یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 مسلمانان کانادا از بومیان این کشور برای مراسم افطاری دعوت کردند

حوزه/ مسلمانان مرکز اسلامی وینیپک کانادا از "جامعه بومیان" این کشور دعوت کردند تا روح رمضان را با آن‌ها شریک شده و در مراسم افطاری حضور به هم رسانند. "جامعه بومیان"، اقوام به جا مانده از ساکنان اولیه و سرخپوستان کانادایی هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در یک اقدام ابتکاری و جالب، مسلمانان مرکز اسلامی  وینیپک، مرکز استان منیتوبا در کانادا از "بومیان" این کشور دعوت کردند تا روح رمضان را با آن‌ها شریک شده و در مراسم افطاری حضور به هم رسانند.

ادریس الباکری، رئیس انجمن اسلامی منیتوبا در این باره گفت: رمضان زمانی است که ما سعی می‌کنیم ارزش‌هایی چون خیریه و بخشیدن به دیگران را در خودمان تقویت کنیم. سال گذشته ما مراسم افطاری را با سیلوآم میشن برگزار کردیم و امسال به این نتیجه رسیدیم که زمان آن رسیده رابطه بهتری را با جامعه بومیان کانادا برقرار کنیم.

به گفته الباکری، جامعه اسلامی افطار با بومیان این کشور را به منزله شریک بودن این سرزمین با ساکنان اولیه و سرخپوستان کانادایی درنظر می‌گیرد.

الباکری که سخنرانی کوتاهی درباره چگونگی روزه‌داری و سفر معنوی در ماه مبارک رمضان انجام داد، گفت: همه ما کانادایی‌ها اجازه زندگی در این سرزمین را پیدا کرده‌ایم و وظیفه داریم که بدهی بسیار قدیمی خود را به ساکنان اولیه کانادا بپردازیم.

در این مراسم افطاری، نمایندگانی از بومیان کانادا حضور داشتند و شریک شدن روحیه و جو میان دو جامعه و مردم را مورد تحسین قرار دادند.

ناهانی فونتین مشاور ویژه سابق کابینه حزب دموکراتیک نو در امور زنان بومی گفت: من به هر فرصتی برای نزدیک شدن جوامع به یکدیگر علاقه مند هستم و معتقدم که ما باید از این فرصت‌ها برای یادگیری درباره همدیگر، هم‌نشینی با هم و گردهمایی با هم استفاده کرده و حقیقتا در آن لحظه خانواده‌ای بسازیم. این افتخار بسیار بزرگی بوده و ما از اینکه انجمن اسلامی دست دوستی به سوی ما دراز کرده بسیار هیجان زده هستیم. این کار هرکسی نیست که از فرصت‌ها برای نزدیکی استفاده کنند. این فرصتی زیبا برای ایجاد رابطه میان دو اجتماع و از همه مهمتر ایجاد یک خانواده از هر دو جامعه است.

از سوی دیگر تسنیم والی، مدیر اداری انجمن اسلامی منیتوبا با توضیح اینکه پیام رمضان یاری فقرا و نیازمندان است، رو به شرکت کنندگان در مراسم گفت: ماه رمضان ماهی روحانی و معنوی برای ما محسوب می‌شود. این ماه تنها درباره روزه‌داری نیست، بلکه زمانی که ما از خوردن و آشامیدن دست می‌کشیم می‌خواهیم بهتر از آنچه هستیم شده و مکانی را که در آن حضور داریم را نیز بهتر کنیم.

والی در ادامه گفت: مردم درباره چگونگی روزه‌داری مسلمانان کنجکاو بودند و سئوالاتی داشتند. ما این مراسم را برگزار کردیم تا به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داده شود.

انجمن اسلامی منیتوبا از سه سال پیش در کمپین «گیو 30» شرکت کرده است، کمپینی ملی سالانه‌ای که از سال 2012 آغاز به کار کرده و با گرسنگی مبرزه می‌کند. این کمپین امسال نیز ادامه داشته و با 11 بانک غذایی در سرتاسر کانادا به جمع آوری مواد غذایی برای نیازمندان می‌پردازد.

خاطر نشان می شود جامعه بومیان کانادا یا آب اوریجینال‌ها در مناطقی به نام «رزرو» (Reserve) زندگی می‌کنند. رزرو‌ها محدوده‌هایی هستند که از سرزمین‌های پهناور قبایل سرخپوستان و ساکنان اولیه به جای مانده‌اند؛ مناطقی که روزی محل شکار و کوچ نشینی آنها بود اما امروز تنها به بخش‌هایی چون شهرهای کوچک و یا چند هکتار جنگل یا زمین‌های کشاورزی تبدیل شده‌اند. همه بومیان در رزرو زندگی نمی‌کنند بلکه بخشی از آنها وارد جامعه کانادا شده‌اند و در کنار دیگر مردمان از فرهنگ‌های مختلف زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha