پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه / خطبای جمعه لبنان ضمن اشاره به مناسبت های مذهبی همچون فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بهره مندی معنوی از این فرصت را متذکر شدند و نسبت به تحولات لبنان و منطقه موضعگیری کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان ضمن اشاره به مناسبت های مذهبی همچون فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بهره مندی معنوی از این فرصت را متذکر شدند و نسبت به تحولات لبنان و منطقه موضعگیری کردند.

شیخ قبلان: لبنان از سوی تکفیری ها و صهیونیستها تهدید می شود

آیت الله شیخ عبد الامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان در خطبه نماز جمعه گفت: کشور لبنان در معرض طوفان هایی است که منطقه را هدف قرار داده است و پیامدهای آن در عرصه داخلی نمود پیدا کرده است. این کشور توسط تروریست های تکفیری و صهیونیست ها مورد تهدید قرار گرفته است؛ با توجه به این مسئله، مردم لبنان باید خطراتی که کشورشان را تهدید می کند را درک کنند و با تکیه بر وحدت ملی و همزیستی و پشتیبانی از ارتش و مقاومت و سازمان های امنیتی که دستاوردهای بزرگی را در خنثی سازی توطئه های تروریستی محقق ساختند، با آن ها مقابله کنند.

شیخ قبلان از ارتش و نیروهای امنیتی به خاطر تلاش ها و از خود‌گذشتگی هایی که در حفظ امنیت و کشف توطئه های پنهان تروریستی داشته است، تشکر و قدردانی کرد و افزود: ما از سیاستمداران می خواهیم تا از طریق حمایت از ارتش عزت لبنان را حفظ کنند و بر سر یک رئیس جمهور جدید توافق کنند که از احترام برخوردار باشد و تمامی لبنانی ها را تایید کند و در راه خدمت به وطن از هیچ تلاشی فروگذار نکند.

وی تاکید کرد: ماه رمضان، ماه امتحان است، پس باید تلاش کنیم تا جزء روزه داران مؤمن  و توبه کننده باشیم و اعمال و رفتارمان نیز باید درست و با برنامه باشد تا بتوانیم از برکات این ماه مبارک بهرمند شویم.

شیخ حبلی: فلسطین، قبله مقاومت است

شیخ صهیب حبلی روحانی اهل سنت هم در خطبه نماز جمعه در شهر صیدا، بر قهرمانان عملیات تل آویو که در آغاز ماه مبارک رمضان صورت گرفت، درود فرستاد و گفت: این عملیات مؤید این امر است که فلسطین به عنوان منشأ جهاد واقعی و قبله مقاومت در برابر دشمن حقیقی که همان دشمن صهیونیستی است، باقی خواهد ماند؛ دشمن صهیونیستی که سرزمین ها را غصب می کند و در آن فساد به بار می آورد.

وی افزود: ملت فلسطین راهی جز مقاومت برای آزادسازی کامل اراضی اشغالی ندارند.

سیدعلی فضل الله: همه از حوادثی که در منطقه رخ می دهد خسته شده اند

حجت الاسلام سید علی فضل الله هم در خطبه نماز جمعه در بیروت اظهار داشت: همه از حوادثی که در منطقه رخ می دهد خسته شده اند و متأسفانه  زمانی که می بینیم غرب در حال رشد و پیشرفت است و در مقابل کشورهای عربی و مشرقی را می بینیم که گرفتار واقعیت مرگبار شده اند، بیشتر بر ضرورت نجات جامعه خودمان از کینه و تعصباتی که ما را عقب مانده ساخته است تاکید می کنیم.

 وی ادامه داد: تفکر باز، تنها قاعده و راه حل برای کاهش آشفتگی بین شرق و غرب است. اما این مسائل به خاطر بازی منافع و دولت ها و تاجران نفت و اسلحه میسر و ممکن نیست.

سید فضل الله گفت: همیشه سیاست، مسؤول مشکلات منطقه بوده است چراکه سیاست تلاش دارد تا از دین سوء استفاده کند تا به محاسباتش درست از کار در آید و منظور ما از سیاست در اینجا همان نیروهای سیاسی استکباری است که تلاش دارد از دین برای منافع خود استفاده کنند؛ به همین خاطر می بینیم که چهره علمای آگاه و بابصیرت را مخدوش می کنند و به روش های دیگری از اقدامات افراطی و تفرقه افکنانه در جهت وصول به محاسبه های سیاسی شان حمایت می کنند.

وی افزود: مشکل از دین نیست چراکه دین ضامن امنیت زندگی است، بلکه مشکل در سیاست است که به عرصه افراطی گری گرایش دارد. سیاست همیشه نیازمند شعله‌ور شدن تعصب‌هاست و شعله‌ور شدن تعصب ها با سخنرانی های افراطی صورت می گیرد.

تنها اسرائیل از اتفاقات سوریه سود می برد

حجت الاسلام شیخ احمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان هم در خطبه نماز جمعه ابراز داشت: حوادث سوریه نشان می دهد که منطقه در مرحله ای خطرناک و فاجعه بار است و تنها کسی که از این حوادث سود می برد همان اسرائیل و پروژه های تفرقه افکنی و تضعیفی است. لذا امت اسلامی و عربی باید در این ماه بافضیلت تقوای الهی پیشه کنند و به درگاه خداوند روی بیاورند و در مهمانی او شرکت کنند.

وی افزود: امت اسلامی باید برای متوقف ساختن فتنه و خونریزی یک موضع تاریخی و تصمیمی قاطع بگیرد که در غیر این صورت روزه گرفتن آنان نتیجه ای جز تشنگی و گرسنگی  و سختی ندارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha