سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
 حوزه علمیه میبد

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه حجه بن الحسن العسکری(عج) شهر میبد گفت: زمین بزرگی به منظور توسعه این مدرسه در نظر گرفته شده که امیدواریم اقدامات اساسی جهت راه اندازی هرچه سریعتر آن در نظر گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ابوطالبی پور، در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» به استان یزد با اشاره به اینکه متولد سال 1353 در شهر شهیدیه میبد است، اظهار داشت: بنده قبل از اینکه وارد حوزه علمیه شوم دوره کاردانی تکنیسین اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی را گذراندم.  از سال 76 وارد حوزه علمیه قم شدم و مدرک کارشناسی ارشد خودم را  در رشته فلسفه اخذ کردم و هم اکنون نیز در حال گذراندن مقطع دکترا در رشته اقتصاد اسلامی هستم.

مدیر مدرسه علمیه حجه بن الحسن العسکری(عج) شهر میبد ،در ادامه به سابقه این مدرسه اشاره  و افزود: شخصیت های بسیار بزرگی در این مدرسه وجود داشتند که در بین مردم بسیار تاثیرگذار بودند.

وی تصریح کرد: سال 1352 زمانی که حضرت امام خمینی(ره) در نجف مستقر بودند, با اجازه ایشان مدرسه علمیه در میبد یزد ساخته شد.

تدریس تمام پایه های حوزوی در مدرسه

حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی پور ،به قدمت این مدرسه اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر ساختمان اولیه این مدرسه مورد استفاده بوده و از آن به عنوان محل برگزاری شورای مبلغان استفاده می شود.

وی در خصوص شورای مبلغان، گفت: طلابی که مشغول اقامه نماز جماعت هستند و گاهی از دروس حوزوی فاصله گرفته اند هر روز در ساختمان اولیه این مدرسه جمع می‌شوند و به بحث و تبادل نظر می پردازند.

این استاد حوزه، با اشاره به تعداد طلاب این مدرسه، گفت: حدودا تمام پایه های حوزوی به غیر از پایه 9 در این مدرسه  ارائه می‌شود و در تلاش هستیم که از سال آینده دروس خارج نیز در مدرسه علمیه میبد ارائه شود.

وی سطح علمی طلاب میبد را خوب عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 17 استاد در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل 140 طلبه

حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی پور تاکید کرد: حدود 140 نفر طلبه که دارای پرونده فعالی هستند در مدرسه علمیه میبد مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی تعداد 103 نفر از طلاب این مدرسه را بومی و مابقی را غیر بومی اعلام کرد و ادامه داد: ما برای برخی از طلاب شهرستانی که تقاضای خوابگاه کرده اند تا جایی که امکان داشت برای انها تسهیلاتی را در نظر گرفته ایم.

مدیرمدرسه علمیه میبد یزد افزود: در چند روز گذشته طی مراسمی 5 نفر از طلاب این مدرسه مععم و ملبس به روحانی شدند.

مدیر مدرسه علمیه حجه بن الحسن العسکری(عج) شهر میبد، با اشاره به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مدرسه علمیه میبد، تصریح کرد: برگزاری کارگاه و جلسات هفتگی میان اساتید در خصوص ادبیات عرب، برگزاری کارگروه فلسفه و اخلاق میان طلاب میبدی، برگزاری کلاس های روش تحقیق و نویسندگی و برگزاری مسابقات علمی و کتابخانی مانند سیری در نهج البلاغه از جمله برنامه های اموزشی و پژوهشی مدرسه علمیه میبد است.

این استاد حوزه، با اشاره به آثار ارائه شده به جشنواره علامه حلی، بیان داشت: مدرسه علمیه میبد برای این جشنواره حدود 37 مقاله قابل قبول ارائه کرده بود اما تنها یک مقاله شایسته تقدیر شد.

وی با اشاره به برنامه های تهذیبی مدرسه علمیه میبد، گفت: یک سری کلاس و برنامه هایی با حضور اساتید اخلاق در استان یزد برگزار می شود و هر از گاهی نیز مدرسه ما در زمینه برنامه های تهذیبی کلاس هایی را در حوزه علمیه خواهران برگزار می کند.

برگزاری دوره امام شناسی  در مدرسه

 مدیرمدرسه علمیه میبد یزد به برگزاری دوره امام شناسی ویژه طلاب در استان یزد اشاره کرد و افزود: این دوره ها علاوه بر فصل تابستان به صورت هفتگی نیز برگزار می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های این مدرسه برگزاری اردوهای تفریحی اموزشی برای طلاب است، ما به صورت هفتگی طلاب را برای تفریح و اموزش به یکی از مناطق کوهستانی نزدیک شهر میبد می بریم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی پور تاکید کرد: ما هر سال اردوهای آموزشی و تفریحی به خارج از استان یزد هم داریم که شامل مشهد مقدس می شود.

وی در ادامه  از توسعه مدرسه علمیه میبد خبر داد و گفت: زمین بزرگی به منظور توسعه مدرسه در نظر گرفته ایم که امید است اقدامات اساسی در این خصوص از طرف مرکز مدیریت حوزه علمیه قم صورت بگیرد.

مدیر حوزه علمیه میبد، تاکید کرد: با توجه به توسعه مدرسه، امکانات فراوانی از قبیل کتابخانه، سالن ورزشی و غیره  در ان احداث می شود که این مکان را به یک مجموعه کامل فرهنگی مدهبی تبدیل می کند.

وی با اشاره به اینکه فضای فعلی کتابخانه مدرسه کوچک و محدود است، بیان داشت: ما به اندازه نیاز و کافی در کتابخانه مدرسه کتاب داریم اما در حال حاضر این مکان با کمبود فضا روبه رو است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی پور، در ادامه در خصوص اعزام مبلغ از مدرسه علمیه میبد به دیگر نقاط استان، گفت: طلاب مدرسه به صورت خودجوش اقدامات تبلیغی انجام می دهند اما تاکنون اعزامی از سوی استان برای این طلاب به دیگر نقاط صورت نگرفته است.

90 درصد طلاب پایه 5 به بالا

وی ادامه داد: 90 درصد از طلاب پایه 5 به بالای مدرسه علمیه میبد به مراکز، مدارس اموزش و پرورش و مساجد اعزام شده و  به اقامه نماز، سخنرانی و مشاوره مشغول اند.

این استاد حوزه، با اشاره برنامه های آینده مدرسه، گفت: حوزه علمیه میبد تاکنون طلبه های بزرگ و خوبی را تربیت کرده است اما هنوز با سطح ایده ال خود فاصله داریم بنابراین امید است طی برنامه ریزی های صورت گرفته این امر مهم مدنظر قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: جذب بیشتر طلبه،  ورود رشته های تخصصی و درس خارج به مدرسه از جمله اقدامات اتی ما برای شکوفا شدن هرچه بیشتر مدرسه علمیه میبد است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی پور،  استقبال جوانان به منظور تحصیل در حوزه های علمیه را مطلوب دانست و افزود: با این وجود ما هنوز با ایده ال خود فاصله داریم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی مسئولان امر باید اقداماتی انجام شود تا این‌که حوزه علمیه به نحو مطلوبی در جامعه معرفی شود، البته در همین راستا پایگاه اینترنتی این مدرسه در فضای مجازی به آدرس http://howzeh-meybod.ir/fa  نمایه شده و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاع به آن مراجعه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha