پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ آیت الله نابلسی گفت: درباره مساله فلسطین، اگر امیدی باشد به خود مردم فلسطین و همچنین به جهوری اسلامی ایران است که با تمام قدرت در کنار مستضعفان و مردم فلسطین و مقاومت اسلامی لبنان ایستاده و اولین دغدغه آنها فلسطین است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نماز جمعه این هفته در شهرها و مناطق مختلف لبنان برگزار شد. خطبای جمعه لبنان در خطبه های این هفته خود ضمن محکوم ساختن تجاوز صهیونیست ها به مسجد الاقصی و قدس شریف و انتقاد شدید از سکوت حاکمان اسلامی در برابر مظلومیت مردم فلسطین، از ملت های اسلامی و آزادگان جهان خواستند به وظیفه خود در برابر فلسطین عمل کنند و از ملت های مسلمان خواستند از امام حسین(ع) و عاشورا درس اصلاح و وحدت و ظلم ستیزی بیاموزند.

آیت الله نابلسی: اسرائیل به دنبال یهودی سازی کامل قدس است

آیت الله نابلسی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد حضرت زهرا علیها السلام در صیدا گفت: اگر نابسامانی و شکنندگی نظام های به اصطلاح عربی و اسلامی نبود، امروز شاهد این سرکشی ها علیه ملت های عربی منطقه نبودیم و ملت های ما دچار این همه فقر و نا امنی نبودند و مقدسات اسلامی به دست دشمنان خدا و پیامبر و مؤمنان نمی افتاد.

ایشان افزود: ارتداد نظام های عربی حاشیه خلیج فارس از سویی و رسیدن تکفیری ها به قدرت و امکانات از سوی دیگر باعث شده منطقه به آتش کینه مذهبی شعله ور شود و به سمت توفان دخالت های خارجی نیز پیش برود. و از این رو ما با یک نزاع بزرگ روبرو هستیم که در ماه های آینده توسعه خواهد یافت، اما باز هم بزرگ ترین حادثه و مساله روز ما فلسطین است.

آیت الله نابلسی خاطر نشان کرد: فلسطین با تمام بلاهایی که در گذشته متحمل شده، امروز هم با خطر دیگری روبرو است و شرایط هم با گذشته فرق کرده و دیگر نه عرب ها عرب هستند و نه مسلمانان مسلمان هستند و نه مساله و دغدغه آنها درست است. فلسطین در خطر است، زیرا غربی ها تصمیم گرفته اند به مساله فلسطین خاتمه دهند و عرب ها هم مشغول درگیری های خود هستند و امت اسلام از اعتصام به ریسمان الهی غفلت کرده و به جای جهاد در راه خدا انرژی خود را صرف فتنه و تفرقه می کنند و برخی رهبران فلسطینی هم شایستگی رهبری این ملت و دفاع از حقوق آنها را ندارند و از این رو فلسطین در خطر است و در چنین شرایطی اگر امیدی به تغییر واقع باشد، این امید به ملت بزرگ فلسطین و ملت های عربی و اسلامی است که موضع گیری بصیرانه و صفای دل و شجاعت در عمل دارند. اگر امیدی باشد به جهوری اسلامی ایران است که با تمام قدرت در کنار مستضعفان و مردم فلسطین و مقاومت اسلامی لبنان ایستاده و اولین دغدغه آنها فلسطین است و با تکیه بر این ظرفیت ها است که ممکن است حیاتی دوباره به فلسطین باز گردد و آینده ای روشن برای فلسطین تصور کرد.

سید علی فضل الله: مردم فلسطین هرگز تسلیم نمی شوند

حجت الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: لبنان همچنان گرفتار درگیری های سیاسی است به گونه ای که امیدی به حل و فصل این درگیری ها نیست، اما ما امیدواریم سیاسیون هرچه زودتر راه حلی برای مسایل داخلی پیدا کنند و به جلسات گفتگو ادامه دهند تا راهی برای برون رفت از بحران سیاسی لبنان بیابند.

وی افزود: جوانان فلسطینی ثابت کرده اند که بر خلاف انتظار دشمنان خود هرگز تسلیم نمی شوند و دشمنان فلسطین بدانند که این انفاضه مردم فلسطین یک حرکت گذارا و موقت نیست، بلکه حرکت و قیامی طولانی در مواجهه با اسرائیل می باشد.

سید فضل الله خاطر نشان کرد: اکنون برای مردم فلسطین روشن شده که باید به دست خود و به تنهایی مشکلات خود را حل کنند، چون خیلی از کشورها از یاری آنها غافل شده اند و این مردم هم دیگر امیدی به وعده های عربی ندارند.

آیت الله قبلان: مسلمانان با الهام گیری از حسین(ع) به پا خیزند

آیت الله قبلان نائب رئیس مجلس اعلای شیعی لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته از مردم لبنان خواست وطن خود را حفظ کنند و اختلافات را کنار بگذارند و برای حفظ حکومت و ارتش و امنیت کشور دست به دست هم بدهند.

ایشان خطاب به مسیحیان لبنان نیز گفت: وقت آن فرا رسیده که شما هم نامزد مورد نظر خود برای ریاست جمهوری را اعلام کنید و شخصی را انتخاب کند که بتواند لبنان را نجات بدهد و نیروهای داخلی را متحد سازد.

آیت الله قبلان خاطر نشان کرد: جهان اسلام گرفتار مشکلات و مصیبت های فراوان است به ویژه در فلسطین که به محل تاخت و تاز صهیونیست ها تبدیل شده و مردم مسلمان آن را در مقابل چشمان جهان به قتل می رسانند و مسلمانان در چنین شرایطی وظیفه دارند به یاری مسلمانان فلسطین بشتابند و آنها را به حال خود رها نکنند، به ویژه با توجه به اینکه فلسطین امروز همچون کربلایی دیگر است و ما باید از این ملت مظلوم حمایت کنیم.

ایشان افزود: همه ما باید از مدرسه عاشورا و امام حسین(ع) درس بگیریم تا با الهام گیری از حسین(ع) به پا خیزیم و امتی الگو و نمونه برای تمام جهان باشیم. عاشورا مدرسه ای است که تمام خوبی ها و راه استقامت و مقاومت و راستی و اصلاح و ایمان را به ما می آموزد و ما باید این مناسبت را زنده نگاه داریم تا همواره از آن درس خوبی و تقوا بگیریم و بر این اساس ما از ملت ها می خواهیم راه حسین(ع) را در پیش بگیرند و از او بیاموزند که چگونه بهترین باشند و با فساد و شرارت و باطل مبارزه کنند.

احمد قبلان: حاکمان عربی به خوابی عمیق فرو رفته اند که بیداری ندارد

حجت الاسلام والمسلمین شیخ احمد قبلان در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد امام حسین(ع) گفت: امسال عاشورا می آید در حالی که امت اسلام در بدترین حال خود هستند و ملت های مسلمان گرفتار تفرقه و دودستگی و فتنه هستند و بدترین جنایت ها نسبت به مسلمانان انجام می شود و سرزمین های اسلامی در حال تجزیه است و حاکمان اسلامی هم در خوابی عمیق به سر می برند و انگار نمی خواهند با فریاد فلسطین بیدار شوند و این همه بی احترامی و تجاوز به مسجد الاقصی نیز نمی تواند احساسات آنها را تحریک کند گویی آنها سنگ و چوب هستند و اسلام آنها شناسنامه ای است و عربیت آنها ظاهری است و ادعای وحدت آنها دروغین است و به آنچه می گویند عمل نمی کنند و اگر کاری انجام دهند بدترین کار است و ثروت های امت را بر باد می دهند.

وی افزود: خداوند متعال محرم را ماه خود قرار داده و آن را با نام حسین(ع) همراه ساخته و پادشاهان زیادی در طول قرن ها آمده و رفته اند، اما نام حسین(ع) همچنان زنده و تازه است تا الگوی الهی سیاسی مسلمانان و انسان ها باشد، زیرا منطق محرم، منطق عدالت و احقاق حق و ایستادگی در برابر ظلم و فساد و استبداد و تامین حقوق انسان ها است و امام حسین علیه السلام نیز امام عدالت و انسان دوست و ضامن عدالت اجتماعی و اخلاق است و از این رو می توان گفت گرسنگی و فقر و بی سوادی و بیکای و فساد سیاسی و اجتماعی و طغیان از بزرگ ترین دشمنان مکتب حسین(ع) هستند.

شیخ قبلان گفت: سالروز شهادت امام حسین(ع) و ایام عاشورا برای پرداختن به فتنه و تحریک دیگران نیست، بلکه برای این است که همه بیدار شویم و صفوف خود را متحد سازیم و به خاطر ارزش های انسانی دست در دست هم بگذاریم و سالروز عاشورا باید این چنین باشد.

شیخ صهیب حبلی: سخنان برخی علما به مواضع داعش نزدیک است

شیخ صهیب حبلی در خطبه های نماز جمعه این هفته در صیدا به مردم فلسطین به خاطر انجام عملیات دلاورانه علیه صهیونیست ها و شهرک نشینان تبریک گفت و افزود: این عملیات ها در حال نتیجه دادن است زیرا بسیاری از شهرک نشینان از ترس مجاهدان فلسطینی در خانه نشسته اند و امیدواریم به زودی و با انتفاضه شوم ملت فلسطین ریشه دشمنان از این سرزمین کنده شود.

وی افزود: تروریسم سوریه و کشورهای حامی او مانند آمریکا نیز در حال شکست است و فریاد برخی علما در اعتراض به دخالت نظامی روسیه رد سوریه نیز به این خاطر است که آنها شکست را احساس کرده اند.

شیخ حبلی گفت: بسیار متاسفیم که موضع گیری برخی علمای لبنان مطابق موضع گیری داعش و النصره است و با این حال باز هم ادعای اعتدال دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha