دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در اصفهان گفت: در روایات آمده که رسول خدا (ص) از جوانی که توانایی کار داشت، پرسیدند چه می کنی، جوان گفت بیکار هستم، پیامبر خدا (ص) فرمودند از چشمم افتاد.

به گزارش خبرگزاري«حوزه»، از اصفهان،  آيت الله سيد يوسف طباطبايي نژاد  همزمان با بیست و چهارمین روزماه مبارک رمضان، در ادامه شرح وصیت نامه حضرت علی (ع) به حسنین(ع) به فرازی از این وصیت نامه اشاره کرد و گفت: حضرت به فرزندانش سفارش می کنند که به دنبال دنیا نروید، ولو این که دنیا به دنبال شما بیاید.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: قطعاً این فرمایشات به این مفهوم نیست که برای دنیا کار و تلاش نکنید، چرا که در این صورت با بقیه فرمایشات و دستورات اسلام متناقض می شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: مولا علی (ع) در جای دیگری می فرمایند: کسی که با دسترنج خود مال حلال به دست آورد، روز قیامت در صف پیامبران است و در روایات آمده که رسول خدا (ص) از جوانی که توانایی کار داشت، پرسیدند چه می کنی، جوان گفت بیکار هستم، پیامبر خدا (ص) فرمودند از چشمم افتاد.

وی با اشاره به روایات فوق تصریح کرد: منظور از نرفتن به دنبال دنیا، این است که به دنیا دل نبندید هر چند دنیا شما را فریب دهد، لذا بدانید دنیا مکار است و برای به دست آوردن مال بسیار وسوسه می کند.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: این فرمایش امیرالمؤمنین (ع) برگرفته از آیات ۲۲ و ۲۳ سوره حدید است که می فرماید "مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ/ یعنی هيچ رخدادي در زمين به وقوع نمي‌پيوندد، يا به شما دست نمي‌دهد، مگر اين كه پيش از آفرينش زمين و خود شما، در كتاب بزرگ و مهمي ( به نام لوح محفوظ ، ثبت و ضبط ) بوده است، و اين كار براي خدا ساده و آسان است".

نماینده ولی فقیه در اصفهان اضافه کرد: از آن جهت این امور بر خداوند آسان است که همه عالم محضر خداست و علم خداوند حضوری است، یعنی مثل ما نیست که اگر به یک موضوع توجه کردیم، از دیگر مسائل غافل شویم.

وی افزود: در آیه ۲۳ این سوره نیز آمده است " لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ/ اين بدان خاطر است كه شما نه بر از دست دادن چيزي غم بخوريد كه از دستتان رفته است ، و نه شادمان بشويد بر آنچه خدا به دستتان رسانده است، خداوند هيچ شخص متكبر فخرفروشي را دوست نمي‌دارد".

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: در روایتی آمده که ابن عباس گفت: پس از رسول خدا (ص) از هیچ چیز به اندازه نامه علی(ع) استفاده نکردم و در  آن نامه آمده بود "برای آنچه در دنیا به دست می آوری، شادمانی نکن و برای آن چه از دست می دهی محزون نشو، چرا که بر اساس تقدیر الهی آن چیز رفتنی بوده است".

آیت الله طباطبایی نژاد در پایان گفت: حضرت علی (ع) سفارش می کردند که برای چیزی محزون شو که از آخرتت از دست می دهی و برای آن چه برای آخرتت به دست می آوری، شادمان باش.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha