جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله بروجردی

حوزه/ این عضو جامعه مدرسین به محبوبیت فوق العاده آیت الله العظمی بروجردی اشاره داشت و گفت: ایشان از جمله شخصیت هایی است که از محبوبیت خاصی نه فقط در جهان اسلام بلکه در میان سایر ادیان و مسیحیت برخوردار بودند.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  با اشاره به فرا رسیدن سالروز ارتحال مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی، اظهار داشت: ایشان از شخصیت های برجسته و کم نظیر در جهان اسلام هستند که سالیان زیادی مرجع کل جهان تشیع و علی الاطلاق شیعه بودند.

وی با اشاره به اینکه حضرت آیت الله العظمی بروجردی از جامعیت علمی قوی برخوردار بود، تصریح کرد: ایشان در علوم مختلف اسلامی و مباحث عقلی، رجالی، حدیثی شخصیتی صاحب نظر بود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ویژگی برجسته حضرت آیت الله العظمی بروجردی مرجعیت فقهی ایشان بود، ابراز داشت: این شخصیت بزرگ اسلام پیش از نائل شدن به مقام مرجعیت از اساتید به نام جهان تشیع نظیر مرحوم آخوند خراسانی، میرزا جهانگیر قشقایی، آخوند ملامحمد کاشانی و آیت الله العظمی شریعت اصفهانی بهره علمی و معرفتی برده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی در ادامه با اشاره به تلاش علما برای اقامت دائم مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در قم، گفت: هنگامی که ایشان به طور موقت به قم آمده بودند، امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله حجت تلاش زیادی کردند تا این شخصیت بزرگ اسلام را در قم نگاه دارند.

وی افزود: امام خمینی(ره) از جمله شخصیت هایی بود که تلاش ویژه ای برای اقامت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در قم و مرجعیت ایشان انجام داد.

این عضو جامعه مدرسین، یکی از ویژگی های برجسته مرحوم آیت الله العظمی بروجردی را اعتقاد به وحدت و تقریب مذاهب عنوان کرد و گفت: ایشان در این راستا با دانشگاه الازهر مصر ارتباط های عمیق و موثری برقرار کرد که حاصل آن راه اندازی کرسی فقه جعفری در این دانشگاه با همکاری شیخ شلتوت بود.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی در ادامه به بُعد مبارزاتی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اشاره داشت و گفت: ایشان نامه مرحوم آخوند خراسانی را در دوران مشروطیت برای مبارزه با نظام شاهنشاهی از نجف برای علمای قم آوردند؛ همچنین در جهت مبارزه با ناهنجاری هایی که در دوران رژیم پهلوی انجام می شد، فعال بودند و به مبارزه برمی خواستند.

وی همچنین با اشاره به محبوبیت فوق العاده آیت الله العظمی بروجردی، ابراز داشت: ایشان از جمله شخصیت هایی است که از محبوبیت خاصی نه فقط در جهان اسلام بلکه در میان سایر ادیان و مسیحیت برخوردار بودند؛ رئیس مذهب واتیکان در یکی از مراسم های ختم این شخصیت بزرگ گفته بود «نه تنها شما شخصیت بزرگی را از دست داده اید، بلکه جهان فردی را که در مقابل فساد کل جهان بود را از دست داد».

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی شاگردان بسیاری را در راستای تکامل مسیر مکتب امام صادق(ع) تربیت کرد، اظهار داشت: بسیاری از شخصیت های بزرگ ما نظیر مرحوم آیات محقق داماد، شیخ مرتضی حائری، گلپایگانی و مراجع تقلید امروز ما از شاگردان این شخصیت بزرگ علمی بودند.

این عضو جامعه مدرسین در پایان با اشاره به اینکه اثر فاخر و بزرگ «جامع احادیث الشیعه» با ابتکار و نظارت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی تالیف شد، تصریح کرد: البته بعضی از آثار ایشان، بعد از ارتحال این شخصیت بزرگ جهان اسلام تکمیل و انتشار یافت.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha