جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
برنامه کتاب باز

حوزه/ بیش از یک ماه و نیم از پخش برنامه "کتاب باز" به مجری گری امیرحسین صدیق از بازیگران شناخته شده تلویزیون در رابطه با ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی از شبکه نسیم سیما سپری می شود و در این مدت این برنامه فرهنگی توانسته در بین بخش قابل توجهی از مخاطبان جای خود را باز کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، اردیبهشت ماه امسال و ایام شروع بکار بيست‌و‌نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بود که برنامه ای فرهنگی در رابطه با موضوع کتاب و کتاب خوانی با عنوان جالب" کتاب باز" به روی آنتن شبکه پرمخاطب نسیم رفت.

تا به امروز که بیش از یک ماه و نیم از پخش این برنامه به مجری گری امیرحسین صدیق از بازیگران شناخته شده تلویزیون می گذرد، "کتاب باز" به تدریج توانسته در بین بخش قابل توجهی از مخاطبان جای خود را باز کند.

البته برای این که بخش عظیم تری از مردم به مشتری پر و پا قرص این برنامه تلویزیونی که به صورت روتين ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه شب های يك‌شنبه تا پنج‌شنبه به روی آنتن می رود، تبدیل شوند، هنوز نیاز به گذشت زمان بیشتری احساس می شود.

در رابطه با پخش این برنامه و پیشنهاداتی در جهت بهتر شدن آن و به خصوص پرمخاطب شدنش ، توجه به چند نکته می تواند کاربردی و حایز اهمیت باشد؛

1-این که شبکه نسیم به عنوان یک شبکه تخصصی در حوزه تفریح و سرگرمی ، ورود به مقوله فرهنگی مهمی چون ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی گذاشته، فی نفسه ارزشمند است و باید از این حیث قدردان همت رسانه ملی به ویژه مدیران و دست اندرکاران این شبکه بود.

از سویی انتخاب این شبکه برای گنجاندن برنامه ای به سبک تاک شو ، باعث می شود که مخاطبان انبوه شبکه نسیم ولو به صورت ناخواسته با پیام و محتوای این برنامه ارزشمند آشنا شوند و کمی تا قسمتی با اصول و بایسته های فرهنگ کتاب خوانی آشنا شوند.

2- در این برنامه نیز به سبک بسیاری از برنامه های گفتگو محور تلویزیون، عموماً از هنرمندان و به طور خاص بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون دعوت به عمل آمده است؛ منتهای مراتب همان طور که تهیه کننده برنامه نیز به تصریح بیان داشته در کتاب باز سعی بر این بوده که دور از فضاهای رسمی و گفتگوهای خشک و کمتر جذاب، مردم حال خوبی با کتاب به عنوان یار مهربان پیدا کنند.

طبعاً این که مجری کارشناس این برنامه خود از هنرمندان و بازیگران مطرح می باشد ، کمک به این موضوع می کند که هم برنامه مفرح و جذاب باشد و هم این که به طور خاص میهمانان مدعو با مجری همراهی و هماهنگی بهتری در ارایه پیام اصلی برنامه داشته باشند.

3-قطعاً بُعد آموزشی چنین برنامه هایی در عین توجه به ابعاد سرگرمی سازی آن می تواند به تبیین و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی کمک بسیاری کند، اما چه خوب است که در کنار دعوت از بازیگران و هنرمندان که در فضای مجازی آن ها را بیشتر به عنوان سلبریتی می شناسند، بیش از پیش از چهره های فرهنگی و ادبی دعوت به عمل آید.

البته ناگفته نماند در برخی از قسمت های این برنامه به همین موضوع نیز توجه شده اما به اعتقاد نگارنده چنان چه این توجه در بعضی از قسمت ها به فراخور ایام مناسبی و حال و هوای برنامه متمرکز بر کارشناسان، نویسندگان و پژوهشگران شناخته شده حوزه و دانشگاه باشد، اثرات عمیق تر و کارآمدتری بر جای خواهد گذاشت.

4-بی شک تا به این جای کار ، خلاقیت ، نوآوری و برخورد صمیمی و به دور از تکلف مجری، از جمله رموز موفقیت کتاب باز بوده است؛ منتهای مراتب به نظر می رسد که دست اندرکاران برنامه باید در ادامه راه به فکر اجرای ایده های نوینی باشند تا این برنامه موفق فرهنگی در میان مدت و احیاناً درازت مدت ، دچار رخوت ، تکرار و کلیشه های رایج در برخی برنامه های صدا و سیما نشود.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha