شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد حسین مهدویان - کارگردان

حوزه/ برای این‌که خون و انرژی تازه‌ای به سینمای دفاع مقدس وارد شود باید تفکرات جدیدی در آن وجود داشته باشد.

محمد حسین مهدویان، کارگردان جوان سینما که با فیلم «ایستاده در غبار» در سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت در گفت‌وگو با خبرگزاری  «حوزه»، گفت: این فیلم با محوریت بخشی از زندگی شهید احمد متوسلیان ساخته شده است، ساختار آن کمی متفاوت و شاید تماشاگر عام سینما با آن آشنایی لازم را نداشته باشد، اما می‌تواند مخاطب خاص خود را پیدا کند.

وی گفت: فیلم‌هایی بسیاری در سینما ساخته می‌شوند که با وجود داشتن ابزار جذابیت در گیشه موفق نیستند. برای همین به طور مطمئن نمی‌توان گفت این فیلم در گیشه نخواهد توانست فروش لازم را داشته باشد.

* فیلم ارزشی را بدون نگاه به گیشه بسازیم

وی افزود: نکته مهم‌تر این است باید برای ساخت فیلم‌های ارزشی و دفاع مقدس انگیزه‌هایی فراتر از گیشه داشته باشیم، زیرا بخواهیم الگو گیشه را مد نظر قرار دهیم، وضعیت همانی است که شاهدش هستیم و تولیدات دفاع مقدس هر چه بیشتر از گذشته مهجور می‌شود، درصورتیکه معتقدم سینما رسالت دارد تا معرف مفاخر کشور باشد، بزرگانی که با فدا کردن جان امنیت و آسایش امروز ما را فراهم آوردند.

* سینماگران هنوز سلیقه مردم را نمی شناسند

این کارگردان درباره برخی برخوردهای رسانه‌ای گفت: متاسفانه این تصور در برخی رسانه‌ها و منتقدان به وجود آمده اگر خودشان از فیلمی خوششان نیاید و اعتقادشان با دو نفر دیگر هم همسو باشد، فکر می‌کنند همه مردم اینگونه­اند، درصورتیکه تجربه سالها برگزاری جشنواره نشان داده عموما اینگونه نیست و مردم سلیقه دیگری دارند که برای سینماگرها از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

مهدویان خاطرنشان کرد: نکته دیگر این‌که فیلمی که می‌خواهد در این حوزه قدم بردارد باید خود را در برخی برخوردها آماده کند، چون متاسفانه برخوردهای خوبی از طرف برخی‌ها انجام نمی‌شود.

* ایستاده در غبار حرف برای گفتن دارد

وی در پاسخ به این سوال برخی‌ها معتقدند فیلم «ایستاده در غبار» به سفارش وارد جشنواره شده؟ گفت: به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارم، اصولا هیئت داوران نمی‌آیند سابقه خود را برای خوشایند بخشی، خراب کنند، اما درباره فیلم خودم همین اندازه می‌گویم این کار تجربه جدیدی در حوزه سینمای داستانی است که تا امروز کمتر در کشور آزمایش شده و به عقیده من می‌تواند حرف‌های بسیاری زیادی برای گفتن داشته باشد.

* به یاد رشادت های شهید متوسلیان

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شخصیت‌پردازی از شهید متوسلیان یادآور شد: در ابتدای امر ما به ظاهر توجه داشتیم، یعنی می‌خواستیم بازیگرمان کاملا شبیه متوسلیان باشد. این اتفاق نیز به گواه کسانی که فیلم را دیده‌اند روی داده است، البته رسیدن به این خواسته ناشی از تلاشی است که گریمور انجام داده و باز هم از وی تشکر می‌کنم، اما بحث دوم و اصلی ما شخصیت شهید متوسلیان است، برای رسیدن به این خواسته تلاش فراوان کردیم و مطالعات و پژوهش‌های کاملی انجام دادیم که امیدوارم مورد پسند مردم و خانواده سردار شهید احمد متوسلیان قرار گیرد.

* سینمای دفاع مقدس نیازمند نگاه نو است

این فیلمساز در ادامه درباره برخی خطوط قرمز در سینمای دفاع مقدس بیان داشت: برای این‌که خون و انرژی تازه‌ای به سینمای دفاع مقدس وارد شود باید تفکرات جدیدی نیز در آن وجود داشته باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اجازه دهیم برداشت‌های نو در سینمای دفاع مقدس فراهم باشد، البته پرواضح است که نظارت نیز در این حوزه وجود داشته باشد تا احتمال هر نوع خطایی پایین آید، اما نباید به این بهانه مانع خودنمایی تفکرات نو و پویا شد.

مهدویان خاطرنشان کرد: سینماگران ایرانی به ویژه کسانی که در حوزه دفاع مقدس کار می‌کنند به اهمیت موضوع واقف هستند. برای همین هیچ­گاه آگاهانه کاری نمی‌کنند که این حوزه آسیب بینند، چراکه به این موضوعات عشق می‌ورزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره جشنواره فجر نیز اظهارنظر کرد: این فستیوال ویترین سینمای ایران است، اما باید کاری کرد که ویترین انقلاب اسلامی نیز باشد، در قدم اول با حمایت از سینمای دفاع مقدس قابل دستیابی است و این حرف را به این دلیل نزدم که خود در آن فعالیت می‌کنم، بلکه باور دارم سینمای دفاع مقدس را باید مظهر سینمای ملی دانست که در آن تمامی الگوها متناسب با فرهنگ ملی و دینی ما است.

* یک آرزوی دست یافتنی

این کارگردان ابراز امیدواری کرد، روزی فرا رسد که مجددا فیلم‌های دفاع مقدسی رونق بخش سینمای ما باشد، همانند اتفاقاتی که در دهه 60 روی می‌داد و فیلم‌های دفاع مقدسی همیشه جز آثار پرمخاطب سینمای کشورمان بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha