شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ منافع برخی سیاسیون بانفوذ اجازه نمی دهند ما برق و آب و راه و مخابرات داشته باشیم و این افراد برای تامین منافع خود ترجیح می دهند کشور در گرسنگی ، محرومیت و فقر باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته در شهرها و مناطق مختلف لبنان برگزار شد و خطبای جمعه لبنان در سخنان خود بر ضرورت حضور مردم در صحنه سیاسی کشور و تحمیل اراده سیاسی خود به مسئولان تاکید کردند و از سیاسیون نیز خواستند برای حفظ لبنان و انتخاب رئیس جمهور شایسته با هم توافق کنند.

ملتی که کرامت می خواهد باید حضور سیاسی داشته باشد

آیت الله نابلسی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد حضرت زهرا(س) در صیدا گفت: بحران لبنان تا زمان نامعلوم ادامه دارد و گمانه زنی در مورد نزدیک بودن انتخاب رئیس جمهور امری ناممکن است و امیدی به تشکیل دولت نیست و پارلمان نیز فعال و پویا نیست و بحران زباله ها نیز فاجعه ای برای لبنان بود که به مشکلات مردم افزوده شد.

وی افزود: پس از گذشت دو دهه و نیم از پایان جنگ داخلی دیگر مسئولان لبنان نمی توانند ناتوانی خود در مورد تامین برق و آب و بحران زباله ها را با این مساله توجیه کنند؛ چراکه کارشناسان بر این باورند در صورت وجود اراده سیاسی، خودکفایی در زمینه آب و برق به زمانی بیش از یک سال نیاز ندارد و بحران زباله ها نیز مساله پیچیده ای نیست و می تواند یکی از منابع درآمد دولت نیز باشد و از آن برای تولید انرژی استفاده شود، اما منافع برخی سیاسیون بانفوذ اجازه نمی دهد ما برق و آب و راه و مخابرات داشته باشیم و این افراد برای تامین منافع خود ترجیح می دهند کشور در گرسنگی و محرومیت و فقر باشد و در نتیجه امروز ما دیگر سخنی با مسئولان نداریم، بلکه سخن ما با مردم است؛ مردی که خواهان کرامت هستند باید حرکت کنند و با این اوضاع مخالفت کنند. ملتی که کرامت می خواهد باید اراده ملی و سیاسی خود را بر حاکمان تحمیل کند. اکنون جهان تغییر کرده و مردم آگاه شده اند و مسئولی که به وظیفه خود عمل نمی کند باید برکنار شود.

نابلسی خاطر نشان کرد: ما مسئولانی می خواهیم که بدون منت به مردم خدمت کنند؛ مسئولانی که به خاطر کرامت مردم، بیخوابی و شرایط سخت را تحمل کنند

 سیاسیون باقی مانده کشور را حفظ کنند

شیخ احمد قبلان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته خود در مسجد امام حسین(ع) گفت: لبنان در حالت انتظاری است که ممکن است طولانی شود و لبنانی ها باید بهای سنگینی در این راه بپردازند تا امنیت و ثبات کشور خود را حفظ کنند.

وی افزود: اکنون که ما وابسته به خارج هستیم چاره ای نداریم مگر اینکه به دستورات خارجی ها جواب مثبت بدهیم چون ما لیاقت نداریم کشور خود را مدیریت کنیم و دائما نیاز به کسی داریم که ما را مدیریت کند.

قبلان از مسئولان سیاسی خواست در شرایط هرج و مرج و پرتنش حاکم بر منطقه، باقی مانده کشور و نهادها را حفظ کنند و هیئتی از نخبگان فکری و فرهنگی و حقوقی و قانونی و میهن دوست تشکیل دهند که هیچ وابستگی و تعصب طایفی و مذهبی نداشته باشند و سپس این هیئت به بررسی واقعیت بحرانی لبنان بپردازند و راه حلی برای بحریان بیایند و سندی ملی و تاریخی با محوریت لبنان و بر اساس شهروندی برابر تنظیم کنند که منافع همه شهروندان و مردم با عدالت در آن رعایت شود.

 مردم لبنان صدای خود را بلند کنند

حجت الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: تنش سیاسی لبنان ادامه دارد به گونه ای که امیدی به حل و فصل بحران سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نیست و مردم از مشکل آب و برق رنج می برند و اوضاع سیاسی کشور نا امید کننده شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی مردم لبنان باید زمام امور را به دست گیرند و صدای خود را بلند کنند و از اتکا به دیگران دست بردارند و خودشان نقش اصلی را بازی کنند تا مسئولان احساس کنند مردم فرق کرده اند و دیگر نمی توانند با مردم بازی کنند و احساسات مذهبی آنها را تحریک کنند یا اینکه آنها را از طوایف و مذاهب دیگر بترسانند و مشکلات کشور به گردن دیگران بیندازند و صدای خود را در سخنرانی ها بلند کنند که دیگر هیچ سودی برای مردم ندارد.

وی افزود: در این شرایط تنها نقطه امید موجود نیروهای امنیتی و ارتش هستند که تنها علامت وجود حکومت در نگاه مردم هستند و تا کنون در انجام وظایف و ماموریت های خود سستی نکرده اند.

فضل الله در ادامه سخنان خود از اقدام نیروهای امنیتی در به دام انداختن تروریست معروف احمد الاسیر تجلیل کرد و افزود: این دستاورد نشان دهنده این است که نیروهای امنیتی می توانند نقش بزرگی در امنیت کشور داشته باشند و البته مساله دستگیری احمد الاسیر باید در چهارچوب قضایی خود بماند و رنگ و بوی سیاسی نگیرد.

وی در مورد اوضاع سوریه نیز گفت: در روزهای گذشته شاهد کشته شدن انسان های بی گناه فراوان در شهرهای مختلف سوریه بودیم و بیم آن می رود که این کشتارها ادامه داشته باشد و از این رو لازم است تمام نیروهای مؤثر و فعال در اوضاع سوریه هرچه زودتر برای پایان دادن به درگیری های سوریه کاری انجام دهند چون راه حل نظامی در سوریه کارساز نیست و ادامه یافتن اوضاع به این منوال چیزی جز قتل و ویرانی به دنبال ندارد.

سید علی فضل الله در مورد اصلاحات آغاز شده در عراق نیز گفت: این اصلاحات که العبادی آغاز کرده باید ادامه یابد؛ چراکه تنها راه نجات عراق از فساد فراگیر و تقویت جبهه داخلی در مقابله با تروریسم می باشد و امروز باید تمام مردم عراق در یک جبهه در برابر تروریست ها بایستند.

وی در مورد اوضاع یمن نیز گفت: یمن هنوز از تجاوز بیگانگان و درگیری داخلی رنج می برد و مردم از ساده ترین امکانات زندگی محروم هستند و به نظر ما مصالحه داخلی در یمن تنها راه رسیدن این کشور به امنیت و ثبات می باشد.

فضل الله در مورد چهلمین سالگرد به آتش کشیدن مسجد الاقصی نیز  افزود: این جنایت صهیونیست ها نشان دهنده کینه آنها نسبت به این مسجد و قصد آنها برای تخریب آثار این مسجد بود و این قصد صهیونیست ها همچنان نیز موجود است، اما آن را به اشکال دیگری نشان می دهند و ما در این زمینه از کشورهای عربی و اسلامی می خواهیم به مسئولیت خود در برابر قبله اول مسلمانان عمل کنند.

 برای انتخاب رئیس جمهور باید سیاسیون به توافق برسند

آیت الله عبدالامیر قبلان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: همه ما باید تلاش کنیم ارزش های انسانی و اخلاقی بر روابط میان ما حاکم باشد و تلاش کنیم به دیگران خدمت کنیم و ما از مسئولان لبنان نیز می خواهیم با هم متواضع و متحد و برادر باشند؛ چراکه خداوند از ما خواسته عدل و انصاف داشته باشیم و از این رو مسئولان نیز باید برای مردم لبنان مایه خیر باشند

وی افزود: ما از همه می خواهیم با تمام توان خود از ارتش حمایت کنند تا محافظ کشور باشد و رئیس جمهوری انتخاب کنیم که با حکمت و عدالت کشور را اداره کند و به مردم خدمت کند.

قبلان گفت: انتخاب رئیس جمهور یک نیاز و ضرورت ملی است و سیاسیون باید برای انتخاب رئیس جمهور به توافق برسند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha