شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

مدیر حوزه های علمیه گفت: گاهی انسان نیت کاری را دارد و نقصی در این عمل نیست که بسیار خوب است اما این نیت در مرحله اوج نیست و امام سجاد(ع) از خداوند مرحله قله در نیت را می‌خواهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری در سلسله مباحث خود در ماه مبارک رمضان در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه اظهارداشت: امام سجاد(ع) در فرازی از این دعا می فرمایند اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِکَ نِیَّتِی"" خدایا به لطف خود نیتم را کامل و خالص گردان"

وی بیان کرد: در این تعریف واژه وَفِّرْ به معنای تکمیل است، اما معنای دیگر برای کلمه وَفِّرْ وجود داد و آن به معنای حفاظت و صیانت است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به معنای دوم کلمه وَفِّرْ در این دعا  گفت؛ حضرت می فرمایند، خدایا به لطف خود نیت من را حفاظت کن یعنی نیت من به مسیر و جاده انحراف نرود و از آنچه مد نظرت است منحرف نشود.

معاون جامعه مدرسین ابراز داشت: کلمه لطف نیز دارای دو معنی است و یکی از معانی لطف رفق و مدارا است و معنای دیگر امر دقیق و ظریف است که بر اساس این دو، می توان معنای لطف در کلام نورانی حضرت را به دو صورت تعریف کرد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: بر اساس معنای اول حضرت می فرماید، خدایا نیت کامل به من عنایت کن اما با رفق و مدارا؛ نه اینکه من در مضایقه و تنگی و مشکل قرار بگیرم.

وی بیان کرد: بر اساس معنای دوم حضرت می فرمایند، نیت من را کامل کن، اما با یک تصرفی صحیح و دقیق یعنی در وجود من تصرفی کن که تامین کننده آن هدف نهایی تو باشد.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: گاهی انسان نیت کاری را دارد و نقصی در این عمل نیست که بسیار خوب است، اما این نیت در مرحله اوج نیست و امام سجاد(ع) از خداوند مرحله قله در نیت را می خواهد.

وی با اشاره به روایتی از معصوم (ع) تصریح کرد: معصوم (ع) می فرماید؛ بندگان خدا سه دسته هستند، دسته اول عده ای هستند که از عذاب آخرت می ترسند و خدا را عبادت می کنند، دسته دوم کاسب کارند و برای بهشت عبادت می کنند و دسته سوم آزادگان هستند که برای دوستی خدا عبادت می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: امام علی(ع) می فرمایند اگر نیت ها به آن درجه بالا رسید، بخشش و تفضل از ناحیه خدا بیشتر می شود.

وی اذعان داشت: روایتی داریم که اگر با نیت بیدار شدن و خواندن نماز شب بخوابید و خواب بمانید، شما پاداش نماز شب را خواهید گرفت.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha