند خواست که زنده شدن مردگان را به او نشان دهد و خطاب آمد، مگر تو باور نداری چگونه مردگان را زنده می‌کنم و حضرت جواب داد چرا باور دارم، اما می‌خواهم به مرتبه یقین برسم.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه انسان وقتی به مقام یقین می رسد، آرامش سراسر وجود او را فرا می‌گیرد، مطرح کرد: قرآن مطرح می‌کند ابراهیم (ع) و اسماعیل(ع) زمانی که یقین پیدا کردند تسلیم خداوند شدند.

وی افزود: یقین یعنی تسلیم بودن و زمانی به مرز یقین رسیدیم به مرز تسلیم نیز رسیده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) در مورد ویژگی‌های یقین گفت: پیامبر(ص) جوان نحیف و لاغری را در صف نماز صبح دیدند و پرسیدند، چرا حالت این‌گونه است، جوان جواب داد، من به مرز یقین رسیده‌ام.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) پرسیدند که یقین نشانه‌هایی دارد آنها را بگو و جوان جواب داد یقین من باعث شده که خواب و قرار نداشته باشم و احساس نکنم در این دنیا هستم و اهل بهشت و جهنم را می‌بینیم، گویی که آنها در جلوی من هستند و پیامبر (ص) جواب دادند خداوند قلب تو را به نور ایمان نورانی کند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی در مورد ویژگی‌های یقین از امام باقر(ع)  گفت: امام باقر(ع) می‌فرمایند، آدم‌هایی که به خداوند توکل دارند، در برابر ذات خداوند تسلیم هستند، به قضای الهی خشنودند و تمام امور را به خدا واگذار می‌کنند، این افراد اهل یقین هستند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه پس از برترین یقین از خداوند بهترین نیت‌ها را درخواست می‌کند، اذعان داشت: امام سجاد(ع) می‌فرماید که «وَ انْتَهِ بِنِیَّتِی إِلَى أَحْسَنِ النِّیَّاتِ» یعنی نیت من را به بهترین و پاک‌ترین نیت تبدیل کن که نشان می‌دهد ما نیت حسن و نیت الاحسن داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این که در روایات داریم عمل انسان در گرو نیت بوده و حسابی که برای عمل باز می‌کنند قبل از آن برای نیت باز باشد گفت: در تاریخ داریم که مسجدی بنا شده، ولی به دلیل اینکه نیت آن خوب نبوده، دستور داده‌اند که خراب شود.

وی بیان کرد: پیامبر (ص) می‌فرمایند دو آدم هستند که از نظر پاداش مثل هم می‌باشند، یکی آدم‌هایی که خداوند آن ها را پولدار کرده و از این پول‌ها در جهت رضایت خداوند استفاده می‌کنند، ولی دسته دوم آدم‌هایی هستند که وضع مناسبی ندارند، ولی به خدا می‌گویند اگر می‌خواستی وضع ما نیز خوب می‌شد، چه خوب می‌شد که من هم مثل برادر دینی‌ام در راه خدا هزینه می‌کردم.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha