پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر ولایتی

حوزه/اگر بخواهیم با جریان های تکفیری در جهان اسلام مبارزه کنیم ابتدا باید با حامیان این جریان که صهیونیست ها هستند مقابله کنیم. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران اقدامات قابل توجهی داشته و همواره با تمام وجود در صحنه های سیاسی و دفاعی وارد عمل شده است.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»از تهران،  علی‌اکبر ولایتی عصر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام» اظهار داشت: یک سال پیش برای اولین بار، این ابتکار از سوی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی انجام شد و با آغاز این همایش علما و مراجع احساس مسئولیت کردند باید با جریان‌های انحرافی و تکفیری که در سال‌های اخیر در دنیای اسلام به وجود آمده و بخش های مختلفی دارد مقابله کنند و مهمترین آن مقابله آرمانی و ایدئولوژیک است.

وی گفت: آن‌ها با تکیه بر تفسیر انحرافی از اسلام، جوانان و مردم بی اطلاع را فریب می‌دهند تا به اهداف خود برسند. ما نمونه این گونه رفتارها را در 1400 سال پیش نیز در اسلام داشته ایم و نمونه آن خوارج بوده اند که به کوچکترین بهانه ای به مردم انگ کفر می زدند و امام علی (ع) در مقابل آن‌ها ایستادند و اکنون شاهد نوعی جدید از افرادی هستیم که خروج از اسلام را در بین جوامع رواج می‌دهند.

مشاور بین الملل مقام معظم رهبری ادامه داد:‌ ریشه این جریان ها وهابیت و عربستان هستند و غربی ها و صهیونیست ها نیز از آن‌ها حمایت می‌کنند، چرا که این حمایت به نفع آن‌ها بوده و این ضد حمله ای در برابر امواج بیداری اسلامی است که در طی 200 سال اخیر به اشکال مختلف بروز کرده و ایران اسلامی بدون تردید پرچمدار این بیداری می باشد که مصر، آفریقای شرقی، غربی و خیلی از کشورهای دیگر را تحت تاثیر خود قرار داده است.

ولایتی ادامه داد: ما آثار موج بیداری را در تونس، یمن، مصر و سایر نقاط دیده ایم. در سوریه عده ای از افراد برخی را منحرف می‌کنند، که آن‌ها تحت عنوان اسلام سلفی حرکت می‌کنند و می خواهند آن‌ها با حکومت سوریه مبارزه کنند و می خواهند خط مقاومت را بشکنند. تفکر آن‌ها مثل سرطان گسترش پیدا کرده و این خطر جهانی است و همه باید دست به دست هم بدهند تا این انحرافات از اسلام خارج شود و طبیعتا نقش علما و مراجع بسیار اثرگذار خواهد بود و آن‌ها باید در درجه اول برای برطرف کردن این مشکلات اقداماتی انجام بدهند.

وی تاکید کرد: آن‌ها در فکر مردم نفوذ کرده‌اند و مردم بی اطلاع هم دنباله روی آن‌ها شده اند و ما هم باید از همان جایی شروع کنیم که آن‌ها آغاز کرده اند، یعنی باید فکر مردم را تغییر دهیم و به جنگ آن‌ها برویم. در این گونه مسائل جنگ فکری اثر بیشتری دارد. مقام معظم رهبری هم این حرکت را تائید کرده و فرموده اند حرکت علمی و ضد انحرافی در جهان اسلام باید از حوزه های علمیه شروع شود. سال قبل این همایش آغاز شد و موفق بود. امسال هم این همایش ادامه دارد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا همایش سال گذشته نتایجی در برداشته یا خیر؟ گفت:‌ اولین نتیجه‌ای که در برداشته است این بوده که علمای اهل سنت به دعوت آیت الله مکارم شیرازی پاسخ مثبت داده اند و قریب به 300 نفر از خارج و بیش از 700 نفر از علمای داخل در این اجلاس شرکت نموده و دیدگاه‌های خود را بیان کرده‌اند و جبهه ای مشترک برای مقابله با انحرافات فکری در جهان اسلام شکل گرفته و نتیجه این گفت‌وگوها به زبان های مختلف انتشار یافته است و آن‌ها درخواست داشته اند که این همایش همچون سال گذشته تکرار شود.

عضو شورای راهبردی کنگره در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش صهیونیست ها در ایجاد جریان‌های انحرافی در جهان اسلام گفت: بدون تردید صهیونیست‌ها حامی تفکر انحرافی هستند و آن‌ها از اقدامات تکفیری ها در سوریه حمایت می‌کنند و به آن‌ها به صورت پنهان کمک هایی می‌کنند. ما اگر بخواهیم با جریان های تکفیری در جهان اسلام مبارزه کنیم ابتدا باید با حامیان این جریان که صهیونیست ها هستند مقابله کنیم. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران اقدامات قابل توجهی داشته و همواره با تمام وجود در صحنه های سیاسی و دفاعی وارد عمل شده است. در اجلاس وین هم آن کسی که بیشتر از همه از سوریه دفاع کرد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: اگر ما بخواهیم با جریان های تکفیری مقابله کنیم علمای واقع بین اهل سنت نیز می‌توانند در این راستا به ما کمک زیادی کنند. وهابیت در عربستان اقلیتی محدود است که با پول سعودی تبلیغ و ترویج وهابیت را در جهان دنبال می‌کند و وهابیت هیچ گونه استدلال و عقلانیتی را دنبال نمی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha