جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی

حوزه/ برخی انگیزه اخلاق مندی را نفع و ضرر انسان مطرح کرده و بیان می کنند که انسان اخلاق را برای کسب منفعت و دفع ضرر رعایت می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله احمدی فقیه یزدی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب،  ضمن مروری بر رویکردهای علمی رشته های مختلف، گفت: امروزه محققان در هر علمی به دنبال کشف علل، انگیزه ها و اهداف آن هستند.

وی افزود: در علم اخلاق نیز که امروزه شاخه های مختلفی چون اخلاق در پزشکی و ... پیدا کرده، چنین است و برخی انگیزه اخلاقمندی را نفع و ضرر انسان مطرح کرده و بیان می کنند که انسان اخلاق را برای کسب منفعت و دفع ضرر رعایت می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در نظریه ای دیگر، اخلاق را برای ارضای لذایذ می دانند؛ به این معنا که از هر چه لذت ببرد، همان، اخلاق را برای او شکل می دهد و هر آنچه مایه نفرت و آزار اوست، از آن اجتناب می کند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی با بیان این مطلب که وجود انسان بر اساس آیات و روایات حائز مراتب احساسات و مسائل حسی است، ابراز داشت: ابن سینا در کتب اشارات و تنبیهات، تخیل را از قوای مهم نفس انسان می داند و معتقد است بحث اخلاق مربوط به این قسمت از نفس است.

وی خاطرنشان ساخت: در بسیاری از آیات قرآن کریم، مفاهیم اخلاقی در مسائل مربوط به لذائذ جسمانی مطرح و تأکید بر رعایت آن شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مرتبه دیگر مرتبه متافیزیک است که شامل ارتباطی معنوی بوده که انسان می تواند با عالَم بالا برقرار کند؛ انسان مستقیما با جهان ماورا در ارتباط بوده و آنچه در بهشت و جهنم می گذرد را درک کند و این ویژه عده خاصی است. 

آیت الله احمدی فقیه یزدی با بیان این مطلب که منشأ اخلاق، سه مفهوم نفس، خیال، و عقل است، اظهار داشت: انسان وقتی این مقام ها را پشت سر گذاشت، به ارتباط مستقیم معنوی با خداوند متعال می رسد و نوع عبادت وی از عبادت تاجران و بردگان  عبور می کند.

وی ابراز داشت: ائمه اطهار(ع)، بهترین مردم را خوش اخلاق ترین آنان دانسته اند که می توان تفسیر ایمان و اخلاق را از این احادیث برداشت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: ارتباط انسان با عالم غیب رتبه عالیه اخلاق است؛ اما عامه مردم با اخلاق در مرتبه نفسانی زندگی می کنند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی با بیان این مطلب که دنیا چیزی جز غذا، پوشاک و زن و زندگی نیست، تصریح کرد: دو روایت در اصول کافی از جابر به نقل از امام باقر (علیه السلام) روایت می کنند که مضمون آنها چنین است: دنیا دار فانی و آخرت دار بقا است؛ اما انسان ها در غفلت هستند؛ ولی مومنان جذب زیبایی های دنیا نمی شوند. انسان می تواند با توبه و استغفار راه اجابت دعا را برای خود باز کرده و به مقام عالی ارتباط با خدا دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha