جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه قم با توجه به جایگاه و محوریتی که دارد می تواند به عنوان قطب گردشگری علمی و دینی در دنیا مطرح شود.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که دو سه ماهی بیشتر از دوران مدیریت جدید بر حوزه های علمیه نمی گذرد، اظهار داشت: دوران مدیریت آیت الله اعرافی در حوزه های علمیه انشاالله توأم با برکات و دستاوردهایی خواهد بود ، کما این در زمان مدیریت آیت الله حسینی ، حقاً و انصافاً شاهد تحولاتی بودیم که در دوره جدید نیاز است با رفع نقاط ضعف و نواقص احتمالی، نقاط قوت در حوزه پررنگ تر شده و تحولات بهتری را به یاری خدای متعال و عنایت امام زمان(عج) شاهد باشیم.

لزوم تقویت زیرساخت های حوزه

وی همچنین افزود:با توجه به این که مهم ترین رسالت حوزه های علمیه و نهاد روحانیت، ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه است ، طبعاً می بایست زیرساخت ها و مقدمات لازم برای تحقق این مهم هر چه بیشتر و بهتر در حوزه های علمیه فراهم شود.

این استاد حوزه بیان داشت: البته در گذشته حقیقتاً در این زمینه کارهای بسیاری صورت گرفته و علما و بزرگان و به خصوص مراجع عظام از دیرباز تاکنون به این مهم عنایت خاصی داشته اند ، منتهای مراتب شرایط خاص امروز جامعه ما می طلبد که در این باره با جدیت و حساسیت بیشتری وارد عمل شویم ، به ویژه آن که در دوره اخیر تهاجم و به تعبیر مقام معظم رهبری شبیخون فرهنگی دشمن شدت بسیار بیشتری پیدا کرده است.

حوزه علمیه متولی اسلامی سازی علوم انسانی است

وی در ادامه با بیان این که حوزه علمیه باید نقش طلایه داری خود در تحولات علمی را همچنان با قدرت ادامه دهد، تصریح کرد: متاسفانه امروزه تا حدود زیادی، علوم انسانی از حوزه و معارف دینی دور شده است و حال آن که حوزه علمیه پدر علوم انسانی بوده و قاعدتاً به ویژه در رابطه با اسلامی سازی و بومی سازی آن، حوزه و حوزویان باید ایفاگر نقش جدی تری باشند و از جمله انتظارات از مدیریت جدید حوزه های علمیه تلاش به منظور پرکردن این خلأ می باشد.

آیت الله احمدی فقیه یزدی همچنین گفت: از این حیث تقویت وحدت حوزه و دانشگاه با عنایت به وجود اشتراکات قوی علمی و فکری میان این دو نهاد مهم علمی ، می تواند گامی باشد که ما را در مسیر اسلامی سازی علوم انسانی در کشور یاری کند ، به خصوص در رابطه با علوم و معارف قرآنی که همکاری و تعامل حوزویان و دانشگاهیان دغدغه مند و فرهیخته به یقین همراه با برکات و خیرات فراوانی خواهد بود.

لزوم تبدیل حوزه علمیه قم به قطب گردشگری علمی دنیا

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: با توجه به این که شهر مقدس قم محور و قطب علم و اجتهاد در جهان تشیع به شمار می رود، بسیار خوب و بجاست که ما در زمینه ایجاد قطب گردشگری علمی و معنوی در قم تلاش کنیم و بکوشیم که زمینه ای فراهم شود تا دانشمندان و علمای تراز اول دنیا به حوزه علمیه قم آمده و از این قطب مهم گردشگری علمی و دینی بازدید به عمل آورند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی اضافه کرد: به خصوص با وجود نهاد مهم بین المللی چون جامعه المصطفی العالمیه و این که خود آیت الله اعرافی ریاست آن را هم برعهده دارند، تلفیق توان و ظرفیت حوزه و جامعه المصطفی می تواند به عملی شدن این طرح کمک کند.

این استاد حوزه همچنین گفت: به هر صورت شهر مقدس قم به عنوان عش آل محمد (ص) به خوبی ظرفیت این را دارد که به قطب گردشگری علمی و حوزوی و دینی در دنیا تبدیل شود و افراد علمی و دینی از جاهای مختلف جهان به شهر قم سفر کرده و از دستاوردهای علمی و ظرفیت های بسیار حوزه علمیه قم دیدن کنند.

وی افزود: از این حیث از مدیریت جدید حوزه های علمیه انتظار می رود که قطب علمی شهر قم که همان حوزه علمیه می باشد را جلوه گاه درجه اول جهان قرار دهد.

ضرورت تقویت انسجام و هم افزایی نهادهای حوزوی

آیت الله احمدی فقیه یزدی بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر هم این که در پرتو انسجام در میان نهادها و مراکز حوزوی و هم افزایی میان آن ها، شرایطی از سوی مدیریت حوزه های علمیه فراهم شود که مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم پاسخگویی حوزه و روحانیت به نیازهای نظام اسلامی محقق گردد.

وی همچنین گفت: در این رابطه قطعاً نیاز است که دغدغه و مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید اخذ شده و با تقسیم کار منطقی میان مراکز و نهادهای حوزوی، به این امر پرداخته شود.

آیت الله احمدی فقیه یزدی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با توجه به سوابق درخشان و مدیریت خوب آیت الله اعرافی در مراکزی که حضور داشته ، به طور جدی در مقطع فعلی این اُمید وجود دارد که شاهد تحولات ارزشمندی در عرصه مدیریت حوزه باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha