پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی امام جمعه قم

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) گفت: ما نباید به هر شکلی که دولت ها و کشورها و بانک های دیگر کار می کنند، امور خود را پیش بریم. جنس دین و باور و اعتقادات ما متقاومت است. اگر بنا باشد اسم ما جمهوری اسلامی باشد ولی بانک ما سودهایی که می گیرند هیچ ارتباطی با این اعتقادات نداشته باشد، قابل جمع نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس شورای شهر قم که در سالن محراب حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: کارهایی که در شهر مقدس قم انجام می شود، پیشرفت خوبی داشته، ولی با توجه به نیازهای فراوان، زمینه های کاری گسترده و عقب ماندگی های شهری، نیازمند تلاش مضاعفی است.
وی با بیان این که برای توسعه قم نیازمند حمایت هایی از سوی مردم و دولت است، تصریح نمود: وظیفه ما این است که با افرادی که با تلاش مجاهدانه به دنبال خدمت و انجام کارهای بزرگ هستند، همکاری و همراهی داشته باشیم.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در ادامه با اشاره به وجود تفاوت دیدگاه های سیاسی متفاوت در افراد گفت: در امور سیاسی جریانات انتخابات و...، وجود دارد که آن مناسبت ها مطرح می گردد و گروهی از این روش اموری را بر دست می گیرند، ولی برخی نهادها که وظیفه آنها خدمت رسانی به عامه مردم است، نباید هیچ ارتباطی به جریانات سیاسی داشته باشد.
وی شورای شهر را از جمله این نهادها عنوان کرد و گفت: وظیفه شورای شهر، خدمت رسانی و پیش بردن امور مردم می باشد. آنچه در این خدمت رسانی مهم است، توانایی افراد و بهتر خدمت کردن آنها در این عرصه است؛ هرچند سلایق سیاسی متفاوتی داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به سیره معصومین (علیهم السلام )در این عرصه گفت: بر اساس سیره معصومین (علیهم السلام)، این بزرگواران در برخی امور از کسانی استفاده می کردند که حتی خارج از دین اسلام بودند، که از جمله آنها، دعوت از طبیب غیر مسلمان برای امام علی (علیه السلام) در بستر شهادت می باشد. این رویه نشان می دهد که اگر شخصی برای انجام کاری انتخاب می شود، باید کسی باشد که بتواند هدف را تحقق دهد، نه این که بر اساس تفکر سیاسی ما باشد.
وی افزود: وظیفه ماست که نسبت به این مسئله اعتقاد قلبی داشته باشیم و  سلایق سیاسی را در خدمت رسانی و کارهایمان دخالت ندهیم. در چنین شرایطی مردم اعتماد بیشتری به مسئولان خواهند داشت و در ادامه خیرین نیز برای حضور پررنگ قوت قلب می یابند.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) با اشاره به بدهی های شهرداری به برخی بانک ها و پرداخت سودهای کلان به دلیل معوقات به وجود آمده گفت: گرفتن این سودها مشکل فقهی دارد، من نمی دانم این ها بر چه اساس و چه میزانی چنین اقداماتی را انجام می دهند؟
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: ما نباید به هر شکلی که دولت ها و کشورها و بانک های دیگر کار می کنند، امور خود را پیش بریم. جنس دین و باور و اعتقادات ما متقاومت است. اگر بنا باشد اسم ما جمهوری اسلامی باشد ولی بانک ما سودهایی که می گیرند هیچ ارتباطی با این اعتقادات نداشته باشد، قابل جمع نیست.
وی در ادامه خطاب به سیستم اقتصادی کشور گفت: خواهش من از متصدیان امور اقتصادی کشور از جمله بانک ها این است که چنین اموری را رعایت کنند، در غیر این صورت این برای دنیا و آخرتشان لطمه وارد می کند؛ مسئولیت ها و کارهای شما به عهده دارید، حساب و کتاب دارد. ننویسیم و نگوییم که ما به این ها کاری نداریم و سودمان را می گیریم، حال شما توانستید در یک قالبی بگنجانید، آن را بگنجانید و اگر نتوانستید، ما سودمان را می گیریم.
تولیت آستان مقدس با اشاره به تأکید قرآن کریم مبنی بر مهلت دادن به افراد بدهکار که توان پرداخت بدهی خود را ندارند، تصریح کرد: اگر کسی در عسر و حرج، خانه ای دارد و در عین حال بدهکار است، هیچ کجا نگفته خانه اش را بگیری تا به پول و سودت برسی؟ با گذشت سی و چند سال از انقلاب، امید می رود که این امور که از ابتدائیات است، مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این که همان طور که درباره حجاب اصرار می کنیم، نسبت به گرفتن چنین سودهای بانکی هم که یکی از منکرات است، باید حساس باشیم، تصریح نمود: این روشی که برخی آقایان در بانک ها در پیش رو دارند، روش مشروعی نیست. آقایان باید بنشینند و تعیین تکلیف کنند، ما نباید به سراغ مقامات عالی کشور برویم که درباره همه امور نظر بدهند، خودمان باید به دینی که در اختیار داریم، عمل کنیم و تنها منتظر نظرات بزرگان در این عرصه باشیم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha