جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 379439
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
نمایشگاه کتاب

حوزه/ به راستی کتاب های خوب و خواندنی چه سهمی در بازار نشر داشته اند و یا اگر وجود داشته اند که قطعاً چنین است چرا نسبت به تبلیغ مناسب و به روز شده آن ها سستی و کاهلی صورت می گیرد؟!

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نسل ما دهه شصتی ها، هیچ گاه صف های طویل شیر و نان و پنیر و شکر و روغن کوپنی را از یاد نمی برد، به ویژه صف معروف شیر شیشه ای که از بامداد تا پیش از روشن شدن هوا صف‌های نسبتاً طویل به منظور خرید بطری‌های شیشه‌ای حاوی شیر مقابل مغازه ها تشکیل می‌شد.

مشاهده چنین صحنه هایی به ویژه در دهه های گذشته درباره شیر و نان و اقلام کوپنی امری مرسوم بود و در سال های گذشته نیز البته موارد مشابه آن را درباره سبد کالای خانوار به عینه دیده ایم، اما جای تعجب است که کمتر صفی را برای خرید کتاب در کشورمان به ویژه کتاب های مولفان داخلی دیده ایم.

البته این روزها که شاهد برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای نخستین بار در مجموعه شهر آفتاب هستیم، شاید پیش خود بگویید که مشابه چنین ازدحامی را می توان در برخی غرفه های نمایشگاه مشاهده کرد، اما به واقع باید گفت؛ که در روزهای عادی سال، کمتر نظاره گر شلوغی که هیچ حتی ازدحام نسبی در مغازه های کتاب فروشی در سطح شهرهایمان هستیم، به طوری که یکی از آرام ترین مکان های شهری به ویژه در سالیان اخیر همین فروشگاه ها بوده اند.

افت متوسط شمارگان کتاب ها از 30 هزار و 40 هزار نسخه در سال های ابتدای انقلاب به یک هزار و گاه 500 نسخه نیز البته، شِمای دیگری از وضع اسفبار مطالعه و خرید کتاب را در کشور ما نشان می دهد.

چندی پیش که در یکی از دوره های تخصصی روزنامه نگاری در تهران حضور داشتم، یکی از اساتید در لابلای مباحث خود گریزی هم به این وضعیت زد و گفت به زحمت کتابی آماده چاپ می شود اما گاه میزان فروش واقعی آن به 500 عدد هم نمی رسد، چه آن که یا در انبارهای کتاب خاک می خورد  و یا به صورت هدیه رایگان در همایش ها و نشست ها به حاضران تقدیم می گردد!

معمولاً در ایام برپایی نمایشگاه کتاب طرح مباحثی درباره چرایی کتاب نخوانی ما ایرانیان در رسانه ها و فضای مجازی رواج و رونقی دیگربار می یابد اما پیش از هر چیز و نق زدن درباره این که چرا ما اهل مطالعه نیستیم و چرا چنین است و چرا چُنان نیست ، خیلی خوب می شود اگر قبل از آن خود بپرسیم که به راستی کتاب های خوب و خواندنی چه سهمی در بازار نشر داشته اند و یا اگر وجود داشته اند که قطعاً چنین است چرا نسبت به تبلیغ مناسب و به روز شده آن ها سستی و کاهلی صورت می گیرد؟!

این سوال و دغدغه جدی از آن روست که بدانیم بنابر آمار رسمی ، کتاب هایی چون" دختر شینا"، "نامیرا"، "آن بیست و سه نفر" و نیز "حاج قاسم" جزو پرفروش ترین کتاب های سال گذشته بوده اند و این گزاره خبری بدان معناست که بی شک کتب با محتوا اگر خوب معرفی شوند در ذائقه سازی ایرانی و گرایش به سمت آن بسیار موثر است و باعث رونق بازار کتاب می شود، کما این که در عرصه سینما نیز تولید فیلم های خوب معمولاً با استقبال مناسب مردم همراه بوده که این روزها شاهد مثال بارزش فروش خیره کننده فیلم ارزشمند" بادیگارد" است.

در این که مسئولان و به ویژه سکانداران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه و رسالت مهمی در رونق بخشی کمی و کیفی به بازار کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی دارند شکی نیست اما روی سخن با ناشران و مولفان است که به راستی چقدر در پرداختن به آثار خوب و پرمحتوا کوشیده اند و سوی دیگر ماجرا با خودمان که حقیقتاً تا چه میزان در فضای مجازی و رسانه ای و نیز شیوه سنتی دهان به دهان ، به تعریف و تبلیغ این قبیل آثار خوب اهتمام ورزیده ایم؛ آثار که در آن ها به دو عنصر مهم خلاقیت و نوآوری و نیز نیازسنجی و نیازشناسی توجه جدی شده است .

سید محمد مهدی موسوی خبرنگار خبرگزاری حوزه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha