شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ آیت الله قبلان خاطر نشان کرد: ما برای نجات کشور و ملت لبنان باید در راه امام حسین(ع) قدم برداریم و از این رو از همه می خواهیم به مبانی و اخلاق امام حسین(ع) اقتدا کنند؛ چراکه راه امام حسین(ع) راه ثبات و امنیت کشور و مردم است و ما باید در این راه ثابت قدم باشیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نماز جمعه این هفته در شهرها و مناطق مختلف لبنان برگزار شد.

خطبای جمعه لبنان خطبه های نماز جمعه این هفته بر ضرورت تشکیل هرچه سریع تر دولت و فعال شدن مؤسسات دولتی تاکید کردند و افزودند: مسئولان هرچه زودتر به داد مردم برسند و برای مشکلات آنها چاره ای بیندیشند.

خطبای جمعه لبنان همچنین هشدار دادند که دارالفتوا به عنوان یک نهاد دینی نباید آلت دست برخی احزاب و جریان ها بشود و در مورد پیامدهای منفی اعدام شیخ نمر به آل سعود هشدار دادند.

آیت الله قبلان: راه امام حسین(ع) ضامن بقای لبنان است

آیت الله عبدالامیر قبلان در خطبه های نماز جمعه این هفته از مردم لبنان خواست لبنان و امنیت و مؤسسات آن را حفظ کنند و برای خدمت به کشور خود تلاش کنند.

ایشان افزود: توطئه های زیادی لبنان را احاطه کرده و این ما را بر آن می دارد که وحدت خود را حفظ کنیم و ما نیز از مسئولان می خواهیم با فعال ساختن دولت به داد مردم برسند، چون ما می خواهیم لبنان مرکز خیرات و برکات باشد.

آیت الله قبلان خاطر نشان کرد: ما برای نجات کشور و ملت لبنان باید در راه امام حسین(ع) قدم برداریم و از این رو از همه می خواهیم به مبانی و اخلاق امام حسین(ع) اقتدا کنند؛ چراکه راه امام حسین(ع) راه ثبات و امنیت کشور و مردم است و ما باید در این راه ثابت قدم باشیم و به مبانی و اصول نهضت حسینی یعنی اصلاح و مبارزه با ظلم و فساد پایبند بمانیم و برای رسیدن به این هدف باید به حکمت و عقل و خوش رفتاری مزین باشیم تا در راه صحیح گام برداریم.

ایشان همچنین از پادشان عربستان خواست فران عفو شیخ نمر را صادر کند؛ چرا که شیخ نمر عالمی فاضل از اهل علم و تقوی است که به او ظلم شده و اجرای حکم اعدام وی به صلاح امت اسلام و وحدت مسلمانان نیست.

آیت الله نابلسی: لبنان در معرض خطری بزرگ است

آیت الله نابلسی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مجتمع حضرت زهرا(ع) در صیدا گفت: لبنان همچنان درگیر مشکلات داخلی مانند معیشت و محیط زیست است و نخبگان سیاسی مردم را بیچاره کرده اند.

ایشان افزود: ما به کجا می رویم و چه بر سر ما آمده که مشکلی مانند دفع زباله ها به یک مشکل طایفی تبدیل شده و مسئولان کشور گاه با جان مردم و گاه با آبروی مردم بازی و تجارت می کنند. آیا پس از این همه جنگ و رنج و مشکلات، مردم لبنان حق ندارند مسئولانی شایسته داشته باشد که به حق و عدالت و وجدان رفتار کنند؟

آیت الله نابلسی خاطر نشان کرد: اگر برای بازگشت اعتماد به حکومت و دولت کاری نکنیم و مسئولان در سیاست های خود تجدید نظر نکنند، ما با خطری بزرگ روبرو هستیم و دشمنان پیرامون ما به هیچ کس رحم نخواهند کرد و معلوم نیست کسی هم بتواند به فریاد ما برسد.

سید علی فضل الله: مشکلات داخلی با گفتگو حل شود

حجت الاسلام و المسلمین سید علی فضل الله در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: لبنان همچنان از مشکلات داخلی رنج می برد و در معرض یک فاجعه زیست محیطی به سبب انباشت زباله ها در شهرها قرار دارد و ما امیدوار بودیم مسئولان لبنان حداقل به خاطر این مشکلات از مردم عذرخواهی بکنند، اما متاسفانه شاهد این هستیم مسئولان این مشکل را نیز رنگ و بوی طایفی داده اند و ادعا می کنند که اعتراف به اشتباه موجب خواری طایفه یا حزب آنها می شود.

وی خاطر نشان کرد ما بارها گفته این که مشکل اصلی لبنان این بحران های داخلی کوچک نیست؛ چراکه این مشکلات در هر کشوری ممکن است پیش بیاید، بلکه مشکل ما در روش برخورد ما با مشکلات است و اینکه مسئولان ما در پست های سیاسی و اجتماعی خود، لباس طایفی و حزبی را از تن خود بیرون نمی آورند و این موجب می شود منافع همه تامین نشود.

سید فضل الله در مورد تایید حکم اعدام شیخ نمر توسط دادگاه عربستان نیز گفت: ما در عین حال که دوست نداریم در دادگاه کشور دیگر دخالت کنیم، به واسطه شناختی که از شیخ نمر داریم، می دانیم که ایشان دوستدار وحدت اسلامی و امنیت داخلی کشور خود بود و در عین حال به اوضاع موجود نیز اعتراضاتی داشت و از این رو به خاطر حفظ ارتباط میان مردم عربستان و پرهیز از پیامدهای منفی اعدام شیخ نمر از عربستان انتظار داریم این شیخ بزرگوار را آزاد کند تا نزد خانواده و دوستان خود بازگردد و به رسالت خویش ادامه دهد و چنین تصمیمی عاقلانه و درست خواهد بود.

وی در مورد سوریه نیز اظهار امیدواری کرد که اقدام سیاسی در مورد حل بحران سوریه به نتیجه برسد و مشکلات مردم سوریه پایان یابد و سوریه به جایگاه شایسته خود در جهان عرب بازگردد و ما از کشورهای عربی می خواهیم در این زمینه احساس مسئولیت کنند و به ریخته شدن خون مردم بی گناه سوریه پایان دهند چون وقت آن فرا رسیده که به مصیبت های مردم سوریه پایان دهیم.

سید فضل الله در مورد مساله فلسطین نیز گفت: مردم فلسطین بدون توجه به تهدیدها به انتفاضه خود ادامه می دهند و ما متاسفیم که جهان عرب و اسلام و مدعیان حقوق بشر به خوای عمیق فرو رفته ند و واکنشی نسبت به جنایت های صهیونیست ها از خود نشان نداده اند، اما امروز ملت فلسطین هوشیار تر شد و فریب بازی صهیونیست ها را نمی خورد و ما از آنها می خواهیم بیش از پیش در برابر صهیونیست ها متحد باشند و از ملت های عربی و اسلامی نیز می خواهیم به وظیفه خود در حمایت از مردم فلسطین عمل کنند.

شیخ صهیب حبلی: دارالفتوا به آلت دست المستقبل تبدیل شده

شیخ صهیب حبلی از روحانیون اهل سنت لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته در صیدا گفت: متاسفیم که شاهزاده سعودی با 2 تن مواد مخدر در فرودگاه بیروت بازداشت شده، چون ما امیدوار بودیم که از عربستان کمک دریافت کنیم نه اینکه مواد مخدر مسموم به کشور ما ارسال کند.

وی تاکید کرد: عربستان کشوری مسموم است که به گروه های تروریستی سوریه سلاح می دهد و بر سر مردم بی دفاع یمن بمب و موشک می ریزد.

شیخ حبلی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار تاسف کرد که دارالفتوای لبنان به آلت دست جریان المستقبل تبدیل شده و برخی از مشایخ دارالفتوا به خاطر عدم پیروی از سیاست های المستقبل بازخواست شده اند و تهدید شده اند که حقوق آنها قطع خواهد شد و سؤال ما این است که آیا رئیس حزب المستقبل مسئول توزیع هدایا میان دارالفتوا است؟

وی افزود: تایید حکم اعدام شیخ نمر توسط دادگاه عربستان گواهی دیگر است بر سیاست های قتل و جنایت آل سعود که با هدف خاموش ساختن ندای حقیقت صورت می گیرد و ما در مورد پیادهای منفی این اقدام به عربستان هشدار می دهیم.

شیخ احمد قبلان: باید بر سر حاکمان عربی فریاد بزنیم که به داد مسجد الاقصی برسند

شیخ احد قبلان در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: افق روشنی در منطقه برای فلسطین و لبنان مشاهده نمی شود و چنان که به نظر می رسد اوضاع روز به روز پیچیده تر خواهد شد و لبنان هم اگر بیش از این به درگیری های داخلی ادامه دهد در لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت و ما از مسئولان و رهبران سیاسی لبنان می خواهیم تعقل را بر سیاست های خود حاکم کنند و فکری برای لبنان بکنند.

وی در مورد فلسطین و مسجد الاقصی نیز اوضاع را دردناک دانست و گفت در چنین شرایطی همه باید بر سر حاکمان عربی و اسلامی که مشغول درگیری و انانیت و شهوت هستند فریاد بزنیم و بگوییم وای بر شما که چه رهبران سستی هستید و چه دیدگاه فاسدی دارید و کاش قبل از آنکه مردم شما را محاشبه کنند خود را عادلانه محاسبه کنید.

شیخ قبلان گفت: ما از عقلای عربستان نیز می خواهیم که در اعدام شیخ نمر عجله نکنند و هرچه زودتر ایشان را آزاد کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha