جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ آیت الله نابلسی گفت: اگر نیروهای سیاسی کشور با هم در مورد اصلاحات به توافق نرسند، جریان امور به سمت نا امنی و هرج و مرج پیش خواهد رفت و در آن زمان ممکن است با صد هزار شهید جدید از این بحران خارج شویم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نماز جمعه این هفته در شهرها و مناطق مختلف لبنان برگزار شد. خطبای جمعه در سخنان این هفته خود بر ضرورت رسیدگی مسئولان به مشکلات آب و برق و بحران زباله ها تاکید کردند و افزودند: اگر مسئولان به فکر اصلاح اوضاع نباشند اوضاع لبنان پیچیده تر خواهد شد و به سوی جنگ داخلی پیش خواهد رفت.

آیت الله نابلسی: لبنان در آستانه جنگ داخلی جدید است

آیت الله عفیف النابلسی در خطبه های نماز جمعه این هفته خود در مسجد حضرت زهراء(س) در صیدا گفت: اعتراضات مردمی در خیابان ها واکنشی  به بحران در کشوری مانند لبنان است  که از آغاز با بحران همراه بوده، اما در یک نظام طایفی، بحران های سیاسی مانند بحران های اجتماعی قابل حل نیست؛ چراکه در چنین نظامی کشور مانند غنیمت میان طوایف و رهبران تقسیم می شود و طوایف در قدرت و اقتصاد سهم دارند.

ایشان افزود: اصلاحات اقتصادی و اجتماعی ممکن نیست، مگر اینکه اصلاحات سیاسی انجام شود و نظامی عادلانه بر اساس انتخابات تاسیس شود و مسئولیت ها بر اساس توازن و حمایت لبنان از خطرها توزیع شود و اگر نیروهای سیاسی کشور با هم  به توافق نرسند، جریان امور به سمت ناامنی و هرج و مرج پیش خواهد رفت و در آن زمان ممکن است با صد هزار شهید جدید از این بحران خارج شویم.

آیت الله نابلسی گفت: اما سران اعتراضات مردمی که تظاهرات ها را با انگیزه های مختلف رهبری می کنند، فقط می توانند آب های راکد را به هم بزنند و اعتراض مردم را به گوش مسئولان برسانند و کار دیگری از آنها بر نمی آید و آنها به تنهایی و بدون مشارکت نیروهای اساسی نمی توانند تغییرات ریشه ای در این نظام ایجاد کنند.

ایشان افزود: ما به شرایطی حساس رسیده ایم و اگر فکری برای این اوضاع نشود و مسئولان کاری نکنند، خشم مردم به جوش می آید. همه مسئولان وظیفه دارند از کرامت مردم لبنان حمایت کنند و مشکلات آنها را برطرف سازند و مشکل آب و برق را حل کنند و در مقابل دزدی و سرقت بیت المال بایستند و اگر این اتفاق به زودی رخ ندهد، اتفاق ناگواری خواهد افتاد و دیگر سیاست فرار به جلو نیز سودی نخواهد داشت پس تا فرصت هست اصلاحات را آغاز کنید تا لبنان گرفتار جنگ داخلی نشود.

آیت الله قبلان: اولویت مسئولان رسیدگی به مردم باشد

آیت الله عبدالامیر قبلان نائب رئیس مجلس اعلای شیعی لبنان هم در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: لبنان در منطقه ای قرار گرفته که سرشار از نابسامانی و فساد و عقب ماندگی است پس کشور خود را حفظ کنید و احترام همدیگر را نگاه دارید و کینه ها و اختلافات را رها کنید و همگی در دفاع از لبنان متحد و یکدل شوید که لبنان امانتی بر دوش همه ما است و همه ما وظیفه داریم لبنان واحد را حفظ  و از مرزهای آن حفاظت کنیم و امنیت و ثبات و تاریخ و اخلاق و سرزمین آن را حفظ نماییم که لبنان شایسته حفاظت و حمایت است.

وی تاکید کرد: تمام مسئولان باید منافع و مصالح مردم را در راس اولویت های خود قرار دهند و همه برای نظافت و پاکیزگی لبنان تلاش کنند و راه حل مناسبی برای مشکل زباله ها در لبنان پیدا کنند تا آسیبی به شهروندان نرسد.

شیخ قبلان گفت: لبنان با وحدت و اتحاد مردم و فعال شدن مؤسسات و نهادهای دولتی و همکاری مسئولان به سامان می رسد و مسئولان برای حمایت از مردم و حقوق شهروندان باید هرچه زودتر برای حفظ کشور از بیماری های واگیردار کاری بکنند و در این راه لازم است همه با صداقت همفکری کنند.

سید علی فضل الله: از شنیدن صدای اعتراض مردم خوشحالیم

حجت الاسلام سید علی فضل الله در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد امامین حسنین(ع) در منطقه حاره حریک بیروت گفت: با اینکه بحران زباله ها مشکلات زیادی را برای مردم  به وجود آورد، اما باعث شد صدای اعتراض مردم بلند شود تا نارضایتی و نگرانی شدید خود را از اوضاع نابسامان لبنان و بحران آب و برق و بهداشت و آموزش و اقتصاد به گوش مسئولان برسانند.

وی افزود: باید از این حرکت مردم تقدیر می کنیم؛ چراکه بالاخره به نقش و جایگاه خود پی بردند و از سیاست واگذاری تمام امور به دولت دست برداشتند و به شکایت از دولت در مجالس خصوصی اکتفا نکردند بلکه به خیابان ها آمدند تا از قدرت خود برای فشار بر دولت استفاد کنند.

فضل الله اظهار امیدواری کرد: نیروهای امنیتی نیز با وجود تمام فشارهایی که بر آنها وجود دارد، بیشتر با مردم معترض مدارا کنند و تلاش کنند با سودجویان از این اعتراضات برخورد کنند و اجازه ندهند کسی دارایی های عمومی را تخریب کند.

دولت لبنان، تمام نیروی خود را برای روشن شدن سرنوشت امام  صدر به کار بگیرد

شیخ احمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان هم در خطبه های نماز جمعه این هفته خود از دولت لبنان خواست تمام نیروی خود را برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر به کار بگیرد، زیرا امام صدر امام و پیشوای لبنان و رکن اصلی وحدت و ستون مقاومت است و ما در روز ناپدید شدن امام صدر سخنی نداریم جز اینکه تاکید کنیم عظمت لبنان به مقاومت است و تاریخ لبنان گواه است که لبنانِ بدون مقاومت، کشوری اشغال شده و خوار و ذلیل و بی ثبات و بی استقلال است و لبنانِ با مقاومت بود که اسرائیل را شکست داد و بزرگ ترین پیروزی را در سال 2006 رقم زد و همین مقاومت، بزرگ ترین حامی لبنان در برابر تروریست های تکفیری و فتنه مذهبی است. در سالروز ناپدید شدن امام صدر بار دیگر تاکید می کنیم که ای برادران! دمشق پایتخت مقاومت است و پیروزی دمشق، مانند یاری قدس واجب است و تنها گذاشتن دمشق با تنها گذاشتن فلسطین فرقی ندارد، اما چه بسیار عرب ها و ترک ها که دمشق و فلسطین را تنها گذاشتند.

وی افزود: فریاد گرسنگی و فقر و نیازمندی و بیکاری و ناامنی و ناکارآمدی دولتی، کشور را به جایی رسانده که کوه های زباله روی هم انباشته شده و دیگر برای همه روشن شده که این دولت است که ما را به این فاجعه کشانده و این بحران همچنان نیز موجود است. کشور در حال حرکت به سوی بحران ها و مشکلات بیشتر است و راه حلی هم وجود ندارد؛ چرا که همه مسئولیت های خود را فراموش کرده اند و و دولت توانایی انجام وظایف خود را ندارد و پارلمان هم گویی فلج شده و تصمیم هایی که نمایندگان می گیرند مشکلی جدید است که بر شکلات ما افزوده می شود و این خلاصه اوضاع لبنان از زمانی است که برخی قدرت ها این گونه تصمیم گرفتند که لبنان همواره عرصه درگیری طایفی و مذهبی باشد.

قبلان خطاب به سیاسیون لبنان گفت: چرا مردم را فریب می دهید؟ گناه مردم چیست که آنها را از حق زندگی راحت محروم ساخته اید؟ آنها چه جرمی مرتکب شده اند که باید این گونه مجازات شوند و از ثبات و امنیت محروم باشند؟ این مردم، شما را انتخاب کرده اند تا امانتدار این کشور باشید و به عهد خود وفا کنید، اما شما همین مردم را با بوی گند زباله و سیاست های متعفن خود خفه کردید، شما کشور را ویران کردید و نهادها را تعطیل کردید و ادارات را به فساد کشاندید تا اینکه کشور به بن بست رسیده و نمی دانیم یقه چه کسی را بگیریم و چگونه مجازات کنیم؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha