چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام مجتبی رسولی مازندران

حوزه/استاد حوزه مازندران گفت: همه عظمت، شرافت و بزرگی ماه رمضان از روزه آغاز شده، با قرآن اوج پیدا کرده و به شهر الله تبدیل می گردد.

حجت الاسلام مجتبی رسولی پژوهشگر و استاد «حوزه» مازندران در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» بیان کرد: ماه مبارک رمضان آغاز سال عارفان و سالکان الی الله، و ماه اختصاصی خداوند متعال است که خصوصیات این ماه با بقیه ماه ها متفاوت می باشد.

وی افزود: همه ماه ها، ماه خداست؛ اما این واژه  و عنوان شهرالله، مخصوص ماه مبارک رمضان است و این اضافه شهر به الله، اضافه تشریفی یا تعظیمی است؛ به این معنا که ابتدا این شهر خود به خود ارزش آنچنانی ندارد، اما وقتی که به الله اضافه می شود، شرافت پیدا نموده، عظمت یافته و شهر الله می شود.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: همه چیز در عالم منسوب خداوند متعال است؛ لذا احترام مخلوق به خدا واجب و هتک حرمت آن حرام می باشد. البته وقتی که این نسبت، اختصاصی شود، یعنی یک نکته خاص در درونش نهفته باشد باید دقت و حساسیت خاص  روی آن اعمال شود؛ زیرا در این اختصاصات، خداوند توجه و عنایت خاص به این ماه دارد؛ بنابراین ماه مبارک رمضان، شهر الله، ماه اختصاصی پروردگار است که دارای ویژه گی خاص می باشد.

وی تاکید کرد: آن چیزی که معمولا از ماه مبارک رمضان تصور می شود، مسئله روزه است؛ اما روزه حداقل توقعات الهی در این ماه می باشد، همچنین نقطه اغازین حرکت الی الله در ماه مبارک رمضان بلکه در طول سال است.

 حجت الاسلام رسولی اعلام کرد: وجوب روزه در این ماه مخصوص مسلمانان نمی باشد؛ چرا که در قرآن به صراحت بیان شده که "یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم " همچنین ماه مبارک رمضان هرگز به خاطر روزه، شهرالله نشده است؛ چرا که خداوند درآیه دیگر، وقتی می خواهد ماه مبارک رمضان را تعریف کند، نامی از روزه نمی برد بلکه می فرماید" شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس ،پس همه عظمت ، شرافت و بزرگی ماه رمضان از روزه آغاز شده و با قرآن اوج پیدا کرده و به شهر الله تبدیل می گردد.

این استاد حوزه اظهار کرد: این روزه در ابتدای راه و اوج گیری توسط قرآن، برای این است که انسان به تقوی برسد."لعلکم تتقون" و اگر انسان به این مرحله برسد، به تعبیر پیامبر(ص) نفسهایش همه تسبیح و خوابش هم عبادت می شود"انفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عباده." و برای همین است که انسان روزه دار با تقوی در ماه مبارک رمضان دائم التسبح، دائم الذکر و دائم العباده می باشد و این دائمی بودن از اختصاصات فرشتگان است" نحن نسبح لک ونقدس لک". کار فرشته ها است؛ اگر انسان واقعا اهل رمضان باشد، نه تنها فرشته خوی می شود، بلکه مقامش از فرشته هم بالاتر می رود. " وهو اعلی من الملائکه".

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha