جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ خوش اخلاقی به خنده رو و خوش صحبت بودن خلاصه نمی شود، بلکه خوش خُلق کسی است که علاوه بر داشتن اخلاق خوب، همه خصائص باطل از جمله کبر و حسد و دروغ را نیز از خود دور کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، همزمان با یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر خطبه متقین، اظهار داشت: در این خطبه بیش از ۷۰ صفت از متقین ذکر شده که از جمله آنها عفو و بخشش است.

وی، گذشت و انفاق را از ویژگی های متقین برشمرد و تصریح کرد: انسان متقی با کسانی که با او قطع رحم کرده اند، وصلت و رفت و آمد می کند که این ویژگی ها قسمتی از مکارم اخلاق است.

نماینده ولی فقیه در اصفهان، اخلاق را جمع خُلق و در مقابل خَلق دانست و گفت: خَلق آدم یعنی قیافه و ظاهر انسان، لذا اگر کسی را خوش خَلق نامند، منظور فردی است که خوش قیافه باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: خُلق صفات باطنی و سیره انسان را شامل می شود، لذا خوش اخلاقی به خنده رو و خوش صحبت بودن خلاصه نمی شود، بلکه خوش خُلق کسی است که علاوه بر داشتن اخلاق خوب، همه خصائص باطل از جمله کبر و حسد و دروغ را نیز از خود دور کرده باشد.

وی، مکارم اخلاق را از خُلق بالاتر دانست و گفت: ممکن است کسی خوش خُلق باشد، به دیگران ظلم نکند و دیگران را یاری رساند، ولی دارای مکارم اخلاق یعنی این که حتی اگر کسی به تو ظلم کند، او را ببخشید و اگر کسی به تو کمک نکرد، به وقت نیاز به یاری او بشتابی.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: پاسخ بدی را با خوبی دادن جزء مکارم اخلاق بوده و از این جهت است که رسول خدا(ص) می فرمایند" عَلَيْكُم بِمَكارِمِ الاَخْلاقِ فَانَّ اللهَ بَعَثني بِها " و یا در جای دیگری می فرمایند"انَّما بُعِثْتُ لِاُتَمِمَّ مَکارِمَ الاَخْلاقِ" که نشان از اهمیت مکارم اخلاق دارد.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: در آیه ۳۴ و ۳۵ سوره فصلت نیز به مصادیق مکارم اخلاق اشاره شده و آمده "ولا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ، ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ، فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ"، بدین معنا که خوبی و بدی با هم مساوی نیستند، جواب را به خوبی دهید، آن وقت می بینید کسی که بین شما و او دشمنی بود، یک دوست مهربان می شود و این کارِ هر کسی نیست، بلکه مخصوص کسانی است که تحمل داشته و بهره عظیمی از انسانیت داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha