پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
احکام روزه

حوزه / نظر بیشتر فقها در مورد فرو بردن سر در آب این است که روزه را باطل می کند ؛ ولی برخی دیگر از فقها دیدگاهشان این است که فرو بردن سر در آب ،روزه را باطل نمی کند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در ادامه مبحث احکام به بیان چند نکته درخصوص یکی ازمبطلات روزه  ازنگاه مراجع عظام تقلید می پردازد.  

نکاتی در مورد فرو بردن سر در آب  

* زیر دوش حمام رفتن غیر از فرو بردن سر در آب است  ؛ آن چه فقها فرموده اند این است که اگر در جایی آب جمع شده باشد مانند حوض و امثال آن ، چنانچه سر را یک مرتبه  در آب فرو بریم روزه باطل می شود.

* نظر  بیشتر فقها در مورد فرو بردن سر در آب این است که روزه را باطل می کند ؛ ولی برخی دیگر از فقها دیدگاهشان این است که فرو بردن سر در آب، روزه را باطل نمی کند ؛ بر این اساس لازم است در زمینه مزبور به رساله مراجع تقلید مراجعه شود.

* اگر کسی در آب بیفتد یا فراموش کند که روزه است و سر را در آب فرو برد روزه اش باطل نیست ؛ ولی به مجرد این که قدرت پیدا کرد یا یادش آمد باید سر را از آب بیرون آورد.

* فرو بردن سر در آب گاهی فقط روزه را باطل می کند وگاهی دو عمل را هم زمان باطل می کند مثل این که در حالی که روزه است غسل ارتماسی انجام دهد که هم غسلش باطل است و هم روزه . و گاهی سه عمل را هم زمان باطل می کند مثل این که در حال اعتکاف غسل ارتماسی انجام دهد که هم غسلش باطل است و هم روزه اش و هم اعتکاف ؛ زیرا شرط صحت اعتکاف ، روزه است .

تهیه وتدوین : حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفرربانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha