سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ حج بزرگ ترین منبر اسلامی جهان است که می تواند محل اعلام مشکلات بزرگ جهان اسلام باشد که این مشکل امروز در اسرائیل و تکفیری ها خلاصه می شود، اما متاسفانه کسانی امروز این منبر را در اختیار گرفته اند که حامی تکفیر و رژیم صهیونیستی هستند و نمی خواهند اسرائیل و تکفیری ها از بین بروند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نماز جمعه این هفته در شهرهای و مناطق مختلف لبنان برگزار شد و خطبای جمعه در سخنان خود با اشاره به بحران لبنان تنها راه حل بحران لبنان را گفتگو دانستند و افزودند تفاهم موقت و آرام شدن موقت اوضاع لبنان فایده ای ندارد و باید چاره ای اساسی برای بحران لبنان اندیشیده شود و در این زمینه بر از بین رفتن نظام طایفی و انتخاب رئیس جمهور شایسته برای لبنان تاکید کردند.

آیت الله نابلسی: نظام طایفی راس تمام فسادها است

آیت الله عفیف النابلسی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد حضرت زهرا(ع) در شهر صیدا این سؤال را مطرح کرد که آیا ما می توانیم برای انتخاب رئیس جمهور و فعال ساختن کابینه و زنده ساختن دوباره پارلمان و چاره اندیشی برای مشکلات رفاهی مردم کاری بکنیم؟

ایشان سپس در جواب این سؤال گفت: بله ما می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. ما توانستیم از کشور خود در برابر خطر اسرائیلی ها و تکفیری ها دفاع کنیم و اکنون نیز می توانیم به قانون اساسی عمل کنیم و قوانین را اجرا کنیم و فاسدان را از بین ببریم و کشور خود را شکوفا سازیم، اما برای این کار لازم است ابتدا از نظام طایفی رها شویم؛ چرا که طایفی گری راس تمام فسادها و بیماری ها است.

امام جمعه شهر صیدا گفت: دومین کاری که باید انجام دهیم تصویب قانونی برای انتخابات بر اساس نسبیت است به گونه ای که طبقه سیاسی جدیدی توسط مردم انتخاب شود و قدرت جدید سیاسی لبنان بر اساس اراده مردم شکل بگیرد و شهروند و حقوق شهروندی نیز رکن اساسی قانون باشد.

آیت الله قبلان: موسم حج فرصتی برای اصلاح امور مسلمانان است

آیت الله عبدالامیر قبلان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته از مردم لبنان خواست همه با هم برای لبنان و مردم لبنان متحد شوند و سیاسیون نیز باید با هم ملاقات و مشورت کنند تا راهی برای خروج از بحران پیدا کنند و رئیس جمهوری انتخاب کنند که خادم مردم باشد و تمام هم و غم او خدمت به مردم و حفظ لبنان باشد.

ایشان در مورد بحران سوریه نیز تاکید کرد که راه حل بحران سوریه سیاسی است و مردم سوریه باید با تعقل و گفتگو از خشونت و کشتار و ترور دوری کنند و کشور خود را حفظ کنند تا بار دیگر سوریه محل آرامش تمام شهروندان خود باشد.

آیت الله قبلان خاطرنشان کرد موسم حج نیز فرصتی برای سامان یافتن امور انسان ها و تلاش جدی برای خدمت به بشریت و اصلاح امور است و این سفر مبارک به خانه خدا می تواند ما را به تلاش خالصانه برای خدمت به انسان ها و رهایی از انحرافات و گمراهی و منکرات تشویق کند و همه ما باید از این فرصت استفاده کنیم و از آن برای انتقال از انحراف و اصلاح امور خود بهره ببریم.

سید علی فضل الله: سیاسیون به خواسته مردم توجه کنند

حجت الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد امامین حسنین(ع) گفت: در عین حال که همه را به گفتگو دعوت می کنیم و آن را تنها راه حل مشکلات می دانیم، بیم آن داریم که این گفتگو ها نیز مانند گذشته باشد و فقط منجر به آرام شدن موقت اوضاع شود و باز هم هرکدام از گروه ها در مذاکره بخواهد فقط به خواسته های خود اصرار کند و از سوی دیگر هم باید توجه داشته باشیم که آتش درگیری های منطقه داغ شده و این می تواند تاثیراتی منفی بر اوضاع داخلی لبنان داشته باشد.

وی افزود: مذاکره کنندگان داخلی چاره ای جز گوش دادن به خواسته های مردم ندارند و اینکه باید با جدیت و مسئولیت پذیری برای مشکلات مردم و لبنان چاره اندیشی کنند.

سید فضل الله خاطر نشان کرد تمام شهروندان باید کاملا مراقب و ناظر اوضاع باشند چون خواسته همه ما این است که لبنان کشور ارزش ها باشد و کشوری که ادعا می کند مهد ادیان آسمانی است، نمی تواند از ارزش های خود فاصله بگیرد.

شیخ حبلی: حج به جای اینکه منبر مظلومان باشد منبر ظالمان شده

شیخ صهیب حبلی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مورد سخنان و موضع گیری های اخیر شیخ دریان مفتی لبنان اظهار تاسف کرد و گفت: ما انتظار داشتیم موضع گیری های شیخ دریان متناسب با مسئولیت ایشان باشد نه در سطح یک حزب سیاسی که به آن وابسته است.

شیخ حبلی در بخش دیگر سخنان خود از تجاوز برخی کشورهای عربی به یمن و حملات وحشیانه به این کشور و کشتار صدها نفر مسلمان یمنی اظهار تاسف کرد و گفت: ما از این کشورهای عربی انتظار داشتیم مسجد الاقصی را از دست صهیونیست ها آزاد کنند یا اینکه با تکفیری ها مبارزه کنند.

وی سپس با اشاره به نزدیک شدن ایام حج نیز گفت: حج محل وحدت و اتحاد و همبستگی مسلمانان است نه محل تفرقه و جدایی. حج بزرگ ترین اجتماع خودجوش مسلمانان است، اما متاسفانه برخی کشورها تمام اهداف مورد نظر خداوند از حج را تعطیل کرده اند.

 شیخ حبلی خاطر نشان کرد: حج بزرگ ترین منبر اسلامی جهان است که می تواند محل اعلام مشکلات بزرگ جهان اسلام باشد که این مشکل امروز در اسرائیل و تکفیری ها خلاصه می شود، اما متاسفانه کسانی امروز این منبر را در اختیار گرفته اند که حامی تکفیر و رژیم صهیونیستی هستند و نمی خواهند اسرائیل و تکفیری ها از بین بروند و کار به جایی رسیده که حج به جای اینکه منبر مظلومان باشد منبر ظالمان شده و موجب شادی دشمنان اسلام می شود.

شیخ ماهر حمود: لبنان منتظر بحران های منطقه است

شیخ ماهر حمود در خطبه های نماز جمعه این هفته خود گفت: برخی گمان می کنند توفان خاکی که این روزها لبنان را فرا گرفته، عذاب خداوند است، اما نمی دانند که هرگاه خداوند بخواهد قومی را عذاب کند آنها را به تفرقه و جدایی و دشمنی با هم مبتلا می کند و این همان اتفاقی است که در سوریه و عراق و لیبی و برخی کشورهای دیگر رخ داد و کار به جایی رسیده که مسلمانان با فریاد الله اکبر همدیگر را می کشند و غارت می کنند و این بیش از هر چیز دیگر به عذاب الهی شباهت دارد.

وی افزود: امروز حاکمانی بر کشور های اسلامی تسلط دارند که اموال مسلمانان را غارت می کنند و به دین و عهد مردم خیانت می کنند و امور مسلمانان را به دست آمریکا و اسرائیل سپرده اند و برخی علمای دین هم افتخار می کنند که عقیده ما از دیگران بهتر و فهم ما از اسلام، صحیح تر است اما این ادعای خود را با عمل صالح تثبیت نمی کنند و فقط حرف های زیبا می زنند و پس از آن همچنان همراه جنایتکاران در یمن و سوریه هستند و از آنها حمایت می کنند و بعد هم گمان می کنند اهل دین و ایمان هستند.

شیخ حمود گفت: این روزها بسیاری از کشورهای اروپایی برا ی پذیرایی از آوارگان سوری با هم مسابقه گذاشته اند، اما کشورهای نفت خیر و ثروتمند عربی می گویند ما نمی توانیم از آنها پذیرایی کنیم، چون آنها عقده ای هستند!

شیخ احمد قبلان: تفاهم موقت سودی برای لبنان ندارد

حجت الاسلام والمسلمین شیخ احمد قبلان در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد امام حسین(ع) گفت: نظامی که نتواند مشکلات مردم را حل کند مورد قبول ما نیست و نظامی هم که با دامن زدن به تحریک سیاسی، از مسئولیت های خود فرار کند مورد قبول ما نیست و در نتیجه بر شهروندان لبنان نیز حرام نیست که خواستار عدالت و تامین حقوق اجتماعی و معیشتی و سیاسی خود باشند.

وی افزود: جریان های پشت پرده نشان می دهد گفتگو ها ثمره ای عملی نداشته و تنها چیزی که صورت گرفته نوعی تفاهم موقت است که هیچ سودی برای لبنان نخواهد داشت، اما باز هم تاکید می کنیم که تنها راه حل بحران لبنان، گفتگو و مذاکره است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha