دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استرالیا میزبان همایش بین المللی علوم، مذهب و هنر اسلامی

حوزه/ از جمله موضوعات همایش استرالیا تاریخ هنر اسلامی، رابطه بین دین و علم و آینده هنر اسلامی در دنیای دیجیتال هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در روزهای 20 تا 23 جولای 2016 همایش بین‌المللی عمومی آزاد «علم، مذهب و هنر اسلامی» در دانشگاه آدلاید در جنوب استرالیا و به منظور تجلیل از تاریخ و فرهنگ علمی، کشف و بیان هنرمندانه در جهان اسلام برگزار می‌شود.

نام این همایش از واژه عربی علم گرفته شده است که مفاهیم دانش، هنر و مذهب را شامل می‌شود. همایش بین‌المللی همچنین شامل نمایشگاه عمومی آزادی در گالری هنر جنوب استرالیا می‌باشد و  در آن سخنرانی‌هایی با موضوعات مختلف از جمله: تاریخ هنر اسلامی، رابطه بین دین و علم، همچنین تعارضات و چالش های آن؛ و آینده هنر اسلامی در دنیای دیجیتال ارائه داده می‌شوند.

پروفسور سامر آکاچ، مدیر و بنیانگذار مرکز معماری آسیایی و خاورمیانه در دانشگاه آدلاید و از برگزارکنندگان این همایش می‌گوید: از نظر تاریخی هیچ واژه اختصاصی برای کلمه دانش در عربی وجود ندارد. به همین دلیل است که واژه علم بسیار خارق العاده و استثنایی است. چرا که عبارت عربی پیچیده و چندبعدی است که بر بسیاری از جنبه‌های شناخت و کسب دانش، تولید و انتشار آن از جمله آموزش و یادگیری، آموزش و پرورش و علوم، و همچنین درک مفاهیم، ادراک، احساس، تجربه، و آشنایی دلالت دارد. از واژه علم کلمه عالم یعنی دنیا نیز گرفته می‌شود که نشان می‌دهد عمل خلاق الهی اساسا عمل شناخت و تبیین دانش است.

وی در ادامه گفت: اسلام در قرآن و سنت پیامبر تاکید بسیاری بر علم داشته و کسب علم را وظیفه تمامی مسلمانان دانسته است. هدف همایش ما نیز بزرگداشت جنبه‌های مختلف تولید فرهنگ در اسلام خصوصا در زمینه علوم، مذهب و هنر است. ما همچنین امیدواریم در این همایش عمومی و آزاد برای همگان بتوانیم فرهنگ اسلامی را برای تمامی اعضای جامعه قابل درک کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha